Mysteriet ‘Arctic Sea’

krabb

För den som liksom jag läst ’Tintin – Krabban med Guldklorna’ känns hela historien med fartyget Arctic Sea, som omnämns i Aftonbladet, Expressen, Svd, DN och – ja, överallt i media – kusligt bekant. I Tintin-äventyret försvann fartyget ’Karaboudjan’ spårlöst för att sedan dyka upp i en Nordafrikansk hamn under namnet ’Djebel Amilah’. Anledningen till ’försvinnandet’ var att hennes last av krabbkonserver egentligen var en fasad för en transport av opium…

Nåja. Så långt Tintin.

Om det är något brott jag gärna skulle vilja veta allt om just nu är det just ‘Arctic Seas’ försvinnande. En synnerligen märklig historia, med så knapphändiga uppgifter att man närmast kliar sig i huvudet bara över det relativa ointresse både media och rättsinstanser i hela Europa visat. En fartygskapning två hästlängder från svenska kusten är en fullständigt bisarr händelse. Trots detta tycks det inte någonstans finnas mer information om händelsen än vad som ryms i ett kortfattat telegram.

Har Arctic Sea ens kapats? Om inte – varför har man då svängt ihop en sådan historia och bemödat sig om att kontakta myndigheterna? Om man ändå har tänkt sig att försvinna verkar det minst sagt korkat att dra uppmärksamheten till sig på detta vis.

Om hon nu har kapats – varför? Att dra igång en bordning av militär typ för att stjäla trästockar låter minst sagt långsökt. Särskilt som vem som helst med en timmerbil teoretiskt sett skulle kunna åka runt på skogsvägar var som helst i Sverige och Finland och lasta sig trött i andras upplag med betydligt mindre ståhej, lägre upptäcktsrisk och betydligt mildare brottsrubricering.

Vad som än kan ligga bakom rubrikerna – från försäkringsbedrägeri via ägartvist till smuggling och/eller regelrätt kapning – törs jag nog gissa att motiven bakom mysteriet Arctic Sea knappast har med prima virke från Stora Enso att göra.

Nåväl. Det är ingen idé att spekulera. Men – oavsett vad som nu hänt – eller inte:

Att ingen tycks ha bemödat sig om att borda fartyget och förhöra besättningen (eller åtminstone se till att de är oskadda) är bara det fullständigt absurt. Eller så vet myndigheterna Europa runt mer än de velat säga och har någon för oss okänd anledning att låta bli.

Jag kan inte för mitt liv annat än förutsätta att ett nödrop eller en anmälan från en befälhavare på ett så pass stort fartyg tas på allvar. Och om man tar det på allvar har vi trots allt i Sverige för dyra skattepengar byggt upp kompetens att borda fartyg på de allra mest professionella sätt både inom polisen och försvaret. Både för allmän kontroll och för att betvinga väpnat motstånd.

För mig låter detta som ett tillfälle när man blixtsnabbt borde ha satt denna kompetens i arbete. Om inte annat hade det ju varit ett lysande tillfälle att testa larmkedjan… eller… Hm, det är ju faktiskt det man har gjort.

Och den funkade inte.

Ingen tog detta på allvar förrän fartyget var halvvägs till Biscaya.

Det spelar trots allt ingen roll hur många stålmän från Försvarsmaktens Särskilda Skyddsgrupp eller polisens Nationella Insatsstyrka som gärna, skickligt och med livet som insats hade klättrat repstege utmed Arctic Seas stålskrov om ingen anser det mödan värt att ge dem uppdraget förrän man först tillfrågat Påven, FN och Notarius Publicus och fått klartecken från Greenpeace och Svenska Sjöfolksförbundet. Samma gäller resten av Europas kustnationer som glatt passerats av denna skumma båt.

Att vi skulle ha kunnat om vi hade velat är rätt ointressant om vi i detta fall bevisligen har velat för mycket (Läs noga och tänk på den, du)

Jag hoppas nu mysteriet kan få sin lösning, att besättningen mår väl och väntar med spänning på att få höra vad detta egentligen handlar om. Kanske är lösningen rentav enklare och tråkigare än vi tror.

Man kan ju alltid spana efter ’Arctic Sea’ i den marockanska hamnen Bagghar. Det var trots allt där ’Karaboudjan’ dök upp. Synd bara att Bagghar inte finns på riktigt.

