Ett första morgonsurt år

I dag – den 9 augusti – är det exakt ett år sedan bloggen ‘Morgonsur’ föddes.

Huvudanledningen att jag startade denna blogg är att jag allt för ofta irriteras över hur dåligt påläst ‘gammelmedia’ kan vara i vissa frågor. Det i sin tur smittar av sig till att ge oss lika dåligt pålästa politiker.

Och det är allvarligt, eftersom det är våra politiker som styr över våra liv i detta genompolitiserade land.

Den offentliga debatten tycks som jag ser det ibland föras i ett gigantiskt cirkelresonemang ‘vid sidan av’, i en slags verklighetsfrämmande glasbubbla där frågor och principer börjar leva sina egna liv. Där den politiska eliten och journalistkåren i ett märkligt symbiotiskt förhållande driver debatten allt längre bort från verkligheten och dess folk, för att knyta an till ett för stunden populärt uttryck.

Vi har 349 riksdagsledamöter och otaliga ‘riksdagsaspiranter’ som alla tycks behöva profilera sig genom att driva en egen liten käpphäst-fråga. Det är förstås precis så det skall vara – men i vår lugna, problemfria värld verkar de viktiga och genomtänkta frågorna inte riktigt räcka till alla.

Allt för ofta väljer politiker som aspirerar på riksdagsplats därför dessvärre att profilera sig genom att a) måla upp något som ett stort problem som egentligen inte är det – eller b) så försöker man lösa ett problem vi redan har en alldeles utmärkt fungerande lösning på – men som vi trots det inte lyckats lösa fullt ut av olika anledningar.

I det sistnämnda fallet tänker jag på sådant som inte lätt kan marknadsföras i en snärtig one-liner; som t ex mer jobbiga och komplexa saker att ta itu med som t ex resursbrist, ointresse, felprioriteringar, ‘anmälnings/utrednings/åtalsdeflation’ eller otydlig styrning och ledning.

I profileringsstriden verkar det vara så att ett nytt, fräscht och rappt förbud rätt paketerat i ett par klatschiga slogans säljer – medan långsiktigt tradigt arbete med information, samarbete, påverkan, verksamhetsutveckling och -styrning inte gör det.

Ovanstående är förstås högst begripligt; I ett land där vi inte tillämpar ministerstyre är den politiska världen på riksnivå begripligt nog oftast rätt ointresserad av att diskutera myndigheternas inre liv – något de nog med viss rätt känner sig ha rätt små möjligheter att påverka – egentligen.

Att jag valt att fokusera i huvudsak på ämnesområdena rättssamhälle och säkerhetspolitik har att göra både med personligt intresse och personlig bakgrund. De är helt enkelt de ämnesområden där jag känner att jag har mest att tillföra. Samtidigt är de ämnesområden jag verkligen är intresserad att lära mig mer om.

Motivationsmässigt är jag en konventionell bloggare; För mig är det viktiga med bloggandet att få ur mig sådant som förvånar eller irriterar mig, men också att få mig olika synpunkter, synsätt, kunskaper och perspektiv till livs.

Dagen behöver inte sluta med att alla tycker samma sak, och alla behöver heller inte tycka som jag.

Förutom att jag har personliga kopplingar till de båda ämnesområdena ovan anser jag dem vara viktiga att lyfta upp, eftersom de på ett oerhört tydligt sätt har hamnat i bakvattnet under senare år. Från att ha varit de stora, tunga, avgörande frågorna har de förpassats till att bli små nischfrågor – särintressen av föga politisk relevans.

Tyvärr märks denna statusresa från ‘rampljuset på nationalscenen’ till ‘gratis gatuteater’ även på kvaliteten i de förslag, riktlinjer och lagar som berör nämnda politikområden. Intresset från politiken har falnat och de tidigare så viktiga, rent av avgörande politiska frågorna har degraderats till ointressanta kostnadsposter.

Försvaret av den egna nationen tycks av politiken generellt ses som en oviktig nischverksamhet. En lyxkonsumtion som lätt kan användas som regulator i den övergripande debatten om statsbudgeten.

Rättssäkerheten, friheten och integriteten tycks på samma sätt ses som trevliga, dekorativa uttryck man kan svänga sig med i maktkampen med de politiska motståndarna – men man skall som politiker akta sig för att driva själva principerna för hårt; Ett allt för rättframt hävdande av principerna medför egentligen bara irriterande hinder i det viktiga arbetet att skapa en tryggare och bättre värld.

