Lean-missbruket kostar på

Photobucket

Liksom Wiseman och Chefsingenjören tänkte jag fundera litet kring störningarna i infrastrukturen. Något som har slagit mig som en tänkbar influens och delorsak till problemen är det Lean-missbruk jag tycker mig skönja i det offentliga Sverige. Alla tycks prata ”Lean Production” och ”Just in Time” – men ibland undrar jag om man vet vad syftet egentligen är, varför man skall hålla på med nyss nämnda, och vilka begränsningar konceptet har om man råkar arbeta inom offentlig sektor eller med kritiska samhällsfunktioner.

”Lean” i svensk offentlig sektor handlar som jag uppfattat saken inte så mycket om kvalitet eller produktivitet som det handlar om att kapa kostnader och samtidigt slippa ansvar. Om man outsourcar så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt är man ju bevisligen snål med skattebetalarnas pengar samtidigt som det är någon annans fel – d v s den privata underleverantörens – när systemet havererar.

Alla nöjda, utom vi gnälliga skattebetalare.

Ett centralt begrepp inom ”Lean” är ”Just in Time”, d v s man skall eliminera lagerkostnader genom att förlita sig på vältrimmade underleverantörer som kan leverera tjänster, slit- och reservdelar precis om, där och när de behövs.

Problemet är att ”Just in Time” för att ens fungera förutsätter en väl fungerande infrastruktur. Just därför kanske det är värt att ta sig en funderare på huruvida just de som tillhandahåller denna basala infrastruktur – väg, vatten, järnväg, flyg, sjöfart, el, avlopp, IT – själva kanske bör undvika att arbeta för mycket ”Just in Time” i anorektiska underhållsorganisationer. För hur skall vi andra kunna leva upp till ”Just in Time” om de för ändamålet nödvändiga kommunikationerna fungerar lite då och då.

Nu skall man väl till just järnvägskollektivets försvar också påminna om att en sällsynt enad expertis så sent som för tre år sedan i princip garanterade att Sverige söder om Dalälven aldrig någonsin skulle få se snö mer. Men kanske var det lite väl optimistiskt att genast spara slantar genom att göra sig av med ”onödiga och icke-leana hyllvärmare” som snöröjningsutrustning och eluppvärmda växlar.

Nå, det sistnämnda var kanske att raljera väl mycket. Min poäng att man bör visa återhållsamhet när det gäller att omsätta för mycket ”Lean-teori” i vissa samhällskritiska funktioner. Ordet ”robusthet” är nog det ord som bör balansera upp annan s k ”corporate bullshit” i den interna diskussionen.

För oss som lever och arbetar här i Sverige blir det nämligen svårt att leva ”Just in Time” i en omgivande struktur som tycks allt mer ”Mañana”…

– – –

Annonser

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande, Samhällsekonomi och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Lean-missbruket kostar på

  1. Dr. Jonsson skriver:

    Haha, kul du tar upp det här.

    Koncept som Lean, Just-in-Time, Six-Sigma, mm är ungefär lika nyttiga för en verksamhet som ett allomfattande administrativt datasystem baserat på SAP (t.ex. PRIO, eller vad de nu valt att kalla det digitala blysänket i just din organisation).

    Lean, Just-in-Time, Six-Sigma o dyl känns mest som en slags mentala snuttefiltar som skapar upplevd trygghet i tillvaron för de chefer som har gått på så många chefkurser att de inte längre har kvar det sunda förnuft som en gång i tiden gjorde dem befordringsbara, och som som skulle ha tjänat dem väl även i den fortsatta karriären.

    Det garanterar iofs att du har den berömda ryggen fri i ett företagslandskap där ”Process is King” vilket oftast innebär att ett slaviskt följande av franchis:ade processer värderas skyhögt över personalens samlade erfarenhet och insikt. Och, som du säger, om det skiter sig så har du ändå inte gjort något fel i en sån organisation. Du följde ju processen för Lean/Just-in-Time/Six-Sigma/etc.

    Alltså fortsätter organisationerna att (över)populeras med folk som vare sig vill, kan eller ens behöver tänka själva. ”Process” är ju ”King”. Som de säger ibland i actionrullar: ”Don’t get creative … ” (försök inte tänka själv).

