Bostadspriserna och vår egen subprime-kris?

Eftersom gapet mellan korta och långa räntor ökat lavinartat väljer allt fler som tecknar nya bolån enligt Dagens Industri rörliga räntor.

Jag hoppas bara att alla insett att ett ökande gap mellan långa korta räntor innebär att marknaden nu förväntar sig betydligt högre räntor i framtiden, och att man tar höjd för detta.

Det är väl självklart att man insett att räntorna kommer att stiga, och att bankerna kollar att man klarar av lånet även i framtiden, säger du då. Låt mig då säga att jag inte känner mig helt trygg i den frågan. Även i bankvärlden måste alla göra som alla gör – eller malas ned i konkurrensen. Det är därför vi (återigen) fick en finanskris, om nu någon missat den.

Den bank som inte hakat på lånedrevet och erbjudit glada krediter till höger och vänster hade förmodligen gått i konkan långt innan krisen dykt upp – eftersom de inte fått några kunder.

Men frågan är om vi nu inte har en alldeles egen, svensk liten subprime-kris i snart antågande. Vi brukar ju alltid ligga ett par, tre år efter USA.

Jag har faktiskt länge undrat hur vanligt folk med vanliga löner obekymrat kunnat handla mångmiljonvillor, platt-TV, ny BMW och flertalet årliga semesterresor när man vet i vilket spann deras inkomster rör sig.

När jag resonerat kring detta brukar jag idiotförklaras eftersom det ju är en ’ny ekonomi’ nu (Åh nej! Inte igen, tänker jag…), och ’ingen förväntar sig att man skall betala tillbaka lånen. Man har ju huset som säkerhet’.

Jaha. Så då är man hyresgäst då, tänker jag. Med den skillnaden att man står hela risken själv. Och ’alla’ vet ju att hus inte kan falla i pris. Någonsin. Fråga bara Peeter Pütsep, VD på Svensk Fastighetsförmedling, som yttrat sig i Dagens Nyheter. Han sköter säkert sitt arbete och uppdrag med den äran, men ibland får jag intrycket att han nog skulle kommentera t o m en total krasch på bostadsmarknaden med en optimism och framtidstro som skulle göra Baghdad Bob grön av avund.

Även E24 skriver om bostadspriserna idag.

Låt oss hoppas för eventuella borgenärers skull att folk åtminstone amorterat ned lånet så att man i värsta fall skulle kunna ta det där ’omöjliga’ prisfallet som i värsta fall gör panten mindre värd än lånet. Annars har antingen man själv, borgenären eller banken problem – i den ordningen.

Hur som helst brukar jag vara skeptisk till ‘nya ekonomier’, efter att ha upplevt några vid det här laget. De brukar visa sig oftast ganska snart bytas ut mot en ännu nyare ekonomi – som är till förvillelse lik den gamla vi alltid haft.

Vissa ’bostadsmiljonärer’ jag resonerat med tycks dessvärre tro att räntan kommer att ’hålla sig under 5% för evigt’ medan ’en gigantisk inflation kommer att äta upp lånet’.

Jag hoppas de inte är representativa. Själv är jag för att uttrycka det milt inte så säker på att de två sistnämnda kommer att inträffa samtidigt…

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Samhällsekonomi och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

