Om att skriva en bok om BA01

Photobucket

 

Jag har sedan i söndags kväll upprättat O-plats i en enskild stuga jag hyrt enbart i syfte att slutligen komma till skott med boken om mina och andras upplevelser under BA01. Det är väl dags, eftersom det i år är tjugo år sedan bataljonen blev till.

Hela denna vecka har jag tagit ledigt från jobbet, och kommer istället att tillbringa dag och natt med att fundera, verifiera, strukturera och skriva. Syftet är att få en ”stomme” till boken klar, med en tydlig disposition och ett definierat innehåll.

Jag har efter många års funderande bestämt mig för att utgå från mig själv och mina egna upplevelser, men att komplettera även med andras historier som skall kunna ge en någorlunda heltäckande bild av bataljonen och dess göranden och låtanden.  Vi får väl se hur ”episkt” resultatet blir, men jag vill berätta historien om de fantastiska soldater och krigare jag fortfarande nästan överväldigas av stolthet över att kalla mina bataljonskamrater.

På fredag denna vecka hoppas jag ha det mesta klart för mig –  men kommer att ha en hel del luckor i storyn kvar. Det finns en del vidtalade goda vänner jag kommer att intervjua för att berätta historier jag vet inte kommit fram. Och som definitivt är värda det. Men jag behöver höra det hela ”från hästens mun”, då jag skall vinnlägga mig om att berätta så sanningsenligt det bara går, även om jag förstås samtidigt vill berätta en spännande historia.

Med hjälp av någonstans runt fem kilo originaldokument, en låda fotografier, tio kilo tidningsurklipp, en gammal VHS-bandspelare, en hel låda videokassetter innehållande samtliga nyhetssändningar och studioprogram från BA01 insats i Bosnien (omsorgsfullt inspelade av oroliga föräldrar när det begav sig) dofter från ved och fotogen samt en hel väska gamla attiraljer som kan misstänkas hjälpa minnet på traven har jag nu i total enskildhet förflyttat mig själv till 1993-1994 och den verklighet som rådde då.

Det har inneburit en ”lucköppning” av stora mått.

Jag slås av hur mycket som inträffade, hur mycket vi upplevde, och hur mycket denna fantastiska nordiska bataljon trots allt åstadkom – i den på det stora hela tämligen trötta FN-insatsen i det sönderfallande Jugoslavien.

Jag började fundera på att skriva en bok redan vid hemkomsten 1994. På något sätt insåg jag redan då att jag tagit del av någonting unikt, och jag sparade redan från början mängder av material, dokument, anteckningar och annat smått och gott.

Jag började skriva på min bok för dryga tiotalet år sedan. Några utkast har gått att läsa på denna blogg. Men jag är glad att jag tagit mig tiden att få distans, och sortera i minnena. Det gör det lättare att sortera vad som är viktigt och inte, vad som är sak och vad som är person, vad som är mitt eget och vad som är allmänt samt hur vår insats passar in i det stora globala, storpolitiska,  spelet.

För tjugo år sedan hade jag kanske kunnat skriva en rolig och halvspännande bok om vad jag upplevt – men jag hade knappast kunnat sortera och sätta dessa upplevelser i ett större perspektiv på det sätt jag kan nu.

Tills vidare lyfter jag bort en hel del av de ”rå-kapitel” jag haft tillgängliga på Morgonsur i listen längst upp på sidan. De skall nu arbetas om och fyllas på med såväl frodigare innehåll som namn på personer – vilket jag undvikit p g a PUL.

Avsnittet om Stupni Do är så populärt och välläst att jag låter det stå kvar som en liten ”teaser” om ungefär vad boken kommer att innehålla, även om också detta kapitel/avsnitt kommer att sättas i ett sammanhang och fyllas på med mer innehåll.

Läget just nu: 28 805 ord, 172 349 tecken.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Allmänt tyckande och märktes , . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Om att skriva en bok om BA01

  1. VL92 skriver:

    Skriv, bara skriv….

  2. Magnus Redin skriver:

    Lycka till och dra ur pluggen till Internet, skriv i stället ner vad du behöver Googla.

  3. Fänrik Henrik skriver:

    Väntar med spänning på din bok!! Var själv bara en osnuten liten hemvärnsungdom när det begav sig men följde utvecklingen på nyheterna. Fick sedan möjlighet att vara med som figurant under BA 06´s slutövning vilket var en intressant upplevelse. P.g.a. familjen har det tyvärr inte blivit någon mission…än.

  4. Patrick Sellman skriver:

    Ser fram emot din bok. Lycka till!
    Deltog inte i BA01 men är ändå stolt över vad den åstadkom 🙂

    Det var sådant som gjorde att jag fick förtroende för ett folkligt förankrat försvar.