    Resultaten talar ofta för sig själva, även om det kan ta lång tid innan det syns externt. I fallet SJ/Banverket så vistas ju stora delar av befolkningen regelbundet inom verksamheten. Skadeverkningarna inom de organisationerna blir därför mer uppenbara.

    De enda som egentligen behöver sån här skit är de horder av träningskonsulter som har licens att utbilda för de specifika koncepten. Efter att ha frälst högsta ledningen ska skiten penetrera nedåt, och då blir det måååånga fakturerbara timmar av undervisning, mentoring och – naturligtvis – uppföljning.

    Efter några år kommer en ny och ännu bättre frälsningslära, och då är det bara att börja om med undervisning – mentoring – uppföljning igen.

    För balansens skull ska jag ändå erkänna att lite ”Six-SIgma” hade nog inte skadat vad gäller dimensioneringen av landets järnvägsinfrastruktur.

  2. BAS skriver:

    Klockren analys som vanligt!
    En annan bidragande orsak är frånvaron av företagsanda och yrkesstolthet. Det dödas effektivt av att man inte längre har någon anställd personal som gör jobbet, det är nästan bara chefer och administrativ personal som är anställda. De som utför själva jobbet är oftast inhyrda konsulter, eller anställda via bemanningsföretag.

    Det vore intressant att läsa din analys om orsaken till att det överhuvudtaget finns en marknad för fördyrande rekryterings-/bemanningsföretag, vilka konsekvenser det fått för kvaliteteten på utfört arbete och på långsiktigheten i företagen och vilken roll facket har spelat för att skapa denna situation.

  3. Josef Boberg skriver:

    Den ”svenska modellen” har sina brister, tyvärr tyvärr…

    Gott slut – och Gott Nytt År !

    önskar Josef

  4. medium size dog skriver:

    Det här är bara början.
    Vänta bara tills underhållsbomben briserar inom vindkraften.
    Så snart den mest hysteriska utbyggnadseuforin lagt sig och vi gjort oss beroende av detta energislag kommer den bistra verkligheten, med intill visshet gränsande sannolikhet, hinna ifatt.

    Driftsäkerhet, förebyggande och avhjälpande underhåll – vad är det?
    Bara det blåser är det väl bara att köra på – eller?

    Gott slut!

  5. Jag köper att lean kan missbrukas – det kan alla metoder. Men jag tror att misslyckanden snarare (alltid!) beror på ledarskapet och inte på vilka metoder man använder. Hela problemet med infrastrukturen är ju ett klockrent exempel på att Lean inte tillämpats.

    • Morgonsur skriver:

      Jo, naturligtvis är det så. Det är inget fel på Lean, eller för den delen andra modeller och metoder för att effektivisera eller förbättra kvaliteten – tvärtom!

      Däremot är det viktigt att förstå sammanhang och se helheter för att kunna uttolka hur man tillämpar och anpassar en bra metod till den egna verksamheten. Det kan t o m vara avgörande att se sammanhangen även utanför den egna organisationen, d v s att fundera lite över var, hur och när ens organisation hör hemma här i världen och vila beroenden man har. Här är det tyvärr många ledningar som gått – och fortfarande går – lite vilse. Men som du säger är det kopplat till ledarskapet och inte metoden i sig.

      Man tror sig kanske tillämpa en metod man de facto är ganska långt ifrån. Ungefär som under närpolisreformen, när svensk polis trodde sig tillämpa ”Community Policing”. I verkligheten var det något helt annat man höll på med, som hade föga med polisversamhet att skaffa överhuvudtaget…

  6. Ping: VD-kommentarer – 1 January 2011 | VD-BLOGG

  7. Ping: Järnvägens problem, eller: att hålla ihop verksamhet « Vita Praeponitur

  8. Håkan skriver:

    Ni som säger att lean inte ger effekter kan kolla med autoliv i vårgårda. Där deras produktionskostnader per enhet är lägre än deras bolag i tex asien. Samt att de har högre kvalitet nu än förr.

    Vid en genomgång av företaget jag jobbar på så upplever de anställda att de jobbar mindre nu än innan vi började genomföra lean. Nu tillverkar vi 20% mer än innan lean införandet. Med samma antal anställda på golvet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s