Lustiga människor i gröna kläder

Photobucket

Som helgläsning har jag nu lagt ut en ny historia om livet som svensk soldat i Bosnien 1993-94.

Den heter ‘Major T:s flygande cirkus’ och finns här (länk), för er som inte orkar läsa längre än hit, och som fortfarande inte insett att mina Bosnienhistorier finns i listen upptill på min blogg.

Den här gången kommer jag att berätta en lätt hårresande historia om hur det kunde gå till på den tiden Försvarsmakten fortfarande saknade värdegrund och tillät mångfald enligt andra kriterier än rent utseendemässiga sådana.

Betydligt fler… annorlunda… befattningshavare tjänstgjorde i Försvaret förr i världen på gott och ont. Även om det fortfarande finns en och annan udda fågel har utrymmet att ta ut svängarna i likhet med alla andra statliga institutioner blivit allt mindre. Många av dessa udda fåglar tillförde oerhört mycket, medan andra var mest… udda.

Den annorlunda major som omnämns i berättelsen var faktiskt en oerhört sympatisk person – trots en bisarr värdegrundsfri humor som jag inte går djupare in på i texten av hänsyn till känsliga läsare. Jag kom faktiskt väldigt bra överens med honom som en direkt följd av denna Monty Python-liknande resa där vi kanske inte helt delade samma uppfattning om alla situationer.

Jag utelämnar trots det namnet, eftersom inte allt i texten kan tolkas som direkt smickrande. Jag hoppas ingen skall misstolka min text som illvilja, eller som att den gode majoren var en ointelligent eller dålig människa. Han var tvärtom en riktigt bra karl. Han hade dock en riskbenägenhet utöver det vanliga, och var väl kanske inte världens mest återhållsamme på något sätt.

Vi har ju alla våra sidor…

Jag är dock oerhört tacksam för att jag fick lära känna honom. Jag minns fortfarande episoden med ett varmt leende då och då.

Som nu, till exempel…

Trevlig helg och trevlig läsning,

/Morgonsur

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande, Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

