Morgonsur önskar God Jul

Photobucket

Jag vill passa på att önska alla en God Jul. Det är inte lätt att få tiden att räcka till så här före dopparedan, men jag har samlat material och skrivit på ytterligare en Bosnienhistoria jag kommer att lägga ut under mellandagarna. Den här gången skall jag beskriva en serie mer eller mindre lustiga ‘blandade småhändelser’ från bataljonens BA01 konvojtrafik till Split.

Som förvärmning kommer här en lägeskarta. Konvojvägarna vi använde är prickade i blått på kartan nedtill:

Photobucket

Kartan visar de aktuella frontlinjerna den 30 november 1993. Gröna linjer markerar fronter mellan bosniska och kroatiska styrkor, medan röda linjer markerar serbiska styrkors gräns mot de båda andra.

Precis som tidigare kommer Bosnienhistorien att läggas ut som en egen sida i listen upptill på Morgonsur.

Jag hoppas även få lite mer tid över till att kommentera omvärldshändelser nu när det värsta av årets ‘före-jul-stress’ sansat sig.

Som sagt; ha en riktigt God Jul, och tillbringa inte hela helgen med att läsa bloggar som denna…

Och i likhet med SvD vill jag skicka en alldeles särskild hälsning till Afghanistan. Särskilt till en gammal vän från BA01.

– – –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Morgonsur önskar God Jul

  1. Cornucopia skriver:

    God jul på dig med. Ser fram mot fler berättelser från verkligheten.

  2. Tillsats skriver:

    Hur ska jag kunna avhålla mig från att läsa bloggar som denna under julen när du ska lägga ut nytt material under mellandagarna!!! 🙂

    God Jul!

  3. Bosse skriver:

    Jag kan lätt leva med att vara utan morgontidningar och utan TV, men det finns 3 – 4 bloggar som jag vill läsa så fort det kommer något nytt. Din blogg är en av dem.
    Dock tycker jag att du utan press av löften om nya berättelser skall njuta av att du i år kan fira jul i fred och trygghet. Tills att du vilat ut, pratat färdigt med släkten och börjat längta efter att lära ut mer av dina erfarenheter sitter vi lugnt kvar och väntar.
    Bästa julhälsningar!

  4. chefsingenjoren skriver:

    Ha en skön jul och jag ser liksom de tidigare kommentarerna fram emot nästa berättelse ur levande livet. Förstår bara inte hur du kan ha så bra minne, eller är krigsdagboken väluppdaterad?

    • Morgonsur skriver:

      Jodå, jag har alltid haft ett hyfsat minne för detaljer andra (helst) glömmer. Men framför allt har jag haft rätt tjänster för att kunna lägga näsan i blöt överallt, och dessutom haft tillgång till och varit förutseende nog att ta tillvara dokumentation i form av krigsdagböcker och diverse originalhandlingar i form av redogörelser och annat ur egna utredningar och andra ‘bra att ha’-handlingar. Det är jag rätt glad för numera.

      Sedan försöker man förstås skriva med ett språk som skall göra det intressant för läsaren. Ibland kan jag tycka själv att många saker i efterhand låter betydligt mer intressanta och spektakulära än de kändes just då. Men så skall det väl vara, misstänker jag. När man tänker tillbaka på vad som faktiskt hände inser man att det kanske inte var så trivialt som det upplevdes just då.

      Minnesbilder förvrängs alltid med tiden, men jag försöker vinnlägga mig om att hela tiden jämföra med anteckningar, utredningsmaterial och annat för att vidimera att minnet inte vandrat iväg från ursprunget allt för långt.

      Jag funderar på att framöver lägga ut en sida med exempel ur den flora av originalmaterial jag har liggande.

      Återigen – God Jul, alla. Själv skall jag lämna mina föräldrars tröskverk till dator och återkomma från min egen om någon dag…;-)

  5. Wiseman skriver:

    God jul! Jag ser också fram emot fler berättelser från BA01. Gamla erfarenheter faller lätt i glömska och det är viktigt att påminna om dem.

  6. Veteran skriver:

    God Jul och Gott Nytt År
    Jag väntar med intresse på fortsatta berättelser…och behöver du någon form av hjälp med att få din bok utgiven är det bara att höra dig av!

    http://www.fredskockarna.se

  7. Cynisk skriver:

    God jul, BA-broder, och ett gott nytt blog-år!

    /Cynisk

Kommentera