Men – å andra sidan – det kanske inte kapningen gjorde heller.

Advertisements

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Mysteriet ‘Arctic Sea’

  1. Per Larsson skriver:

    Allt detta med ” Arktik sea, är orkestrat från ryssland d.v.s. PUTIN!Sjömännen var nog alla handplockade ur militären, Allt var/är ett spel, för att visa att sverige inte kan skydda sina gränser + skydda den kommande gasledningen.Så allt drog ut på tid, efter den s.k. ” kapningen”.Efter engelska kanalen slog man av alla sändare, gick säkert åt n.v, mötte en u-båt på natten och sänkte ”Arktik sea” i nått djup.Så nu blir det snart gräl, sedan krig o ockupation av Sverige.Ett rikt, allians fritt, försvarslöst Sverige,samt E.U land.Fin trofe för Putin.

  2. Christer Palm skriver:

    Jösses vilken ryss skräck kalla krigets vindar känns som Sciroccon (den varma vinden från Afrika). Vist är händelsen märklig och vist kan många frågor ställas men så är det med svarta svanar, ovanligt och oväntat. Vilket kanske är anledningen till reaktionerna i media ingen vet hur det ska reagera, ingen förstår vad som har hänt.

  3. Morgonsur skriver:

    Ja, jag misstänker att svaret på frågan står att finna i den ‘privata sektorn’ och inte i den ryska statsapparaten.

    Om jag spekulerar finns motivet antingen i rivalitet visavi ägarskapet av en okänd del av lasten eller ägarskapet av själva fartyget. Besättningen har förmodligen blivit brickor i detta spel.

    I allt elände besättningens familjer utsätts för hoppas jag åtminstone att deras anhörigas frånvaro åstadkommits med övertalning medelst dollarbuntar och inte Kalasjnikovs…

  4. N.Pålsson skriver:

    Märklig historia… Tror knappast att Putin ligger bakom, dock skulle jag kunna spekulera i att det nu gått upp för ryssarna att det är ”detta” fartyg som omnämnts i något sammanhang och därför satt ryska flottan i rörelse, men det är mina fantasier.

    Det jag vill belysa är den svenska polisens taffliga hantering av ärendet. Det blev ju känt inom timmar eller någon dag efter kapningen den 24:e Juli vad som hänt men vad jag förstått så ska svenska polisen inte försökt nå kaptenen förrän den 1:a Augusti då fartyget befann sig utanför Frankrikes kust, söder om Engelska kanalen.

    Jag förstod efter gårdagens lokala nyheter att orsaken till att svenska polisen inte handlade tidigare var att de inte visste vad kapning var utan det tog uppenbarligen över en vecka att slå upp ordets betydelse och senare slå i lagboken för att polisen skulle förstå att detta ord ”KAPNING” faktiskt var ett brott, även i Sverige, eller???

    Vi har Svenska krigsfartyg som patrullerar Adenviken mellan Somalia och Yemen för att skydda Svenska och europeiska fartyg mot kapning, konstigt att detta förbigått hela den svenska poliskåren! …och vart har kustbevakningen hållit hus? De har inte ens omnämnts i detta ämne.

    • Morgonsur skriver:

      Jag kan inte annat än instämma. För en grävande journalist finns en hel del att göra genom att kartlägga hanteringen i alla led och ställa frågan ‘varför’. Oavsett om, vem och hur det felats kan vi alla konstatera att detta är ett fiasko för rättsapparatens operativa förmågor. I hela Europa.

      Tyvärr får vi väl knappast någon vettig granskning. ‘Grävande journalistik’ i Sverige brukar betyda att man

      a) överfaller lägre offentliga tjänstemän som aldrig blivit TV-intervjuade i sitt liv,
      b)stoppar en mikrofon i munnen på dem och ställer en idiotisk fråga som är omöjlig att svara på, för att
      c) hänga ut den offentlige tjänstemannen i media som en ondskefull människa som naturligtvis inte kan svara på den idiotiska frågan eftersom han/hon inte har rent mjöl i påsen.

      Nåja, svensk ‘grävande journalistik’ är en helt annan fråga jag säkert kommer att återkomma till vid tillfälle…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s