Cykelkort – nu får det vara nog!

Photobucket

När jag läser detta i Svenska Dagbladet bränner jag nästan propparna i proppskåpet.

Personligen tycker jag vi redan nu har alldeles tillräckligt med hjälm- utbildnings- och certifikatskrav för allt mellan himmel och jord. Problemet är att vi är så dåliga på att följa de regler som finns.

Jag är en av dem som tycker om att ha en aktiv fritid med fler intressen än ett, och kan lugnt påstå att jag börjar se ett oroväckande mönster; Efter ”muren föll” kom en period då man även i Sverige började tillåta allt mer som folk ”ändå gjorde” eller ”ändå ville” utan att man behövde söka allehanda tillstånd från myndigheterna. Som att…

…gå på uteserveringar (nej, det var i princip förbjudet med sådana på 80-talet ”för vår egen skull”),

…ta sig en öl på fler än en av de två svindyra restauranger per mellanstor stad som hade lyckats få utskänkningstillstånd, vilket tidigare varit ungefär lika lätt som att få tillstånd att starta ett eget kärnkraftverk,

…ha råd med en öl överhuvudtaget som inte kostade en halv månadslön på nämnda uteservering,

…gå mot röd gubbe utan bötesstraff,

…köpa mopeder som faktiskt gick att använda som transportmedel och inte leksak – utan olaglig trimning (45 km/h),

…köpa jaktvapen relativt fritt inom den s k ”vapengarderoben” (det var då, det…),

…smälla upp s k ”Friggebodar” på max 10 kvadratmeter utan att behöva söka bygglov (vilket i och för sig kom något tidigare),

…titta på vilken TV-kanal och lyssna på vilken radiokanal jag ville,

…t o m starta en egen radiokanal och spela musik i den om jag ville,

…och mycket, mycket mer jag i skrivande stund har glömt. Det viktiga är inte detaljerna, utan trenden. Det kändes verkligen som vi – oavsett politisk hemvist – var på väg mot ett friare samhälle där människan fick vara sig själv, ta plats, och där mångfald, frihet under ansvar och sunt förnuft skulle börja gälla i högre grad. Tyvärr finns det ju alltid folk som inte kan axla frihet under ansvar, och frihet kostar alltid, men det tyckte jag mig förstå att man var medveten om redan i början av 90-talet.

Sedan några år verkar trenden ha vänt. Vi tycks i Sverige – fortfarande oavsett politisk hemvist, personlig bakgrund eller åsikter i övrigt – drivas av en stark vilja att ”rätta till” det tråkiga faktum att vi är mänskliga och gör bort oss rejält ibland. Med mänskligheten följer ju nämligen en hel del fel och brister, och en liten del av mänskligheten kan ställa till med rätt mycket tok om inte de har utegångsförbud och alla i deras omgivning bär hjälm, visir, harnesk, stålhättade skor och syrgasmask.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte vi skall ha något flummigt låt-gå-samhälle där allt är tillåtet. Däremot bör man redan från början kanske diskutera en ideologisk gräns för hur långt man skall driva den märkliga ”body count” vi ägnar oss åt. ”Om bara ett enda människoliv till kan sparas är det värt att alla i Sverige tvingas bära cykelhjälm – inomhus!”.

Det märkliga är att alla kräver körkort, certifikat och påbud för allt från att köra en liten båt med aktersnurra till flytväst, cykelkort, cykelhjälm för alla andras skull. Alla andra är ju problemet, medan jag själv minsann klarar av att bedöma rätt och använda mitt omdöme. Visst slarvar jag ibland, men jag har ju till skillnad från alla andra ett gångbart motiv att slarva.

Vad gäller dårskaper såväl till sjöss som på land är det ju faktiskt redan idag så att de flesta dumheter redan är förbjudna. Frågan är varför de ända sker? Frågan är också i vilken mån det hjälper att be alla som inte är ett problem att skärpa till sig – för brottslingarnas skull.

Det är t ex redan idag olagligt att cykla mot rött, på trottoarer eller mot enkelriktat. Det är för den delen också olagligt att krocka Waxholmsbåten på fyllan med sin 26 fots racerkryssare. Det behövs varken cykel- båtkörkort eller 0,2-promillegräns för att konstatera det.

Vad jag undrar är när vi skall ge oss. Någon gång kommer vi att införa så många certifikat- och tillståndskrav för allt det där onödiga ”lilla extra” som faktiskt är det som gör livet värt att leva att man redan som artonåring får bestämma sig för vilken hobby man skall ha resten av livet. Man har helt enkelt inte råd att ”omskola” sig till en annan hobby om det inte var kul. Och dessutom upprätthålla de årliga certifieringarna, syn-, fys- och etikkraven.

För om man tittar till både skador som inträffar och vad som skulle kunna hända – Hur lång utbildning skall krävas för att t ex ägna sig åt slägg- eller spjutkastning? Stavhopp? Inköp av motorsåg eller yxa för privat bruk? Ett stegcertigfikat för hemmafixare vore oundgängligt för att förhindra fallolyckor. Kanske en rejäl etik- genus och säkerhetsutbildning samt genomgången UGL-kurs borde krävas för att få ett av lämplig myndighet sanktionerat körkort för lagsport, t ex fotboll eller ishockey? Även läktarpubliken bör genomgå en vett- och etikettutbildning med ”uppkörning” så vi får bukt med oönskat beteende. Hur vet vi förresten säkert att man inte vrickar fötterna om man går i högklackade skor? En gångutbildning kanske vore på sin plats?

Listan över förbättringspunkter inför framtiden inger hopp. Vi har många enkla steg kvar att ta för att skapa ett bättre samhälle.

Kära medborgare; Ni kanske har rätt i att ”cykelkort” är fullständigt nödvändigt för vår fortlevnad som civiliserad nation, men jag som är en gammal farbror som kommer ihåg när Sverige var ”DDR Light” vill i alla fall påminna om följande utrikiska klyscha man alltid bör ha i bakhuvudet innan man önskar allehanda påbud och förbud;

”Be careful what You wish for – it might come true…!”

Cykelkort – det var det dummaste jag har hört på länge, och det vill inte säga lite. Men varför är jag inte förvånad?

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Cykelkort – nu får det vara nog!

  1. Johanna skriver:

    Herreminje så sant så sant.

    Jag kunde inte sagt det bättre själv, snart ska man ha både cykelhjälm och flyttväst när man är ute och går. För vem vet, man kan ju faktiskt bli påcyklad av någon utan cykelkort och rulla ner för slänten och ramla ner i ån som just då vid det tillfället är översvämmad för att dammen brustit igårkväll. Det KAN ju faktiskt hända, så lika bra ta det säkra före det osäkra eller och inte gå ut alls.

  2. Ping: maxochnisse.se » NiklasN: Cykla i Stockholm?

  3. adversus skriver:

    Äntligen någon som tycker som jag. Använd de lagar som finns. Det skulle införas ett : ”Inte en lag till” år

Kommentera

