Premiär på Morgonsur

Så var det dags för en premiär på bloggen Morgonsur. Jag har nämligen aldrig gjort reklam förut – och nu tänkte jag helt gratis göra reklam för två saker i ett enda inlägg.

Det första jag tänker göra reklam för är manifestationen på Sergels Torg i Stockholm den 3:e november kl 1700. Där går det alldeles utmärkt att visa sitt helhjärtade stöd för det fantastiska självuppoffrande arbete som utförs av våra soldater i internationell tjänst. Och det går bra att göra alldeles oavsett vad man tycker om själva insatsen i Afghanistan.

Det andra jag tänkte flagga för är senaste numret av tidningen Militär Historia.

Photobucket

 I nämnda tidskrift skriver nämligen Chefen själv – Överste 1 Ulf Henricsson – om händelserna kring Vares och Stupni Do. Det var åtminstone för mig oerhört givande att se de händelser jag beskriver i denna bloggs genom tiderna populäraste inlägg ur Chefens synvinkel.

Det var förstås också trevligt att se just mina egna plutonskamrater från Vakt/Eskortplutonen förgylla i princip samtliga bilder i artikeln.

Apropå BA01 hittade jag bl a ett antal klipp från dokumentären ‘Tango Lima’, som sändes i SVT i slutet av Juraperioden, ungefär. Den följer i huvudsak 10:e pansarskyttekompaniet, men ger en rätt bred bild av bataljonens verksamhet. Filmen inleds med en ögonblicksbild från stabens arbete kring robotbeskjutningen i Ribnica (länk), som jag själv fick den tveksamma förmånen att uppleva från insidan. I dubbel bemärkelse.

Ett klipp ur SVT-dokumentären ‘Tango Lima’, som följer 10:e pansarskyttekompaniet BA01. I dokumentären följer man dåvarande löjtnanten Jan Almgårds pluton. Almgård har i anslutning till ulf Henricssons artikel i Militär Historia även beskrivit delar av händelserna ur sin synvinkel som plutonchef.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