Kort sagt har eftertanke, långsiktighet och proportionalitet i utarbetandet av förbättringsförslag på de säkerhetspolitiska och rättspolitiska områdena tyvärr fått ge vika för kortsiktiga vinster, populism och vindflöjelkultur.

Om jag – min vana trogen – raljerar litet kan den som är lagd åt det genusteoretiska hållet å andra sidan glädjas åt att de traditionellt tunga politiska ‘manlighetsstämplade’ frågorna som skatter, energipolitik, säkerhetspolitik, rättspolitik och infrastruktur har lämnat platsen i rampljuset åt frågor traditionellt stämplade som motsatsen – som familjepolitik, miljöpolitik, vård, skola och omsorg.

Alltid något att glädjas över, även om jag föredragit att man kunnat göra plats för ‘både och’ i debatten.

Förutom ämnesområdena som sådana kan alla som läst denna blogg konstatera att jag alltid går igång rejält på vad jag brukar kalla ‘Vän av Ordning’, denna märkliga människotyp som anser sig själv så perfekt att de anser sig ha rätten att i detalj upplysa och helst reglera andras liv. Som ser en principfråga i varje litet misstag eller missöde och som ser det som sin livsuppgift att i varje ögonblick i livet undervisa sin omgivning om vikten av att efterleva dessa för mänsklighetens överlevnad ovärderliga principer om ordning, reda, moral och lydnad.

Oftast går denna vuxenuppfostran ut på att alla borde organisera sina liv exakt som ‘Vän av Ordning’ själv, tycka samma saker är roliga – och också lydigt förfasas över exakt samma saker.

Om ‘Vän av Ordning’ roas av allsång, pinnbröd och Bellmanhistorier så är det gott nog åt alla, och alla andra nöjen är onödiga, troligen skadliga och bör följaktligen förbjudas – eller åtminstone endast få utövas under sträng myndighetskontroll på för ändamålet avsett och avlyst område. 

‘Vän av Ordning’ hittar alltid fel på alla, men sällan på sig själv. Jag har träffat åtskilliga ‘Vän av Ordning’ under min tid som polis. Vid ett par tillfällen jag minns med illa dold skadeglädje har jag stött på mer eller mindre självpåtagna områdesrepresentanter som förfasat sig över sin depraverade omgivning och ivrigt uppvaktat polisstyrelsen i distriktet om behovet av hastighetskontroller i just sitt bostadsområde ‘för att sätta dit de där idioterna som inte borde ha körkort’ (som ‘Vän av Ordning’ ungefär brukar uttrycka saken).

‘Vän av Ordning’ brukar sedan vara en av de första som skyller ifrån sig varför just ‘Vän av Ordning’ råkade fastna i den sedan länge efterlängtade hastighetskontrollen, men till skillnad från alla andra faktiskt hade en anledning att köra fort…

‘Be careful what You wish for – it may come true’, lyder ett av mina absoluta favorittuttryck.

‘Vän av Ordning’ vore en oskyldig kuriositet om det inte vore för den enkla detaljen att åtskilliga av dem av naturliga skäl söker sig till politiken – och också lyckas ta sig fram i den politiska världen. Detta till skräck och förtret för oss som ser personlig frihet, förtroende, integritet, solidaritet och mångfald som bättre grundprinciper än konformitet, hot, kontroll, bestraffning och lydnad.

Detta om innehållet, min motivation och mina bakomliggande syften. Nu kanske någon undrar hur bloggen fick det märkliga namnet ‘Morgonsur’?

Namnet kom sig av att jag satt tillsammans med en av mina bästa vänner i en båt och retade mig på både det ena och det andra. Just då hade jag en bitter stund och retade mig extra mycket på de flåshurtiga morgonprogram i kommersiell radio där olika programledare med framkrystade och svårt irriterande skratt skall få oss morgontrötta att tycka att den vidriga period som följer på att klockradion går igång innan jobbet faktiskt är uthärdlig.

I min bitterhet lanserade jag idén till min kompis att jag borde få ett eget radioprogram för sådana som jag – vi som är extremt morgontrötta och i princip bara blir förbannade av överpositiva morgonhälsningar från överenergiska individer som verkar lida av alla slags hyperaktiva bokstavsdiagnoser samtidigt. Allt medan de spelar samma fem låtar som de redan irriterat mig med att ha på ‘heavy rotation’ i tre veckor.

