Sergels Torg 3:e november 2010

Photobucket

Idag har jag tillsammans med några hundra tappra själar trotsat vädrets makter för att visa mitt stöd för våra soldater i internationell tjänst.

Manifestationen var opolitisk, och tillkom på lovvärt initiativ av Karlbergskadetten Stephan Lindeblad. Stöttande organisationer var Allmänna Försvarsföreningen, Flygvapenfrivilligas Riksförbund, Fredsbaskrarna, Frivilliga Automobilkåren, Frivilliga Flygkåren, Frivilliga Radioorganisationen, Försvarsförbundet, Försvarsutbildarna, Individzonen, Officersförbundet, Reservofficerarna, Sjövärnskårernas Riksförbund.

Photobucket

Talare: Cesilia Karlsson (Invidzonen), Stephan Lindeblad (Initiativtagare), Thomas Malmström (Officersförbundet), Bo Wranker (Fredsbaskrarna), Jörn Holmgren (Reservofficersförbundet), Allan Widman (Riksdagsman för Fp och regeringens veteransoldatutredare)

Jag är särskilt glad och stolt åt följande stora i det lilla:

Sjutton år efter inryck slöt 21% av Vakt/eskortplutonen BA01 upp på plats efter en snabb Facebookförfrågan – med tre dagars varsel. Några var sena på grund av barnhämtning på dagis, ytterligare ett antal beklagade sig att de fått förhinder, ett antal finns utomlands – bl a i Afghanistan. Men den mest långväga som fanns på plats hade flugit in från Kiruna. 

Vi finns där för varandra, fortfarande, efter alla dessa år. Det känns faktiskt stort, så här i november-snålblåsten.

Det glädjer mig att ett par gamla vänner från BA01 engagerat sig med själ och hjärta i veteranfrågan, och jag har liksom många andra plutonskamrater lovat hjälpa till med det lilla jag kan för att lyfta frågan, och för att planerna kring ett kommande ”veterancentrum” skall leverera ett så bra resultat som möjligt, fylla de nuvarande och kommande behoven – men också ta vara på framtida möjligheter att bli en resurs. Och då menar jag inte bara för hemvändande soldater – utan även för Försvarsmakten och samhället.

Många förknippar stödet för våra soldater med ett stöd för den politik som satt våra soldater i Afghanistan. Låt mig lugnt påpeka att frågan är betydligt mer komplex än så. Av oss som fanns på Sergels torg finns stor variation i åsikter om själva insatsen i Afghanistan. Stödet för svenska soldater som gör sitt jobb så gott de kan är dock synnerligen grundmurat.

När det gäller själva insatsen har jag återkommande och med mediokert resultat näst intill tjatat ihjäl mig i efterlysandet av en debatt om vårt syfte med en militära insatsen. Och då menar jag vårt syfte – inte USA:s, FN:s, ISAF:s eller OEF:s.

Vårt syfte. 

Jag skall nu försöka mig på ett slutgiltigt försök att med ett enkelt exempel förklara vad jag menar: 

Att jämföra vår del i insatsen i Afghanistan med att ”gå på fest” kan tyckas vulgärt, med tanke på frågans allvar. Afghanistan är verkligen raka motsatsen. Trots det är metaforen talande just för frågan att bottna i sina egna syften – vilket är något jag repeterat – med medioker framgång – på denna blogg sedan lång tid tillbaka.

På fest går man helt enkelt för att ha trevligt tillsammans. Syftet för detta är således lätt att identifiera.

Om det visar sig att de andra festdeltagarna befinner sig på festen i syfte att ragga, skaffa sig yrkesmässiga fördelar, sprida rykten om andra, snika gratis öl eller ställa till bråk spelar det mindre roll för mig – åtminstone så länge sällskapet beter sig och har trevligt tillsammans, så länge man själv har klart för sig själv varför man är på fest, så länge man tycker att festen lever upp till ens egna syften och mål och så länge festen håller sig över den ”lägstanivå” man kan acceptera.

