Äntligen…

Photobucket

…har vi fått en försvarspolitisk debatt igen.

Dagens debattartikel i SvD från tre höga Fp-politiker innehåller en hel del förslag man skulle kunnat kalla kloka om det inte var för den lilla detaljen att de egentligen alltid varit självklara.

Hur som helst skall de ha tack för att de väcker debatten. Ett alldeles särskilt tack till Allan Widman, som jag anar har varit drivande.

Jag håller dock inte med artikelförfattarna om allt; Jag anser t ex inte alls att det var rätt att i princip förinta och ominrikta försvaret totalt under 90-talet. Det försprång vi då hade – vi var som jag påpekade igår helt omöjliga att rå på för varje tänkbar fiende – skulle vi ha förvaltat och anpassat istället för att slänga allt i sjön och bygga en ambulerande internationell poliskår.

Jag instämmer helt med artikelförfattarna om att det egentligen inte bör finnas något motsatsförhållande mellan nationellt försvar och internationell tjänst. Men om jag tvingas välja vet jag vad jag prioriterar bort – och det är inte det nationella försvaret.

Jag tar debattartikeln som ett tydligt tecken på att Långbortistan-doktrinen är död och begraven. Hurra.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

