Läs inte min blogg, tjetjenska terrorister!

Tjetjenska terroristgrupper förklarar nu ekonomiskt krig mot Ryssland. Jag hoppas verkligen inte de hittar denna blogg och mot min avsikt får ett hett tips på var man lättast slår mot rysk ekonomi – i Östersjön.

I tidigare inlägg har jag varnat för möjligheten att någon som vill Ryssland illa allvarligt kan störa Rysslands ekonomi genom att slå mot, eller bara hota att slå mot oljetrafiken genom Östersjön.

Det mest logiska är att utföra denna störning från svenskt territorium, eftersom man då är utom räckhåll för ryska enheter, får mer internationell uppmärksamhet, slår från ett land med minst sagt tveksam förmåga att förhindra saken, och som dessutom inte har någon politisk möjlighet att ta hjälp från andra länder.

Vi tänker sällan på det faktum att Sverige har ett ansvar inte bara för vår egen säkerhet – utan även för våra grannländers.

De tekniska förutsättningarna för en rebellstyrka är väl inte de bästa – man har ju (förhoppningsvis) sannolikt inte direkt tillgång till vare sig en ubåt eller fartygsminor – men redan ett par spektakulära attacker där man utgår var som helst ifrån för att smita in på svenskt territorialvatten vore… intressant att försöka hantera.

Märk väl att människor som är beredda att begå självmordsattentat inte lätt avskräcks med upptäcktsrisken efter genomfört uppdrag. Jag misstänker dessutom att tanken på en svensk fängelsevistelse inte avskräcker människor som framlevt sin vardag i Groznyj de senaste tio åren.

Jag hoppas verkligen att mitt scenario förblir oupptäckt av tjetjenerna, och att Sverige och grannländerna åtminstone tänker tanken på att något sådant kan inträffa.

Vad som nu än hänt kring ‘Arctic Sea’ visade trots allt denna händelse tyvärr att aktioner från svenskt territorium i högsta grad är genomförbara.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle, Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Läs inte min blogg, tjetjenska terrorister!

  1. marie skriver:

    alla kommer att bli mycket fattiga.
    kommer gå i färglösa trasor och äta fattigmans kost(kolrötter,gräs och barkbröd)och bo i dragiga skjul utan värme. tja det kanske dom i tjetjeningen vill.
    det var ju bra att veta.

  2. TaggtrådsHawwaii skriver:

    Käre ”Morgonsur”…det låter nästan som du _vill_ att något som du beskriver SKALL inträffa – kanske så att någon/några av våra älskade folkvalda skall förstå det ansvar de sitter på? Kanske lära sig AGERA också?

    Tja, den som lever får se..

    • Morgonsur skriver:

      Jag tycker det har inträffat tillräckligt mycket elände redan för att våra folkvalda skall begripa både ansvaret och att de måste agera. För min del går det inte att påverka så mycket mer än på detta sätt. Att måla upp skräckscenarion (som jag tror och hoppas inte kommer att inträffa), och ropa att vargen kan komma.

      Vi behöver inte gå omkring och vara rädda, men att tänka på ett mer förberett sätt kostar inte särskilt mycket. På köpet får man en bättre förmåga att hantera storbränder, stormen Gudrun, snökaos, Estoniaolyckor, översvämningar och gigantiska skogsbränder.

      Det handlar helt enkelt om att skaffa en bättre beredskap.

      Men jag hoppas verkligen jag har fel. Jag har – tack och lov – haft fel förut.

      Jag förväntar mig ingen domedag. Det mesta löser sig alltid i slutändan även om man inte gör ett skapandes grand. Problemet är att så många människor kommer i kläm.

  3. Jusse R skriver:

    De flesta Tjetjener, ja vilken religion tror du dom tillhör? Gissa!!

    Fredens religion såklart!
    Läs mera: http://www.thereligionofpeace.com

  4. Tjetjen skriver:

    Jag är en tjetjen och INTE nån terrorist. Hoppas att ingen som kommer att läsa ditt inlägg kommer att göra något så dumt att ”genom att slå mot, eller bara hota att slå mot oljetrafiken genom Östersjön”. Det skriver jag inte för att jag är så förälskad i Ryssland eller liknande, jag är bara emot terrorism eller vilken våld som helst!

    Tjetjener och ryssar kommer att leva i fred med varandra i samma land eller i olika länder, det spelar inte så stor roll för mig och förhoppningsviss att tjetjener och ryssar kommer att leva i fred med alla andra nationer i framtiden!

    • Morgonsur skriver:

      Jag är fullt övertygad om att vi alla nationer kan klara av det. Den absoluta majoriteten av oss gör ju vad vi kan för att den värld vi delar skall fortsätta vara minst så fredlig som den är idag – helst ännu fredligare.

      Men vi har alla delar av vår befolkning som vill skapa osämja mellan sina medmänniskor genom att göra sig till talesman för alla. Dessa handlar med någon form av gott uppsåt, och tror ärligt att de gynnar sitt folk, sitt land, sin tro eller sin ideologi – trots att det sker på bekostnad av andra.

      Därför är det viktigt att påtala vad som kan hända – så vi inte går på lätta finter och blir inmålade i hörn. Och det är viktigt att vi alla kan freda våra territorier från dessa krafter – även för varandras skull.

Kommentera