Börjar det spåra ur blir besluten egentligen rätt enkla; så fort någon kommer på den lysande idén att riva stället, spruta champagne på väggarna, stjäla eller börja slåss kan man lugnt förklara: 

”Jag, och säkert de flesta andra, är här för att träffa andra människor under prestigelösa förhållanden, och för att ha trevligt. Det här är inte trevligt. Därför – om ni vill ha oss här – lägg av! Annars går åtminstone jag härifrån. Nu.”

Att i det läget börja fundera och resonera kring varför alla andra råkar befinna sig på festen är för det första oerhört svårt att hitta svar på överhuvudtaget, för det andra kan man aldrig garantera att de svar man får är med sanningen överensstämmande, och för det tredje är andras syften egentligen rätt ointressanta som underlag för det egna beslutet.

Man måste nämligen alltid stå för sig själv och sitt eget.

Har man inte klart för sig själv varför man är på festen, utan lånar andras syften  hamnar man i en helt annan situation. Om man t ex går på fest huvudsakligen för att det råkar vara hippt och ”inne just nu”, och för att man ”måste hänga med för att vara med i gänget” blir det inte lika lätt att navigera i ”rätt och fel-djungeln”. Då blir det lätt att dras med i märkliga beteenden, för ”det är ju det här som gäller nu”, och ”så här gör ju alla”. Och det blir om inte annat väldigt svårt att säga ifrån i tid och påverka utfallet av eventuella ”urspårningar”.

Besluten över vad som är rätt och fel fylls plötsligt av fler parametrar – som man inte styr över själv, utan som andra kontrollerar – och det hela blir då så mycket mer komplicerat.

Men naturligtvis är det ingen fara att det inträffar, för visst tänker vi igenom våra långsiktiga säkerhetspolitiska insatser mer än så…?

Och om någon blir upprörd av det smaklösa draget att nämna Afghanistan och ordet ”fest” i samma sammanhang ber jag om ursäkt. Jag påstår heller inte kategoriskt att situationen i Afghanistan har spårat ur, även om det finns mycket att förändra för att förhindra att den gör det.

Syftet med inlägget är inte primärt att uppröra – utan att väcka eftertanke.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sergels Torg 3:e november 2010

  1. Ndorop skriver:

    De ursprungliga motiven till insats var solidaritet med ett land i jämförbart geopolitiskt läge samt den kvarvarande supermaktens krav, som jag skrev till förra inläggets debatt. Du har själv förklarat varför det är viktigt för stater att stå vid sitt åtagande.

  2. Jonathan RL skriver:

    Det var en bra manifestation. Synd bara att jag (iaf tror) att jag inte fick utväxla ord med dig personligen 🙂

    Fler bilder kan hittas på http://jrl5.blogspot.com/

    • Morgonsur skriver:

      Ja, det var bra, även om strömmen tydligen dog så PA:t inte funkade för talarna. Jag hade gärna växlat några ord – och lånat några bilder;-). Vissa fotograferar bättre än en ann…

  3. Roger Klang skriver:

    Med risk för att verka tjatig jag också, men svaret som jag ser det varför vi är i Afghanistan finns i det här inlägget:

    http://rogerklang.wordpress.com/2010/10/28/risk-min-strategiska-analys/

    Men jag är samtidigt säker på att det finns många, så högt upp som i regeringen, som är omedvetna om det som jag skriver om. Världen är inte vad den ser ut att vara för den stora massan, det finns bara ett fåtal medvetna. Tror ni att det är en slump att Volvochefen hotas av åtal just nu och att Volvo förväntas att betala för de mutbrott de anklagas för i Irak, och dessutom betala till USA om dessa får som de vill? Tror ni att Opelaffären, den fantasisumma som AG Daimler förväntades betala till utlandet USA och Ryssland, och att Tyskland förväntades betala för nästan hela Greklands underskott, skedde inom loppet av en månads tid i somras? Den svenska regeringen och riksdagen liknar Weimarrepubliken och håller på att avskaffa oss själva, under ett enormt tryck. Idag efter krisen så är det nog mer en fråga om ett avskaffande av försvaret. Och tror ni att bankkrisen på Island orsakades av giriga isländska bankmän så tänk igen! Karl Von Clausewitz sade en gång; ”Krig är bara en fortsättning på politiken, fast med andra medel”. Jag har försökt förklara sanningshalten än idag, i detta citat för svenskar på olika bloggar, inte minst min egen, men folk fattar inte att det är skrivet i sten och gäller in perpetuum.

