Militära arbetsskador

Photobucket

SvD Brännpunkt idag skriver Allan Widman, Lars Fresker och Olle Wranker om vådan av att använda civil lagstiftning om arbetsskador för att hantera de skadade och döda vi dessvärre drabbas av i internationell militär tjänst.

Det är en allvarlig fråga, och jag instämmer i deras slutsatser. Sverige behöver snarast skaffa sig en veteranpolitik värd namnet.

Jag vill inte förringa frågans allvar, men känner trots det att jag bara måste redogöra för en egen erfarenhet av hur den bisarra krocken mellan soldatens och Försäkringskassans respektive vardagar även kan locka till skratt:

Själv tillhörde jag den s k ‘Lucky Batallion’ BA01 i Bosnien 1993-94. Vi hade mängder av allvarliga ‘nära ögat-upplevelser’ där soldater skadades, men klarade oss tack och lov ifrån dödade. Mest tack vare ren tur.

Själv hade jag förmånen att klara mig undan helskinnad vid ett antal tillfällen när det förmodligen borde gått sämre. Mest nära var det nog när jag satt i ett pansarfordon som slogs ut av en pansarvärnsrobot. Jag har för avsikt att återkomma om denna händelse i framtida inlägg, då det finns många intressanta slutsatser att dra från den, men utelämnar detaljer och bakgrund just nu.

I korta ordalag kan man väl säga att jag som de flesta ‘Lucky Batallion’-soldater efter att i princip ha borstat av mig dammet endast lyckades ådra mig en lätt tinnitus – som jag dock fortfarande dras med.

Jag beordrades vid hemkomsten till vår huvudbas att skriva en tillbudsanmälan. Blankettens totalt oanvändbara civila upplägg fick mig – milt sagt – att klia mig i huvudet och gapskratta. Under en hel del munterhet fick jag sedan hjälp av mina kamrater att fylla i blanketten ”Anmälan om arbetsskada”.

Jag misstänker att någon hemma i Sverige som satt på Försäkringskassan och läste blanketten misstänkte att mitt största medicinska problem var att jag var svårt drabbad av galopperande mytomani.

”Ange vilken utrustning som orsakat skadan. Ange även fabrikat och typbeteckning, t ex planslipmaskin Berg P371, traktor Tellus Y76512″.

Tack och lov att vi visste vid det här laget att det var en ”Pansarvärnsrobot AT-3 SAGGER”.

På nästa rad: ”Fungerade maskinen/materielen etc som avsett?” Skall man kryssa ja eller nej? Meningen är ju att man ska skada sig på utrustningen som den andra sidan skickar mot en. Samtidigt gjorde vi ju inte illa oss så mycket som utrustningen avsetts för, trots att den både träffat mitt i prick och detonerat som tänkt.

Hmmm, jag kryssade i alla fall ”ja”.

Sedan skulle man beskriva händelseförloppet och ange troliga orsaker. Efter en synnerligen översiktlig beskrivning av händelseförloppet var jag tvungen att till slut svara ”orsaken till avfyrandet har jag, trots idogt efterforskande, ännu ej lyckats klargöra.”
Allra sista frågan tycker jag är bäst: ”Ange åtgärder som kan vidtas för att förhindra att skadan upprepas – av leverantören”.

Ja, vad säger man?; ”Leverera missiler med mindre sprängladdning…?”

Photobucket

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle, Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Militära arbetsskador

  1. Chefsingenjören skriver:

    Ha, ha. Man kan inte annat än skratta åt det tragikomiska i situationen.

    Veteranutredningen pekar på att ansvaret för att ta hand om veteraner idag ligger fördelat på fyra myndigheter:

    ”Det är hälso- och sjukvården där företagshälsovården ingår som svarar för de medicinska insatserna, socialtjänsten för de sociala insatserna medan arbetsgivare svarar för de
    arbetsplatsinriktade och arbetsförmedlingen för de
    arbetsmarknadsinriktade insatserna.”

    Inte nog med att det är fyra myndigheter, det är dessutom lokala instanser av dessa myndigheter. Där ska det alltså finnas kompetens att ta hand om t.ex. en svensk soldat med en minskada?

    Som den gamla militära regeln lyder: Delat ansvar är inget ansvar!

  2. bohel skriver:

    Den torroliga humorn och ditt misstroende mot ett stort antal ärevördiga svenska institutioner verkar också vara en yrkesskada även om den troligen inte uppstod vid ett enstaka tillfälle utan vid en långvarig vistelse i en miljö som smygande omvandlar psyket.

    • Morgonsur skriver:

      Det kan vara sant. Mitt misstroende mot Försäkringskassan skall vi dock inte överdriva. Trots min märkliga anmälan hanterade de saken på ett föredömligt sätt.

      Det vore dock bättre för alla inblandade om hanteringen av denna typ av anmälan systematiserades, och inte löstes Ad Hoc av duktiga och skickliga tjänstemän. Försäkringskassans dåvarande internationella avdelning skötte sig med den äran i mitt fall.

      Trots allt finns det människor som inte är lika ‘smygande psykiskt omvandlade’ som jag – och som behöver en helt annan och mer professionell individuell stöttning än gapskrattande kamrater och en raskt administrativt handlagd arbetsskadeanmälan…

  3. Cornucopia skriver:

    Aj fan. Var du en av dem. Hade lumparkompisar som var med i BA01-04, och dessa hade på en SÖB hårresande berättelser att förtälja om hur man inte lyckats bli dödade.

    Jag har länge kliat mig i huvudet över varför inga svenskar dog, ner till fall där någon fått en kula genom hjälmen eller en antenn på en pbv302 blivit avskjuten av en gammal T-62:a. Eller i ett fall hur någon fick en 200mm raketartilleriraket som sprängdes några meter framför honom, men han klarade sig med blåmärken…

    En skyddande ängel måste hållit sin hand över svenska FN-soldater nere i Bosnien. Vi får hoppas att turen håller i sig på alla framtida missioner, även om den verkar börja ta slut.

    • fc1 skriver:

      PBVn med den avskjutna antennen är i alla fall sann; jag satt i den när sambandet slocknade. Om det sen var en T 62a eller T 55a får krigshistorikerna utröna.

  4. Flute skriver:

    Tack för dagens skratt – blanketten!
    Men ämnet är tyvärr allvarligt och det behövs absolut bättre uppföljning för soldater som varit på utlandsuppdrag.

  5. juggen skriver:

    Ha ha ha! Det här var väldigt komiskt!

    Det vore intressant att prata med dig mer om dina erfarenheter från tiden på Balkan. Jag kommer maila dig om detta.

  6. anurlaiqar skriver:

    Detta inlägg gjorde min dag. Tackar.

Kommentera

