Sjöfylleri

Photobucket

Så var det dags att sticka ut hakan och säga någonting riktigt obekvämt. Här kommer det:

Jag anser att en 0,2-promillegräns på sjön är en kraftfull lösning på ett problem som inte finns.

Såvida det inte idag är ett gigantiskt problem med människor som åker runt på sjön med 0,4 promille och orsakar stora skador och dödsfall har man skapat en lag som är till för kontrollmaktens bekvämlighet och inte för att tillvarata allmänhetens intressen. Och det tycker jag någonstans är grundläggande och kapitalt fel.

Att köra på dyngfyllan och utsätta andra för fara är nämligen redan förbjudet. Att man inte lyckas förhindra denna brottslighet bättre beror på resurser och arbetssätt – inget annat. Jag är i likhet med förra chefen sjöpolisen Sthlm (det är väl därför han inte är kvar) inte helt övertygad att de knappa resurserna kommer att räcka bättre om vi skapar ytterligare något tusental brottslingar att hantera varje dag – ‘nya’ brottslingar som i praktiken varken utgör en fara eller ett samhällsproblem.

Ryggmärgsreflexen i Sverige idag börjar tyvärr bli densamma som under 70-talet; ‘om ett befintligt förbud inte fungerar förbjuder vi något annat, liknande, som inte är ett problem för att visa beslutsamhet och vår principiella inställning’.

Jag bor hela sommaren i en av Sveriges mer glesbefolkade skärgårdar och vet vad en omröstning – hos dem som faktiskt berörs – om att behålla dagens sjöfyllerilagstiftning eller införa 0,2 promille skulle ge. (För att inte tala om båtkörkort. ‘Betala 3500 spänn och femton lediga kvällar för att lära dig något du kunnat och gjort dagligen i trettio-fyrtio år’.)

Man vet närmast ‘allt om alla’ i skärgården, och sjöfylleri är överhuvudtaget inget problem där jag vistas.

Däremot vet jag ingen, säger igen, ingen som inte varje sommar flera gånger åker ut, grillar, delar på en flaska vin (ca 2,5 glas/person) till lunch och åker hem efter en heldag på en ö. Utan att ha investerat i en särskild ‘grillbåt’ som inte kan göra 15 knop (vilket snart sagt alla båtar utom kanoter kan) eller tvinga någon att sitta på en sten och dricka Ramlösa. God mat och gott vin tillsammans med den man vill dela sitt liv med ute på en öde skärgårdsö är för mig – och många andra permanenta eller tillfälliga skärgårdsbor – frihet och livskvalitet i sin renaste form.

Ni må tycka att jag är en moraliskt förtappad individ som inte frivilligt vill avstå det bästa jag vet. Som inte med ett leende förkastar min största frihet i livet och gör den olaglig för att onelinern ‘alkohol och sjön hör inte ihop’ ligger lika bra i er mun som en vällagrad Chateau Margaux gör i min.

Någon lär först få bevisa för mig och mina förtappade likar att det föreligger ett stort problem med folk som åker runt med 0,4 promille i kroppen och att både vi och vår omgivning därför svävar i akut livsfara.

Min definition av frihet och livskvalitet är idag helt laglig – och det tycker jag är utmärkt. Jag är en laglydig medborgare, och så länge jag visar gott omdöme, gott sjömanskap och följer svensk lag har ingen med att göra hur jag tillbringar min tid på sjön.

Sedan står det var och en fritt att tycka att gott sjömanskap endast kan utövas av absolutister.

Om nu Sveriges befolkning anser att det finns ett stort samhällsproblem som enkelt löses av att jag offrar något av det allra bästa och mest värdefulla jag vet här i livet så rättar jag mig efter det. Men man bör ha starkare argument än ‘alkohol och sjön hör inte ihop’.

Säg förresten det som den offentliga debatten anser alkohol höra ihop med överhuvudtaget? Sex? Diskussioner?

Lagstiftning mot allt som är olämpligt, irriterande eller på annat sätt icke önskvärt må vara frestande – men det är en väg som förr eller senare slutar i misär. Visst får man tycka att det är olämpligt att köra båt efter ett glas rött – men det är lika tillåtet att tycka det är olämpligt att dricka alkohol överhuvudtaget. Om det nu är ett stort problem i Sthlms skärgård med 2 öl-i-kroppen-båtförare kanske det vore enklare att utlysa någon slags välövervakat och repressivt undantagstillstånd mellan Öregrund och Nynäshamn under semestermånaderna.

Själv tycker jag att samhället bör satsa på att hindra folk från att utsätta andra för fara – inte ställa hela skärgårdsbefolkningar inför valet att mot sin vilja hålla sig på land, bli nykterister eller bli brottslingar.

Jag vet att detta är som att svära i kyrkan – och särskilt som f d polis skall man på något sätt tycka att världen alltid blir bättre om polisen får bestämma allt, överallt, alltid. Det tror inte jag. Polisen skall skydda, hjälpa och ställa tillrätta – inte curla människor eller kontrollera deras privatliv. Nyss nämnda gäller även om det betyder att folk drattar på arslet då och då.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det är en mänsklig rättighet att få skylla sig själv ibland.

Nu vet jag trots allt att det är tämligen meningslöst att försöka hindra den pågående ivern att reglera allt, tills vi alla beter oss som politiskt pålästa, bildade, hänsynsfulla, omdömesgilla mönstermedborgare i varje detalj i livet – eller betalar genom att straffas som brottslingar.

Jag kommer att ge upp. Nästa sommar kommer de lagliga förutsättningarna att leva vårt liv som fria ansvarsfulla människor återigen att bli lite sämre. Jag vet att de flesta svenskar ser fram mot det med glädje och tycker världen blir en bättre plats. Jag tror på demokratin, så det kan jag ta, men jag hoppas verkligen det är värt det.

Och jag förbehåller mig min demokratiska rätt att tycka vad jag vill.

Ett sista visdomsord till alla goda människor som tycks inse något mer än vi förtappade och anser sig ha det omdöme jag och många med mig saknar:

Be careful what you wish for – it might come true…

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande, Rättssamhälle och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