Istället för något så där vedervärdigt glatt och morgonhurtigt skulle mitt program heta ‘Morgonsur med Magnus’ – eftersom jag råkar heta just Magnus.

I mitt hypotetiska program skulle jag sitta och gräva ner mig på allvar, svära och spy vass och igenkännande galla över allt och alla som irriterar oss morgontrötta och enbart spela musik som knappt spelas i radio alls – ända tills efter klockan tio och två koppar kaffe –  d v s den tidpunkt när även vi börjar bli människor och börjar kunna se någorlunda positivt på tillvaron.

Nå, det var kanske inte en särskilt bra idé. Men namnet fick hänga med till denna blogg. Radioprogrammet får väl komma senare…

Efter detta första år har jag i skrivande stund haft 144 914 visningar. De mest populära inläggen redovisas nedan:

Startsida 73 999 Mer statistik
Stupni Do, september 1993 3 467 Mer statistik
Om ´Morgonsur’ 3 466 Mer statistik
The Hall of Shame 1 959 Mer statistik
Att döda barn 1 948 Mer statistik
Ett osannolikt scenario? 1 799 Mer statistik
Robotbeskjutning i Ribnica, februari 199 1 667 Mer statistik
Polisens automatkarbiner för dummies 1 507 Mer statistik
Polisiär vapenanvändning för dummies 1 490 Mer statistik
Major T:s flygande cirkus 1 355 Mer statistik
Doboj, januari 1994 1 222 Mer statistik
Bråkiga ungdomsgäng? Så här gör man: 1 220 Mer statistik
Om ‘värdegrunder’ III 1 149 Mer statistik
Saraci, december 1993 1 134 Mer statistik
Sverige ett hot mot Ryssland 1 085 Mer statistik
‘Nås-hjälten’ och media 1 067 Mer statistik
Konvojerna till Split 1 018 Mer statistik
Helikopternedskjutning för Dummies 993 Mer statistik
Uppdaterad: Om Internet kommit i början 964 Mer statistik
Om enkla men svåra lösningar i Afghanist 936 Mer statistik
Om ‘värdegrunder’ II – Försvaret och Bik 924 Mer statistik
Felparkerande poliser 890 Mer statistik
Morgonsur musik 889 Mer statistik
Katastrofen kring ‘Ship to Gaza’ 798 Mer statistik
Varför vi hör hemma i Afghanistan 753 Mer statistik
Värnplikten är död 753 Mer statistik

Under detta första år har det diskuterats vitt och brett om det mesta här på min lilla blogg, men givetvis har huvudfokus varit säkerhetspolitik och rättssamhälle. En positiv och hedrande erfarenhet jag måste nämna särskilt är att en av mina gamla Bosnienhistorier (Stupni Do) publicerats i tidningen Fredsbaskern. Än mer hedrande är att det kommer att dyka upp fler av mina alster i den tidningen framöver. 

Jag har haft stor hjälp av många andra bloggare och gästbloggare som hjälpt mig på traven under detta mitt första år. Ett särskilt tack till Wiseman, Chefsingenjören, Cornucopia, Väpnaren, Cynismer och Jonas för Ert engagemang, en bra diskussion och god feedback – både på denna blogg och via mail. Det finns förstås fler att tacka, varav vissa kanske föredrar att vara anonyma. Jag hoppas ni känner på er själva vilka ni är.

Efter en lång, avkopplande och bloggmässigt ganska improduktiv sommar – med högst sporadisk internetuppkoppling – känner jag mig nu laddad för ytterligare ett år av bloggande. Jag kommer att försöka fokusera på ‘Back to Basics’ – men hoppas samtidigt kunna vässa bloggen och mig själv ytterligare.

Tips, önskemål och råd inför det kommande året går bra att lämna i kommentarsfältet eller via morgonsur@hotmail.com.

Jag vill självklart tacka alla er som läser denna blogg och deltar i diskussionerna. Ni är kanske inte många, men ni är i alla fall rätt läsekrets. Ni berikar mitt liv – och det är ni som gör denna blogg.

Jag förväntar mig inte att förändra världen med mitt blygsamma bloggande. Jag är glad om jag kan få någon – gärna någon som i sin tur har något att säga till om – att se saker ur andra perspektiv och kanske tänka till en extra gång innan man faller in i för dagen hipp konsensus som kanske inte alls är så självklar, genomtänkt och problemfri som det kan verka vid första anblicken.

