Håll ut, Beatrice Ask!

Photobucket

Visst faller ansvaret att förändra polisen på justitieministern, som SvD:s ledare påpekar.

Jag har dock all förståelse för att justitieminister Beatrice Ask börjar tröttna på att försöka förändra polisen och möjligen väntar på gonggongen i form av valet 2010. Personligen tror jag nämligen – i likhet med polisprofessor Leif G W Persson – att polisen inte går att förändra på allvar. Och då är jag ändå en i grunden positiv människa. Jag återkommer i senare inlägg varför jag tror som jag gör.

Polisen är en organisation som har en osviklig förmåga att döda engagemang, och att oavsett förändringsförsök alltid återvända till någon slags limbo av ineffektivitet, förvirring och brist på visioner. Även justitieministern har förmodligen drabbats av detta, tycker jag mig se vid hennes framträdanden. Hennes senaste kraftuttryck om att ‘hålla käften och jobba’ är som jag ser det ett tecken på att hon innerst inne är rätt less på denna bisarra organisation.

Att försöka förändra polisorganisationen är som att ösa vatten med ett durkslag. Jag har själv försökt i det lilla, misslyckats i alla försök – och för min mentala hälsas skull för länge sedan sökt mig ifrån polisen. De som försökt i det stora har också alla stångat pannan i väggen utan annat resultat än en rejäl huvudvärk.

Jag förstår därför om Beatrice Ask med glädje hoppar av efter valet 2010 även valresultatet skulle motivera det och hon erbjuds fortsätta som justitieminister. Om samma block vinner valet är mitt tips på efterträdare tidigare ledarskribenten på SvD Maria Abrahamsson, som nu ställer upp i riksdagsvalet för (m) i Stockholms stad.

Framtiden får utvisa hur min prognos står sig.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Håll ut, Beatrice Ask!

  1. Magnus skriver:

    M är bara intresserade av att jaga fildelare och andra enkla synder. Riktiga bovar bryr de sig inte om för fem röda lingon. Så sparka ut M när det är val nästa gång.

  2. Conrad skriver:

    Visst Magnus, så är det…och självklart är det M som byggt upp den polisorganisation vi idag har, då de ju i princip alltid haft makten, eller hur?

    Jag tror att Polisen lever lite av sitt eget liv, tyvärr – och att förändringar där inte är alltför lätt för ”utomstående” att få i kraft. Regering/ riksdag kan ändra hur mycket man vill i lagboken, men jag tvivlar på att det gör någon omvälvande skillnad.

  3. juggen skriver:

    Jag gick en utbildning tidigare i år som hölls av manegmentkonsulter. En av dem hade arbetat med Polismyndigheten kring effektivisering. Han sade att det var väldigt svårt arbete och att de som försökte förändra hela tiden motarbetas.

    En bekant som studerade psykologi berättade även om en undersökning som gjorts på poliser som visade att endast 10 procent av poliserna hade engagemang kvar medan resterande 90 procenten berättade att de börjat i yrket som väldigt engagerade men slutligen brutits ned och passiviserats av organisationen.

    Med tanke på vilken viktig funktion polisen har i samhället är det för mig ganska förvånande att ingen verkligen tar tag i detta. Själv har jag tappat allt hopp efter att jag var på ett förhör (som jag tvingat mig till genom att skälla ut handläggarens chef i telefon) där jag berättade om mordhotet jag var utsatt för (som satt mig i en djup depression) blev ombedd att spela gitarr av polismannen som höll i förhöret. Det var en surrealistisk upplevelse.

Kommentera

