Gratis sprutor och kanyler

Photobucket

I en debattartikel i morgonens DN kräver fyra Folkpartister ett sprututbytesprogram även i Stockholm. Jag lägger mig inte i debatten, eftersom jag inte har fördjupat mig i saken och ur min flyktiga synvinkel inte kan identifiera vilken sida som har mest på fötterna.

Missa dock inte det synnerligen underhållande parti-interna grälet mellan Alexander Bard och Rolf Bromme i SR:s Studio Ett. Det börjar efter fyra minuter och blir bara värre ju längre tiden går. Det var länge sedan jag hörde det hetta till så rejält i radion. Ibland påminner det hela snarast om Monty Pythons berömda sketch ”I’ve come for an argument”…

Jag tänkte således släppa själva frågan om sprututbytesprogrammens vara eller inte vara och raljera över lagstiftningen ur ett helt annat perspektiv:

En vanlig Svensson kan idag inte köpa vare sig sprutor eller kanyler utan recept. Detta styrs av den s k ”Sprutförordningen”, eller närmare ”Förordning (1968:70) med vissa bestämmelser om injektionssprutor och kanyler”. Syftet att denna tillkom var att Svensson skulle avstå sitt förvisso sällsynta icke-medicinska behov av sprutor och kanyler för att försvåra för narkomaner att få tillgång till sina hjälpmedel för missbruk.

Och vad skall en vanlig Svensson med sprutor och kanyler, frågar du då?

Ja, jag vet, det är inget gigantiskt problem att vem som helst inte får köpa sprutor och kanyler – men som vanlig Svensson finns faktiskt ibland synnerligen icke-medicinska behov att inneha sprutor och kanyler. De har sin givna plats för olika specialarbeten i såväl trädgård som kök och verkstad. Ett av de mest användbara områdena för både spruta och kanyl är t ex att suga luften ur oönskade bubblor i tapeter. Själv har jag en gång injicerat glykollösning i en gasvajer för att lösa den ispropp som plötsligt blockerat vajern och sånär fått en EU-moped att skena ut i en trafikerad korsning…

Nåväl. Poängen är inte att Svensson måhända inte har något trängande behov av sprutor och kanyler. Vad jag funderar över är detta:

All lagstiftning, särskilt insränkande sådan, bör ha ett syfte.

Om narkomaner – som ”sprutförordningen” syftar till att skydda – inte bara har fri tillgång till sprutor och kanyler, utan dessutom kan hämta dem gratis hos sjukvården:

Vem är då ”sprutförordningen” tänkt att skydda?

Ingen livsavgörande fråga, kanske, men jag kan ändå inte låta bli att undra…

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gratis sprutor och kanyler

Kommentera

