Almedalsveckan 2010

Photobucket

Så är då årets modell av åsikternas och särintressenas motsvarighet till Kiviks marknad igång; Almedalsveckan.

Jag bevistade faktiskt Almedalsveckan förra året, och kan bara instämma i Cornucopias slutsatser; den som vill anfalla Sverige – eller göra revolution – bör passa på att spärra de gamla portarna till ringmuren i Visby och slå av strömmen på Gotland denna vecka. Då är saken klar.

Alla makthavare är där.

Dels är varje människa som bestämmer över oss där – politiker och företagsledare från nationell ned till kommunal nivå. Förutom det är alla som bestämmer vad vi skall tycka – d v s hela medieeliten från frilansande kolumnister till tongivande publicister – på plats.

Själv håller jag mig borta i år, men har följt en del av debatten via Säkerhetspolitiskt Sommartorg på nätet.

Den 8 juli arrangerar man debatt och frågestund om insatsen i Afghanistan. Jag har ju tidigare anmärkt att jag önskar svar på ett antal frågor om just den insatsen, så naturligtvis har jag skickat ett antal frågor i ett mail som ser ut så här:

– – –

Hej i sommarsolen!

Jag driver bloggen ”Morgonsur” och har ett par frågor jag skulle vilja ha debattörernas synpunkter på för att förtydliga försvarets roll i Afghanistan:

‘1. Det florerar en mängd olika uppfattningar om varför vi egentligen befinner oss i Afghanistan. Därför – i korta ordalag och oavsett NATO:s eller FN:s mål; vad är – ur ditt partis synpunkt – syfte och mål med insatsen ur svensk synvinkel.

2. I debatten har bl a Läkare utan gränsers svenske ordförande åskådliggjort gränsdragningsproblematiken mellan Försvarsmakten som säkerhetspolitiskt verktyg kontra rollen som politisk aktör; Har Försvarsmakten – förutom sin roll att bistå i arbetet med att upprätthålla allmän säkerhet och trygghet – även ett uppdrag att verka för t ex demokrati och jämställdhet?

3. Om svaret på fråga 2 är ”ja”; Kan du ge konkreta exempel på hur du (ditt parti) anser att Försvarmakten skall utföra detta uppdrag?

Jag ber att tacka debattörerna på förhand och ser fram mot en trevlig och givande debatt.

/Morgonsur

https://morgonsur.wordpress.com’

– – –

Så får vi se om dessa frågor kommer upp, och vilka svar som följer på dem. Jag kan lova att jag – när min högst sporadiska skärgårdsuppkoppling så tillåter – skall följa debatten med intresse.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Almedalsveckan 2010

  1. Ping: För lite och för sent, Tolgfors! « Charlie Weimers

Kommentera

