Terrordåd i Stockholm

Så har då Sverige också blivit ett land där det förekommer självmordsbombare. Och media vältrar sig förvåning över att det kunnat inträffa i Sverige.

Personligen är jag mest förvånad över förvåningen i sig, försärdeles oväntat är det väl ändå inte att Sverige är en del av världen, och att allt som kan hända någon annanstans också kan hända här – och också kommer att göra det förr eller senare. Visst är det smått historiskt med självmordsbombare, och framför allt skall vi vara glada åt att dådet – som terrordåd betraktat – var rätt misslyckat. Men mig varken förvånar eller skrämmer det. Jag ser ingen anledning att vara mer rädd för terrordåd än jag är för att bli överkörd på en gågata av en buss med bromsfel. Statistiskt sett är väl risken ungefär jämförbar.

Jag vägrar böja mig för terrorister, och jag hoppas verkligen inte detta innebär att man börjar vidta en mängd överloppshandlingar i form av att ändra i lagstiftning eller vidta andra onödiga trygghetshöjande åtgärder som ändå bara kommer att vara spel för galleriet.

Jag instämmer nämligen i statsminister Fredrik Reinfeldts maning om att inte offra det fria samhället:

”–Vårt öppna samhälle betyder just att det är öppet, och människor ska kunna röra sig i frihet (…) sen finns det sådana som utnyttjar det, och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra något åt det med annat än att friheten försvinner.”

Och det instämmer jag i även om jag redan idag råkar anse att vårt samhälle har gott om potential att bli ännu friare för oss som lever i det. Detta alldeles oavsett hur många självmordsbombare som behagar spränga sig själva eller oss mer eller mindre oskyldiga invånare.

Vad jag däremot inte håller med Fredrik Reinfeldt om fullt ut är ett annat av hans citat:

”Säpo har tillräckligt med resurser för att förebygga brott.”

Jag förstår förstås vad han menar, men om jag skall märka ord är sanningen att det aldrig går att förhindra denna typ av brott till hundra procent. Så om du undrar om dagens lagstiftning är tillräcklig för att förhindra denna typ av händelse så är svaret nej – vilket torde framgå med all önskvärd tydlighet. Men den som tror att det överhuvudtaget går att stifta lagar, bedriva övervakning eller skapa trygghetssystem som omöjliggör terrordåd bör tänka om.

Det enda man får är ett samhälle där den största anledningen att man inte längre behöver vara rädd för att dö av terrordåd är att det inte längre är någon större glädje att leva överhuvudtaget…

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle, Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Terrordåd i Stockholm

  1. J.K Nilsson skriver:

    Fast med tanke på vad Aftonbladet skriver så verkar det inte vara en självmordsbombare. Snarare en riktig klantskalle.

    Jag är beredd på att få fel men AB skriver om att det ser ut som mobiltelefonen använts som utlösare och inte en vanlig strömbrytare som man annars skulle ha väntat sig av en tradionell självmordsbomabre. Dessutom bar karln med sig en väska med spik i. Jag skulle vänta mig att han skulle ha bytt simkort i mobiltelefonen, lagt ner laddningarna i väskan och gått därifrån. Inte kan han väll ha kopplat en av laddningarna till mobiltelefonen och sedan haft sitt eget simkort i den?

    J.K Nilsson

  2. SD skriver:

    Inte alla muslimer år terorister !
    Men ALLA terorister år muslimer!!!!!!!!!!!!
    Punkt slut med diskusioner.
    Alla ska bort!!!!!
    Snabt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Morgonsur skriver:

      Din kommentar fastnade i spamfiltret. Förmodligen p g a alla utropstecken. Jag funderade en stund på om jag skulle låte den ligga kvar där, eller om jag borde flytta den till ”Hall of Shame”. Så gjorde jag nu inte, eftersom jag tror på att ha högt i tak i debatten.

      Jag tycker ditt påstående är grovt förenklat, eftersom alla terrorister inte alls är muslimer. Det har funnits och finns fortfarande terrorister från snart sagt alla religiösa och icke-religiösa världsåskådningar man kan tänka sig. Vad som däremot kännetecknar alla extremister och således även terrorister är att de hänger sig åt flockbeteende, med alla grova förenklingar och radikala lösningsförslag som hör därtill.

      Hur vaccinerar vi oss mot sådant? Hur vaccinerar du dig, t ex?

      Det vore intressant att veta.

  3. Ping: …att det kunde hända här; för det var ju här det hände! « Sverige och världen

  4. Conrad skriver:

    Givetvis ingen vidare trevlig läsning, men jag reserverar mig mot att vi sett det sista terrordådet i Sverige om man målar om husen och gör omfattande stambyten i Rinkeby…

    Sen har jag ett tips om man önskar följa händelseutvecklingen lite bättre, kolla på Sky News. Våra svenska kanaler hänger inte med riktigt…jag såg bild på killen innan kaffebryggaren hostat klart i morse, dessutom var de i full färd med att följa upp alla tänkbara ledtrådar om hans tid i England.

  5. Jerry skriver:

    Man blir äcklad av att hädelsen används till ”Var beredd! Skydda ditt liv & din familj! Få gratis offert livförsäkring vid http://budurl.com/insuranceadvisor”; http://www.youtube.com/watch?v=NTgLVIlvykY !!!

Kommentera

