Säkerhetsningar

Photobucket

DN:s ledarredaktion är man inte imponerade av Krister Thelins utredning, som jag kommenterade igår.

Jag tycker milt sagt man överdriver om man tror att bättre säkerhetsarrangemang kommer att öka folks rädsla för att besöka domstolarna.

Mängder av människor besöker trots allt Tax Free-området på flygplatser trots en betydligt mer rigorös säkerhetskontroll utan att hacka tänder av rädsla. Samt – som Mårten Schultz vasst påpekar -dagstidningarnas i sammanhanget välbevakade redaktionsfästningar.

En domstol är ändå inte direkt någon samlingsplats för människor som tycker det är trevligt att umgås och ta en fika i trevliga omgivningar. Ingen besöker en domstol som inte har ett ärende dit. De flesta har inget val, utan är kallade i tjänsten eller som vittnen.

Blir man av myndigheterna tvingad till göranden och låtanden har man rätt att känna att rättssystemet gjort – och gör – sitt bästa för att säkerställa trygghet och säkerhet i processen. Som jag påpekade igår är den fysiska säkerhetsarrangemangen i domstolslokalen kanske det minsta av problemen, och i det påpekandet ger jag DN:s ledare rätt.

Det är dock också det lättaste att åtgärda, varför det vore märkligt om man inte genast godtog lagförslaget.

DN övertygar inte. Jag vidhåller min uppfattning om vad som behöver göras för säkerheten i rättsapparaten. En permanent säkerhetskontroll värd namnet är tyvärr ett av de nödvändiga stegen.

En säkerhetskontroll kommer inte att lösa bombhot och personliga säkerhetshot mot de som deltar i rättsprocessen – men de gör sitt till för att göra domstolslokalerna till en marginellt säkrare och mycket tryggare plats för den som befinner sig där.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Säkerhetsningar

  1. juggen skriver:

    Framför allt kommer de som vittnar att känna sig bättre till mods.
    Jag vittnade mot min far när jag precis hade fyllt 15 år efter att han hade hotat att döda mig och angripit mig. Att se honom utanför rättssalen gjorde mig väldigt nervös minns jag, jag var ju livrädd för honom.

    Du skrev i ett inlägg tidigare att man bör ha separata rum, det håller jag helt och hållet med om.

Kommentera

