Morgonsur i Fredsbaskern igen

Photobucket

I dag damp Kamratföreningen Fredsbaskrarnas tidning ‘Fredsbaskern’ ner i postlådan. På sidorna 8-12 har undertecknad skrivit en lång artikel med lite blandade intryck och lärdomar för livet från min vistelse som FN-soldat i Bosnien 1993-94.

Min berättelse om händelserna i Stupni Do har ju tidigare publicerats i Fredsbaskern i juni 2010.

Jag fick i höstas frågan om jag hade lust att skriva ytterligare någon artikel i tidningen Fredsbaskern om lite blandade episoder, resan ner, livet på campen och några lärdomar för livet. Det gjorde jag förstås gärna, även om jag kände att jag har svårt att sammanfatta så många händelser i en enda text. Normalt sett brukar jag fördjupa mig i någon enstaka händelse eller företeelse och grotta in mig i den så grundligt som möjligt.

Nu var i stället tanken att jag skulle sammanfatta flera olika aspekter av ett intensivt halvår i en enda – någorlunda läsbar – text. Vilken utmaning!

Samtidigt vet jag att många som gärna läser gamla FN-historier redan har läst mina texter om diverse händelser på nätet. Jag försökte därför så långt möjligt hålla mig till sådant som jag inte redan skrivit om. Gärna också med bilder som jag inte redan visat.

Det var inte lätt att få ihop en text och få något slags sammanhang, men jag lyckades i alla fall efter ihärdigt knåpande få ihop något som i huvudsak lever upp till kravspecifikationen. Även om jag – trots att jag verkligen försökte – inte tillnärmelsevis lyckades få ned antalet tecken så mycket som det var tänkt.

Fredsbaskerns alltid lika trevlige och tillmötesgående redaktör Per Lennartsson lät mig dock hållas någorlunda och svälla ut en bra bit mer än det var tänkt från början. Tack, Per!

Texten har legat färdig sedan senhösten eller straxt före jul 2010 i väntan på publicering. Jag har förstås inte publicerat något ur texten på denna blogg heller, eftersom hela tanken var att tidningen ‘Fredsbaskern’ skulle publicera den.

Jag tänkte dock lägga ut den i delar på denna blogg för eventuellt intresserade bloggläsare som inte är medlemmar i  Kamratföreningen Fredsbaskrarna, och således inte kan läsa den i nämnda tidning.

Första delen kommer när jag nattat barnen och letat fram min hårddisk.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

