Tioårsjubileum!

Photobucket

 

Det slog mig att jag just idag firar ett tioårsjubileum:

Det är idag exakt tio år sedan jag gjorde mitt sista pass som polis.

Jag råkar minnas att jag gick av mitt sista pass klockan sju på julaftons morgon år 2000. Där ser man, vad tiden går fort.

Jag har, milt sagt, aldrig ångrat att jag bytte jobb. Inte så mycket för jobbets skull som för själva organisationens; Uttrycket ”vägen till helvetet är kantad av goda föresatser” är sällan så sant och så tydligt som inom polisen. Organisationen består av bra folk, och alla vill så väl och handlar i bästa intresse. Men – för att använda en gammal klyscha; ”det spelar ingen roll hur fort du springer om du inte vet åt vilket håll”. Inom polisen har alla – i brist på gemensam vision – hittat sig ett helt eget håll att springa åt.

Genomsnittet av ledningen och genomsnittet av personalen tycks dock på väg i diametralt motsatt riktning.

Ledningens bild av den framtida polisen är en könsneutral, politiskt korrekt, samhällsmedveten, kavajklädd universitetslektor engagerad i Amnesty som genom sin blotta uppenbarelse och endast beväpnad med blixtrande retorik och en vass miljövänlig penna imponerar så på brottslingens förnuft och sinne för logik att alla kriminella av fri vilja snarast omskolar sig till danspedagoger…

…medan personalen ser en högteknologisk korsning av Robocop och Judge Dredd ägnande sig åt ett skitigt grovgöra som kräver muskler, rapp käft, helfräcka spionprylar, högintensivt laserljus, spännande undercoveroperationer och fria förhörsmetoder för att lösa de brott man inte avskräckt genom en skitstor batong, längre straff, maktdemonstrationer och några lagom pittoreska höghastighetsvapen.

De båda bilderna står så långt ifrån varandra att man varken vill lyssna till – eller ens förstår – varandras argument. Den ena sidan tycks tro att brottsligheten stoppas enbart genom att man – med olika medel – kommunicerar ideologiska ställningstaganden. För den andra sidan är brottsbekämpning helt och hållet en praktisk, teknisk, mekanisk fråga. Personligen tror jag att båda kan ha rätt, och att lösningen är ”både och” – inte ”antingen eller”.

Nåja. Jag är långt ifrån så bitter som det kan låta. Jag ångrar definitivt inte mitt knappa decennium som polis, men jag skulle aldrig göra om det igen. Lite grand som högstadiet… eller lumpen. Man är glad att ha gått igenom det, har många glada och fina minnen, minns egentligen inget särskilt negativt – men känner sig nöjd med det hela som ett synnerligen avslutat kapitel i ens liv.

Men, det måste erkännas: Visst kan jag fortfarande sakna känslan vid de där riktigt skarpa och spännande tillfällena som trots allt inträffade då och då. Samt förstås kamratskapen och den bisarra grova humorn…

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande, Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tioårsjubileum!

  1. Cynisk skriver:

    När jag ser det där fotot kommer jag ihåg vem du är. Därför kom ditt slut som polis inte som någon överraskning egentligen. 🙂

  2. Tobias Walli skriver:

    Du beskriver skillnaden mellan män och kvinnnor. Och för den delen den egentliga så kallade könsmaktsordingen. Hur acceptabel Du är om Du inte kan mer än att leverera samhällsordning som andra drar nytta av och dessutom tar för given.

  3. Richard skriver:

    Ja du Herr Morgonsur!
    Det Du beskriver som divergerande visioner och målsättningar inom polisen, upplever jag också idag inom det vi för ett tag sedan kallade Krigsmakten. Denna utdragna och relativt långsamma förvandling från kraftfulla beslut, fasthet och ett orubbligt ledarskap har idag liksom ”akvariumiserats” (försöker en liknelse med guldfisken).
    Chefsskapet leker med att böja verb, formulera korrekta budskap i ett c-uppsatsliknande beslut i stort samt söka den minst uppseendeväckande vägen framåt!

    ”Svära!”

    R

Kommentera

