Biljakter igen

Photobucket

Så var det då dags att förfasa sig över att polisen försöker göra sitt jobb igen. Visst får det finnas gränser för hur man kör som polis i en biljakt – men generellt sett kan jag fortfarande inte begripa hur vi tänkte här i Sverige när polisen fick ta över ansvaret för förmodat fria tänkande människors göranden och låtanden.

Logiken klickar rejält i de instruktioner polisen fått när det gäller efterföljanden och förföljanden – s k ‘biljakter’. Den som stått för dessa instruktioner hade mer än lovligt otur när han eller hon tänkte.

Jag står fortfarande fast vid vad jag sagt i ett tidigare inlägg om polisens biljakter, där jag bl a konstaterade att ‘polisen numera med varm hand har delegerat myndighetsbeslutet om ingripandet till den kriminelle, medan man samtidigt glatt tar på sig det officiella ansvaret för hans beteende’.

Att Sverige är långt ifrån ensamt i västvärlden om att föra detta märkliga resonemang gör inte saken bättre.

Vad kan man göra annat än sucka djupt, skaka på huvudet och önska god bättring till den som tänkt ut detta bisarra regelverk…

Annonser

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Biljakter igen

  1. Adrian skriver:

    Jörgen Lundälv forskar om polisens olycksstatistik, och är bland annat medförfattare till den här artikeln:

    http://www.etc.se/25493/polisens-prejningar-skadar-nollvisionen/

    Polisen har alltså rätt att skjuta skarpt för att få fatt på brottslingar som skall gripas, men bör enligt Jörgen Lundälvs resonemang fråntas rätten att preja fordon. Varför skulle jag inte bli förvånad om det gick igenom…

  2. Morgonsur skriver:

    De har för all del en poäng i att poliser är åt helsicke för dåliga på att köra bil – men lösningen är inte att frånta dem bilen som arbetsverktyg – utan att erbjuda utbildning – och framför allt träning – för alla i yttre tjänst.

    Allt var inte bättre förr – men allt var inte sämre heller. Innan Närpoliskatastrofen drabbade svensk polis var det meriterande av en polis att kunna skjuta bra, köra bil som en rallyförare och kunna ta för sig ordentligt om det blev handgemäng. Just de färdigheterna har numera inte bara blivit oviktiga – de betraktas närmast som en belastning, någonting fult, ‘macho’, ‘Rambofasoner’ som polisen ‘inte skall hålla på med’.

    Man vägrar från poliseldning och politiskt håll erkänna att fysisk kraft i olika former är en av de fundamentala grunder en polis i yttre tjänst står på. Och våldsanvändning och skicklig fordonshantering är något allmänheten fullständigt självklart ställer krav på att polisen skall behärska om man åker ut genom polishusgrindarna i en polisbil. Man skall kunna lösa allt – vad det vara må – som får varje normal människa att springa och gömma sig.

    Missförstå mig rätt – alla poliser behöver inte vara ‘Terminator’ – men alla poliser behöver inte vara ordningspoliser heller.

    Det är dags att uppgradera ordningspolisarbetet och erkänna vad som faktiskt krävs av en polis för att fungera bra i den rollen. Och sedan också låta denna insikt få genomslag i både tjänstgöringskrav och utbildningar för ordningspoliser.

    Så mycket lättare det var förr när körkort inte var något folk tog som trettioåringar i en intensivkurs straxt innan de skickar in ansökan till PHS, och det var ett anställningskrav att man skulle ha ‘för polisyrket lämplig kroppskonstitution’.

    Jag är dessutom fullt övertygad om att poliser som känner trygghet i sin roll och kan hantera både ‘skjuta, köra och slåss’ på ett betryggande sätt skadar färre människor, vilket väl understryks av artikeln. Dessutom TROR jag, högst subjektivt, att dessa trygga poliser dessutom blir mindre näbbiga och kaxiga mot allmänheten – vilket min upplevelse är att det klagas allt mer på varje år.

    Lustigt nog är det så att ju skickligare man är på att ‘skjuta, köra och slåss’ – desto mindre behöver man använda av dessa färdigheter, vilket gör att man får mer tid över till att använda den andra halvan av rollen; samtal, övertalning, förebyggande arbete, kontaktskapande, juridik, utredningar m m.

    Jag har själv varit med om busar kända för att alltid försöka smita som helt enkelt har lagt av och stannat efter att vi vänt efter dem med en snygg och rapp ‘J-sväng’. Och tvärtom har jag åkt med poliser med tafflig och osäker körstil som får snart sagt alla att försöka smita ifrån dem.

    Det handlar om vanlig spelteori.

  3. K-DUCK skriver:

    Hälsningar från Afrika!

  4. Morgonsur skriver:

    Maila på morgonsur@hotmail.com, K-Duck. Jag har ett viktigt meddelande inför hösten.

    Och kör försiktigt, förresten. Hör av dig om du behöver hjälp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s