FN-dagen den 24 oktober

Photobucket

Idag är det FN-dagen – en dag som verkar tyna bort allt mer i svenskarnas medvetande. FN är förvisso en organisation man kan ha rejält med synpunkter om, men idag tänkte jag låta kritiken vila och istället hedra den vackra tanken bakom denna organisation.

Vi skickar inom kort ner förstärkning till svenska utlandsstyrkan i Afghanistan, som arbetar under FN-mandat. Jag vill skicka en tanke till alla er som är där, och er som snart åker ned. Det är ett viktigt arbete ni utför, och jag hoppas alla känner att ni gör skillnad och att ni kommer hem helskinnade till både kropp och själ.

För att påminna varför svenska trupper skickas ut i världen lyfter jag återigen mitt inlägg om massakern i Stupni Do 1993. Det var för mig personligen den händelse som verkligen fick mig att på allvar inse vad våra internationella åtaganden egentligen går ut på.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

