Sjöfyllerilagen skärps

Photobucket

Jag anser fortfarande att en 0,2-promillegräns på sjön är en kraftfull lösning på ett problem som inte finns.

Fylleri till sjöss är nämligen redan förbjudet, trots DN:s felaktiga påstående i rubriken.
Så har man återigen visat lagstiftningsmässig handlingskraft. När man inte klarar av att använda befintlig och fullt tillräcklig lagstiftning för att komma tillrätta med ett problem förbjuder man av princip något annat som inte är det och hoppas att världen blir bättre. 

Det tror inte jag. Mitt liv blev just lite sämre. Varför och hur jag ser på saken har jag redovisat i detta inlägg: ‘Om sjöfylleri’ (länk).

Ur DN:s artikel:

‘Fredrik Josefson vid sjöpolisen i Stockholm säger att det blir enklare för alla med en klar promillegräns.

Owe Magnusson, chef för sjö­polisen i Västra Götaland, säger att det blir ”ett pedagogiskt värde” att det blir samma promilletal till sjöss som i land:

– Men det hade varit enklare med en gräns på sju meter och sju knop.’

Enklare för vem, undrar jag? den som administrerar och övervakar vårt liv, eller för den som lever det i skärgården?

Äsch, jag ger upp. Jag har sagt allt jag har att säga i det inlägg jag länkat till ovan. Läs det och förfasas över mina åsikter i frågan.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande, Rättssamhälle och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sjöfyllerilagen skärps

  1. Conrad skriver:

    Jösses…Bror Duktig har slagit till igen. Höll med till 100% när du skrev det förra inlägget, har sedan dess inte ändrat ståndpunkt.

    Snart får man väl knappt vara rund alls…tänk en gräns på 0,2 för att överhuvudtaget dricka alkohol. Visst finns det idioter,men ta ifrån dem båten eller tryck in en Antabus i dem istället för att ta bort glädje och tradition från de som sköter sig.

  2. Per K Eleman skriver:

    Är Du förvånad?

    Du – liksom jag – har med stor sannolikhet själv aktivt bidragit till att vi har ett parlament med en sammansättning där överrepresentationen av organiserade nykterister och frireligiösa sedan länge är ett omvittnat faktum.

    Den absurda ”skärpningen” av sjöfyllerilagen är bara en logisk konsekvens…

    • Morgonsur skriver:

      Nej, jag är inte förvånad. Vi kommer att fortsätta ‘förbättra’ samhället och göra det tryggare ända tills vi uppnått Nirvana och det tar en halvtimme att ta på sig hjälmen och skyddsutrustningen, andningsmasken med partikelfilter, anmäla färdplan till trafikledningen, läsa checklistan och invänta slot-tiden – innan vi fäller ut stödhjulen och cyklar iväg till jobbet på anvisad trygg, säker och förbokad cykelled tydligt avskärmad från den störande omgivningen med hjälp av ljudisolerat plexiglas.

      Och vi kommer liksom Ferdinand under korkeken att vara såååå lyckliga…?

      Men jag erkänner mig inte skyldig till den situation som råder. Jag har ingen del i resultatet, men gör vad jag kan för att ändra på saken. På alla sätt, och oavsett vem som styr landet.

      Traditionell blockpolitik intresserar mig inte. Den lilla människans individuella frihet och rättigheter gör det, däremot. I synnerhet eftersom jag själv och min familj råkar vara ‘små människor’.

      Alla partier vi har i Riksdagen idag har goda sidor och bra förslag – men även om det finns enskilda undantag här och där i varje parti drivs partimaskinerna som helhet av politiker och inte av statsmän.

      Skillnaden, för den som undrar, är att ‘Politikern tänker på nästa val, statsmannen på nästa generation.’(William Gladstone)

      Inget av partierna lever idag upp till de krav jag ställer på att värna den lilla människans rätt till sitt eget liv. Inget av dem har heller fått min röst på mycket länge, och kommer heller inte att få någon sådan i detta val – om inte ett mirakel inträffar och trenden att allt mer reglera vår vardag – och allt det där ‘farliga’ som är själva livet – bryts.

      Tyvärr är nog det mest effektiva för en liten människa att påverka det politiska systemet just detta jag gör här; att välja ut sakfrågor man torgför sin åsikt kring genom att skriva en blogg, och hoppas på att någon med makt åtminstone tänker en gång till innan man rusar åstad och förbättrar världen ‘bara lite till’…

      Och du ser ju hur bra det har gått i det här fallet…

      Tyvärr brukar ryggmärgsinstinkten hos alla som läser vara att försöka utläsa vilken blockpolitisk tillhörighet skribenten har, så att man kan bestämma sig för huruvida de argument man just läste var lysande eller ren skit.

      Tänk om vi kunde lära oss lyssna till vad folk säger istället för att bilda vår uppfattning om sakfrågan enbart utifrån vilket lag talaren hejar på.

      Då, först, skulle vi komma någonvart…

      • Per K Eleman skriver:

        Det kanske är dags att nyttja de medborgerliga rättighetera och rösta i nästa val?

        Personvalsidén är inte dum – den kan utvecklas till något riktigt bra.

        Glöm inte att vi har de politiker vi förtjänar – varken mer eller mindre…

  3. Anonym skriver:

    Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

  4. Ola Ljungberg skriver:

    Per K Eleman :
    Det kanske är dags att nyttja de medborgerliga rättighetera och rösta i nästa val?
    Personvalsidén är inte dum – den kan utvecklas till något riktigt bra.
    Glöm inte att vi har de politiker vi förtjänar – varken mer eller mindre…

    Personval tyx inte finnas, någon sorts begränsningsregel tyvärr.

Kommentera