    • Morgonsur skriver:

      Inget här i världen är en slump, men långt ifrån allt är så uttänkt som det kan tyckas. I de flesta fall beror världens tillkortakommanden helt enkelt på att vi är människor – och vi är varken bättre eller sämre än så här.

      • Roger Klang skriver:

        Ja, visst händer saker ofta av ren ”slump”, eller rättare sagt genom många människors simultana likartade handlande – vilket involverar nationalkaraktär. Misstolkningar förekommer hela tiden bland världsledarna. Ofta går nationalkaraktär dock hand i hand med makten i respektive land. Stuxnet är förstås ett ovanligt konkret anfall och det drabbade såväl tyska Siemens som Irans kärnprogram och en kinesisk damm som hotade att kollapsa. Du kan ha rätt i att Volvo:s och SAAB:s simultana mutskandaler i dagarna har uppdagats av en slump och att det inte ligger någonting oärligt bakom, det är för tidigt att avgöra än egentligen. Så jag kan ha fel om det. Men det är troligt att Daimler AG:s extremt stora skadestånd dök upp lite för lägligt i tiden tillsammans med Opel-affären och Greklandsnotan för att de Allierade inte skulle ha passat på att mobba och suga ut Tyskland när de var svaga, i synnerhet som Obama gjorde några väl avvägda uttalanden om lämpligheten i att Tyskland fördelade sitt välstånd utan att ens nämna Storbritannien eller Frankrike som en lämplig bidragsgivare till Grekland. Vi vet ju också hur det slutade – Tyskland blev i stort sett enda blodgivare. Det är mobbing det, som försiggår på toppnivå! Alla handskakningar och glada leenden är bara maskirovka för den stora massan, såvida det inte sker mellan två verkligt allierade länder, som GB och USA eller i någon mån GB och Frankrike.

        Du tror inte på mig, men tror du på Karl Von Clausewitz egentligen? ”Krig är bara en fortsättning på politiken, fast med andra medel”. Lyssna på orden! De är sagda under en tid när Europa var den huvudsakliga politiska arenan. Det var inte krig hela tiden ens på den tiden.

        Mvh Roger

      • Roger Klang skriver:

        Varför ler då Angela Merkel & Co, kanske du frågar? Har du någonsin befunnit dig i mitten av ett stort kriminellt spaggegäng, med ett par tre av dina kompisar som inte visar något intresse av att försvara sig gemensamt och sätta hårt mot hårt? Spaggar är en väloljad maskin, vissa förs åt sidan och förnedras fysiskt eller misshandlas, samtidigt som andra psykas i en ring av spaggar och skenbart behandlas som om de var kompisar med gänget (ergo; det är därför Merkel & Co ler tillbaka, de är tacksamma att inte de förs bort och får bita i gräset för tillfället, hellre då förnedra sig själva och bli förnedrad av spaggegängets svenska tjejer). Andra åter blir aldrig föremål för något av detta, eftersom de visar signaler att de hugger tillbaka oavsett oddsen. Jag tillhör den senare kategorin idag, i alla fall så har jag inte på mycket länge (kanske på grund av min ålder) låtit några spaggar få övertaget över mig. Jag är inte längre ett bytesdjur, men en gång i tiden när jag var ung, så var jag alldeles för godtrogen och god för att kunna skada en annan människa under några omständigheter. Det kan ha berott på mitt handikapp, men jag var en mycket bättre människa. Efter sommaren 1990 så ska det mycket till för att spaggarna ska kunna skrämma mig igen! Men egentligen så är jag bara en vanlig svensk kille/man som drivits för långt. Jag röstar ändå inte på SD!

        Roger Klang

  4. Milt skriver:

    Synd att jag inte hade möjlighet att komma det hade varit kul att stöta på en del gamla stötar från V/E.
    Tyvärr så hade satt jag på HKV i personl möte. Synd när det var så många som dök upp.

    • Morgonsur skriver:

      Ja, det var synd. Å andra sidan behövde vi ju någon att prata om också;-). Skämt åsido var du efterfrågad, men vi får väl ta en vända till…

Kommentera

