Gratis bredband! Hurra!

Om någon undrar varför jag tycks vara försvunnen från min egen hemsida beror det på att jag är på tjänsteresa. Igen. Den här gången i Frankrike. Och efter att jag under föregående tripp lyckades utlösa brandlarmet och utrymma ett brittiskt hotell förstår ni ju att inte heller denna resa varit helt utan missöden och kulturkrockar.

Dock har jag ju vissa zenbuddhistiska drag ibland, och försöker att inte alltid ge upp och tappa sugen vid första motgång, utan istället ta varje motgång med jämnmod eftersom varje nesa alltid kan vändas till någonting positivt.

Och nej, skakningarna i marken du just upplever är ingen jordbävning – utan min respektive som hånskrattar åt påståendet ovan när hon läser det.

Hur som helst tog jag beskedet att min biljett inte existerade när jag skulle checka in med jämnmod. Den hade blivit avbokad redan den 20 april av någon anledning. Jag blev skickad till Air France disk, där en febril och mycket serviceinriktad aktivitet uppstod. Tack, Air France underbart trevliga personal på Arlanda!

De lyckades snabbt, men efter lite stökigheter boka in mig på samma flighter jag själv trodde jag redan var bokad på. När jag satte mig i planet upptäckte jag dessutom att jag hamnat framför skynket och fick åka business class. Hela resan både ner och hem, visade det sig när jag stum och imponerad tittade på biljetten.

Och det kan man ju leva med.

I stället för att få barnknän i ryggen och grannens halvätna ostmacka över skjortan fick jag sitta och smutta gratischampagne bredvid ‘Tarras’.

Nice.

Nåja, så mycket champagne blev det nu varken för mig eller ‘Tarras’, men jag kom i alla fall fram som det var tänkt efter ett flightbyte (Hur det gick för ‘Tarras’ törs jag inte svara på). Sent på kvällen i hällregn, och tomt på taxibilar.

Efter att ha väntat länge och delat taxi med en fransos kom jag slutligen fram till mitt ‘flotta’ hotell i den lilla sydfranska staden. Det såg i alla fall flott ut på bild, trots det misstänkt låga priset…

Det visade sig föga förvånande vara en upplevelse i sig. I södra Frankrike finns de kvar, de där gamla hotellen som helt har klarat sig från atmosfärsfördärvande renovering sedan Vichyregeringen avsattes. Som tycks ha fått t o m Gideonitbibeln K-märkt redan 1948. 

Efter att ha observerat den pampiga men slitna spegeldörren tunn som papp med stora glipor, elementen som ser ut som överblivna fullskalemodeller av Klingonskepp från Star Trekinspelningarna, de slitna blommiga medaljongtapeterna i gult och de solkiga plyschöverkasten som säkerligen var väldigt eleganta när deGaulle bildade sin första regering var saken klar; här måste det spöka!

Några spöken har jag nu inte sett, men de kanske har skrämts bort av den tekniska utvecklingen? Stenåldershotellet har nämligen – hör och häpna – gratis bredband.

Så bra, tänkte jag. Då kan jag både kolla mail och min kära blogg.

Efter att med min högst mediokra franska ha tolkat instruktionerna på portalsidan – medan jag återigen undrade varför i h-e inte fransoser kan skriva ett enda ord på något annat än franska – förstod jag att man först måste registrera ett konto.

Jaha, det kan jag väl, tänkte jag.

Jag fyllde i alla uppgifter precis som avsett, och tryckte på en knapp på vilken det stod en längre fras som jag uttolkade till det franska uttrycket för ‘fortsätt’ – även om det i franska språket tydligen inte går att uttrycka någonting med bara ett ord.

Nu tror ni förstås att det stod någonting helt annat, men se det gjorde det inte. Jag blev inte blåst, utan kom mycket väl vidare. Och man hade nu skickat ett mail (!?)till den adress jag angett. Med hjälp av det mailet klickar man på en länk som aktiverar kontot så man kan använda det och kommer ut på nätet… ja ni fattar.

Det finns bara en hake:

Hur sjutton skall jag komma åt min mail för att aktivera internettet om jag inte kommer UT på internettet, har ni tänkt er – j-a nötter!!!?

Återigen får ‘Christers Nummerguide’-reklamen låna ut sitt uttryck ‘Monument 22…’

Nåja. Nu har jag precis lyckats komma in på ‘bredbandet’ efter att ha lånat en annan dator – men kvaliteten är usel och sidorna uppdaterar… ibland. Och då i samma hastighet som oljefärg torkar. Så förvänta er ingen större aktivitet från min sida förrän jag kommer hem på fredag.

Då kanske jag rentav lägger ut någon vacker bild på detta charmiga hotellrum, som är väl värt både att beskådas och att bevaras till eftervärlden…

UPPDATERAD: BILD!

Photobucket

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gratis bredband! Hurra!

  1. Cynisk skriver:

    Bon soir Monsieur Morgonsur.
    Vad problemorienterad du tycks vara Morgonsur 🙂 Är du orienteringsskärmen och till dig kommer alla problem och stämplar?

    Du kan ju trösta dig med att Värnpliktsnytt har med din blogg som en läsvärd sådan, i senaste numret.

  2. JonasE skriver:

    Känner igen det där från flera håll.
    Diagnosen jag ställt är inte ”fransoser” utan ”ställen där man talar franska”.
    Lika jävla illa brukar det nämligen vara i de fransksråkiga delarna av Belgien. För att inte tala om de forna franska kolonierna i Nordafrika.

  3. Conrad skriver:

    Du borde starta upp en alternativ Resebyrå, där ledorden bör vara: Garanterat Ogaranterat – Resebyrån för Er som önskar resa utan garantier och leva som MacGyver. Glöm allt vad reseförsäkringar heter, här kör vi bara, gå i vind!

    Jag skulle haka på direkt, men då har även jag ett välutvecklat vansinne. Tog ju tåget till London för ett par veckor sedan, UNDER drickat…ja, kanalen alltså.

  4. Morgonsur skriver:

    Tack för alla glada tillrop. Har precis landat i verkligheten(?) och slipper förhoppningsvis märkliga internettjänster ett tag.

    Precis som du påpekar, Cynisk, brukar jag ha en benägenhet att råka ut för det mesta – men alltid ha turen att vad som verkade vara en motgång till slut visade sig vara raka motsatsen.

    Så även på denna resa. Men visst är det kul att hitta små missöden och egna klantigheter att skratta åt. Vad skulle man annars minnas tillbaka till?

    Och vad skulle man annars blogga om?

    ‘Ställen där man talar franska’ och ‘tågresor till London’ låter förvisso båda var för sig som ämnen man kunde skriva en hel roman om…

Kommentera