  5. manne skriver:

    Skriv Jimmy, men jag skulle nog göra som jag, det får ta den tiden det tar, det är en bearbetningsprocess också.
    Skriv dock från hjärtat!

  6. Håkan skriver:

    Jag köper ett ex direkt !

  7. Engström skriver:

    Som vi har väntat 🙂
    Men när du är klara med den år du ge dig direkt i kast med Nästa bok. Ett osanolikt scenario 🙂

  8. Snurre Sprätt skriver:

    ser fram emot det, köper ett ex direkt.

    Jag antar att du läst Alfa Sierra? Skall bli intressant att läsa din version.
    ( för den oinvigde handlar Alfa Sierra också om BA01 )

  9. Cynisk skriver:

    Äntligen!
    Historier är till för att berättas.

  10. Aktieingenjören skriver:

    Har inte sett fram emot en bok så här mycket sedan Oskar Sjöström skrev på sin bok Fraustadt 1706: Ett fält färgat rött.

  11. Söderberg skriver:

    ser fram emot detta mycket. Håller det samma klass som dina övriga texter, blir detta jävligt bra. Lycka till.

  12. Magnus Ahlberg skriver:

    Jag följer det med spänning! Kan man boka den? 😉

  13. Michael skriver:

    Det är definitivt ett ämne och en insats som bör dokumenteras för framtiden.

    Jag ser framemot din bok. Flera av din kamrater var mina befäl under min GU direkt efter ni återvänt. Det var inte så mycket med debriefing eller återanpassning eller stöd direkt…

    Fundera på om du kan skapa en stödjande sida ( för boken) på nätet med den information som du samlat på dig (VHS, urklipp etc) för att öka försäljning mm.

    Lycka till! Ser framemot resultatet.

    Michael

  14. Herr Doktor, BA02 skriver:

    Jag håller tummarna! Du inspirerar oss andra att inte förtränga och glömma.

  15. Heckler skriver:

    Ser fram emot den som tusan. Låt sen Magnus Roosmann läsa in den som ljudbok. Lycka till än en gång kompis…!

  16. Morgonsur skriver:

    Tack för stöttningen. Det börjar lossna riktigt bra, och jag kommer under skrivarbetet hela tiden på detaljer och små anekdoter som legat gömda i minnet sedan tjugo år.

    Jag kommer nu ihåg vad vi faktiskt gjorde, och också varför. Det är ett grannlaga arbete att sy ihop storpolitik, bataljon och personliga upplevelser och känslor så att någon annan än jag själv förstår sammanhanget.

    Jag har nu en lång excelfil med något slags synopsis, och skriver utifrån den. Läget just nu är 35 790 ord, 213 376 bokstäver.

    Jag gissar att jag kommer att landa på 60-70 000 ord i slutändan. Men det kan bli både mer och mindre. Jag känner när jag har berättat det jag vill. Sedan skall jag låta några få utvalda läsa utkastet och komma med elak och känslolös feedback.

    När jag är åter i verkligheten skall jag försöka stöpa om min sida och slopa min självvalda anonymitet för att sprida information om boken mer och bättre enligt ditt förslag, Michael.

  17. Per skriver:

    Ska bli mycket intressant att få läsa din bok. Jag tycker att det kommer ut för lite böcker och historier om våra missioner.
    Kommer du ha klart boken till er återträff?
    Behöver du hjälp med något kring bokproduktion motsv, vet du att jag finns:)
    Hälsningar Lennartsson
    Veteran L112 och BA01

    • Morgonsur skriver:

      Jag vet faktiskt inte om jag hinner klart. Återträffen ser jag som ett separat spår, och det kan hända att jag t o m vill skriva inledning eller avslutning utifrån den.

      Jag vet att du finns, och tackar ödmjukt och varmt för ditt inspirerande stöd. Du har ju peppat mig rätt länge vid det här laget;-).

  18. Smålänning skriver:

    Beställer ett ex.. Minnerna är nog många, långa och intressanta.
    Det skulle vara trevligt att om du fick någon del klar till återträffen.

    /Smålänning

  19. Jag ser fram emot mitt signerade exemplar! Go man go!

  20. Ludde i Hedemora skriver:

    Härligt! Jag beställer 3 ex av boken redan nu.

  21. Pingback: Om att färdigställa en bok | Morgonsur

  22. Pingback: Nu blir det äntligen bok! | Morgonsur

  23. Pingback: Om ett halvt år, ett helt liv | Morgonsur

Lämna en kommentar