Slutligen ett extra stort tack till min underbara familj som står ut med mitt skrivande. Åtskilliga nätter vid datorn efter de lagt sig har gjort mig om inte morgonsur, så i alla fall… lite trött ibland…

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Ett första morgonsurt år

  1. Dr. Jonsson skriver:

    Grattis på 1-årsdagen!

    Jag snubblade nog över din blog nånstans halvvägs, och har haft mycket glädje av den. Jag tycker den fyller en viktig funktion och dessutom är både roande och rejält läsvärd med bra och genomtänkta inlägg. Jag kan inte så mycket om dina specialområden, men har förstås en massa tankar och åsikter ändå.

    Skönt med din blogg som motvikt till de profilerande ”aspiranterna” du skriver om längst up här … 🙂

  2. Per K Eleman skriver:

    Tack Magnus för en av nätets mer läs- och tänkvärda bloggar.
    En eloge till Din toleranta familj som bör veta att att vi är flera som uppfattar att just Din blogg påtagligt bidrar till att såväl bredda som fördjupa den viktiga försvars- och säkerhetspolitiska diskussionen och därigenom sannolikt förändrar världen till det bättre. Ser fram emot en ny säsong. 😉

  3. JohanR skriver:

    Kan inte annat än hålla med ovanstående kommentatorer, det är alltid bra med folk som kan de ämnen de behandlar.
    Jag måste också säga att jag gillar din morgonprogramsidé. Tycker det låter som en ilsken och vass version av det sedan länge nedlagda favoritprogrammet ”Plattetyder”. Men det skulle säkert vara för svårt att sända att såpass intelligent program idag.

    • Morgonsur skriver:

      Tack, tack. När det gäller programmet misstänker jag att det skulle få en liten – men envist trogen lyssnarskara…

  4. Savox skriver:

    OK Magnus, nu när du offentliggjort ditt förnamn kan jag lungt konstatera att du inte tillhör min bekantskapskrets. 😉 Internet behöver fler griniga gamla gubbar som du och dina blogginlägg brukar göra min dag.

  5. Chefsingenjören skriver:

    Stort grattis till ett första (av många) år! Det är mycket uppfriskande med en debattör som dels har en intressant histora att berätta och dels kan uttrycka den på ett mycket välartikulerat sätt.

    Som man säger på andra sidan Nordsjön. Keep up the good work!

  6. Peter Bergh skriver:

    ”Din blogg bidrar till att bredda som fördjupa den viktiga försvars- och säkerhetspolitiska diskussionen och därigenom sannolikt förändrar världen till det bättre”, skrev Per. Jag håller helt med men vill tillägga att den också tillför en hel del till svensk räddningstjänst i tankar och ideér. Jag vet att den följs av många av mina gelikar både på den fackliga! och på arbetsgivarsidan och jag har till min..fasa? 🙂 märkt att jag i olika sammanhang citerar dig. Det.. kan ju vara, ett bra betyg. Jag ser fram mot fortsättningen och hade det bara bra på dig, och er, som upptäckt detta.

  7. Cyniskt skriver:

    Grattis Surgubbe!
    Jag bjuder på öl om vi ses någon gång.

    /C

  8. Conrad skriver:

    Grattis,

    Kommer självklart att erbjuda en öl jag med.

  9. Apone skriver:

    Har det redan gått ett år? Makalöst vad tiden kan gå.

    Eftersom du är aktivt på (minst) ett annat forum med en hel del gemensamma nämnare och där har flera ovanligt genomtänkta inlägg, och sedan lanserade denna ytterst läsvärda blog, så är vi flera forumiter som helt enkelt är fast.

    Jag tackar för din tid du lägger på denna blog och jag gör mitt bästa för att sprida ordet.

    GMY

  10. Richard skriver:

    Well done Knight of Hellsingland!

  11. Fundersam skriver:

    Jag gillar dina betraktelser över polisens verksamhet och organisation (eller ständiga omorganisationer). De är tyvärr relevanta inom annan statlig verksamhet. Det är bra att du förklarar vissa lagar och regler, som man i allmänhet inte känner till.

    Dina berättelser om Bosnien-Hercegovina är att rekommendera. Du har förmågan att dra paralleller till annat utifrån dem.

Kommentera

