Här härskar vi!

Photobucket

Jag läser på SvD att det är vi gräsrötter som styr nätet.

Det låter bra.

Jag har länge hävdat att internet är det bästa som hänt mänskligheten sedan demokratin uppfanns. Äntligen kan vem som helst nå ut med information – och kommunikation – till fler än sin närmaste bekantskapskrets. Det kommer att förändra samhället i grunden.

Är det man säger tillräckligt vettigt för någon når det alltid ut – eller, åtminstone till likasinnade, vilket kan vara nog så viktigt.

Det spelar ingen roll att huvuddelen av bloggandet idag består av korta inlägg om smink, klädinköp och vem som yttrade den mest meningslösa kommentaren till vem på Stureplan i går; den vanliga människan får en röst via bloggandet.

Jag har en viss förståelse för att etablerade politikers bloggar inte slår. Vi vet redan rätt väl vad de anser om det ena och det andra. Till bloggvärlden söker åtminstone jag mig för att få alternativ eller kompletteringar till den officiella världsbilden som den förmedlas i ‘gammelmedia’.

Jag brukar läsa etablerade politikers bloggar när de verkar ha sagt något helt galet som retat upp mig i den offentliga debatten. Det visar sig nämligen ofta att de är felciterade – eller så har media valt att missuppfatta andemeningen i vad de sagt.

Men ibland upptäcker man för all del till sin förskräckelse även att vissa politiker faktiskt står för den märkliga åsikt media anklagat dem för.

Hur det än går efter bloggbesöket har man fått en mer fullödig bild av vad som egentligen menades eller försiggick.

Vi som skriver dessa långa, torra artikelbloggar vet att vi skulle få långt fler träffar om vi skrev korta utlämnande inlägg om oss själva, familjen, vardagsproblem och småskandaler. Ju galnare och elakare desto fler besökare. Ju mer trivialt och sexfixerat desto bättre. Men det är inte därför vi skriver. Vi vill nå ut med ett budskap för att påverka – inte få många träff på en bloggtopp och sälja reklam.

I en kommentar häromdagen påpekade jag att all information när jag växte upp filtrerades av Sveriges Radio, Tidningarnas Telegrambyrå och dagspressens redaktioner. Något annat fanns inte – annat än mellan skål och vägg. Och mellan skål och vägg nådde ens övertygelser, påpekanden och teorier ungefär lika många människor som en tallrik fil.

I dag har vi små gräsrötter som brinner för olika frågor denna fantastiska möjlighet att nå ut till omvärlden.

Det känns bra. Och rätt.

Visst skrivs det mycket lögner på Internet. Och visst skrivs det mycket – förlåt uttrycket – skit. Men för den som vill jämföra är det bara att dra parallellen ‘Nationalencyklopedin’ eller ‘Wikipedia’. Ärligt talat – vilken av de två har gett dig mest i ditt vardagliga liv.

Numera vet alla – mycket tack vare Wikipedia – att man alltid måste vara vaken och värdera information. Söka alternativa källor och jämföra. Men jag tror ärligt talat att de flesta klarar av det om de bara får ta del av flera källor. Problemet på Nationalencyklopedins och TT:s tid var väl snarare att vi trodde att vi inte ens behövde det. Någon hade ju redan tagit reda på ‘sanningen’ åt oss.

Världen har faktiskt blivit bättre. Låt oss fortsätta på den vägen.

Jag skulle t o m gå så långt att jag hävdar följande; Hade inte muren fallit hade vi förmodligen just nu inte diskuterat FRA-lagen – utan huruvida vi överhuvudtaget skulle tillåta internettrafik över gränserna till Sverige.

Och apropå internettrafik över gränserna; Är det någon som bemödat sig med att ta reda på om signalspaning över Internet överhuvudtaget varit reglerad innan FRA-lagen kom? Någonting säger mig nämligen att det sedan nätet uppfanns varit juridiskt sett fritt fram för t ex FRA och många fler att avlyssna vilka mail och vilken internettrafik som helst.

Frågan vore väl således inte huruvida FRA-lagen borde existera – utan vad som borde stå i den…?

Blogga vidare, kära medmänniskor. Jag försöker läsa både det jag håller med om – och tvärtom.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Här härskar vi!

  1. Bosse skriver:

    Jag håller med dig om att internet har revolutionerat vår tillvaro och att detta nog i allt väsentligt skall ses som en positiv förändring. Ditt exempel om FRA-lagen är väl valt. Just detta exempel får mig dock att spekulera lite om vad som skulle ha hänt om internetbloggandet haft ytterligare några år på nacken, exempelvis när massmedia debatterade vissa politikers propå att satellitTV borde förbjudas med motivet att dess åsikter inte kunde kontrolleras av svenska politiker och därför riskerade att besmitta vår tro på de av svenska politiker anbefallda normerna. Vilken roll hade bloggarna haft i den debatten?
    Att ingen av de som förespråkade förbudet har nått toppen i den politiska parnassen är ett sundhetstecken men att vissa av dem nått en bra bit på vägen får mig alltså att undra vad som skulle hänt om internet och bloggande kommit ett par år tidigare?

  2. Ping: Morgonsur möter Mänskligheten… « Hedniska Tankar

Kommentera

