Svensk vapenexport i Egypten

En och annan har måhända undrat om Morgonsur dött ut som blogg. Så är det inte – men jag skyller på jobbet. Ideellt arbete som denna blogg får stå tillbaka när familj och jobb kräver sitt. Det kommer att uppdateras mer vad det lider, men mängden inlägg kan variera något. Jag har saknat bloggandet, men måste dessvärre från tid till annan prioritera annat under perioder.

Jag har tagit mig en stund under kvällen och skrivit en del. Det finns således en del hel- och halvfärdiga inlägg jag kommer att lägga ut vad det lider. I väntan på mer seriösa inlägg reflekterar jag över uppgiften att svensk vapenexport eventuellt drabbat oskyldiga demonstranter i Egypten. Jag vet nu inte om så är fallet, men vill minnas att svensk vapenexport till Egypten historiskt sett kanske varit lika farlig för makthavarna i Egypten som för eventuell opposition.

Anwar Sadat mördades 1981 under en militärparad. Och om jag inte minns fel var ett av vapnen han sköts med en egyptisk kulsprutepistol av modellen Port Said – d v s en svensk Kpist m/45.

Photobucket

 

Egyptisk kulsprutepistol modell Port Said

 
Vapen man exporterar har inte längre någon nationstillhörighet och kan dyka upp i sammanhang man minst anar vid försäljningstillfället. Själv har jag som svensk soldat bl a haft det tveksamma nöjet att beskjutas av en Bofors 40 mm luftvärnskanon under min vistelse i forna Jugoslavien.

Så kan det gå, här i världen…

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Svensk vapenexport i Egypten

  1. Sumatra skriver:

    Inte utan en viss saknad har jag noterat att bloggen ”fastnat”.

    Luftvärnskanon var tungt. Själv har jag bara fått Galashnikov uppkörd mellan revbenen i två olika diktaturer. …men lv-kanon väger tyngre 😉

  2. op skriver:

    De licenstillverkade väl även den goda Ag m/42 också vill jag nminnas.

    Men det mest ironiska i går var debattartikeln om svensk vapenexport till Egypten i DN, och några sidor senare var det en stor bild på attentatet mot Sadat… och en Port Said

    /op

  3. sl skriver:

    Dagens export, är det pansarskottet Carl Gustav?

  4. Ping: Carl Gustaf – en svensk exportsuccé « Valbloggen

Kommentera

