Stöd en militärhistorisk förening – nu!

Photobucket

Ibland ramlar slumpen i huvudet på en som en plättlagg i baknacken. Jag har ett par dagar befunnit mig i Stockholm å tjänstens vägnar. I dag var vädret så vackert att jag bestämde mig för att åka buss och därmed se lite solsken, istället för den trista tunnelbanan. När jag stod och försökte titta på SL:s karta och hitta rätt busslinje kom en annan herre och var lika vilse som jag. Han visade sig dessutom vara en trevlig sådan, och som det visade sig skulle åt samma håll.

När vi bestämde oss för att leta rätt på busshållplatsen gemensamt började vi småprata. Det visade sig att han var på väg ner för att reparera en oljepump på museifartyget R142 Ystad, som ligger utanför Wasamuseet. Jag tyckte det var trevligt, eftersom jag själv är stödmedlem i föreningen (och tidigare har gjort reklam för densamma i detta inlägg).

Hela resan slutade med att jag blev inbjuden att höra av mig och vi bytte telefonnummer. Efter min kvällssittning med jobbet slog jag en signal, åkte dit och fick en fantastisk helkväll på robotbåten Ystad. Jag har lärt mig massor om denna fantastiska maskin, och fått höra historien om hur en ideell förening lyckades få förtroendet att överta driften av ett då fortfarande relativt modernt krigsfartyg. Det visade sig dessutom att min nyvunne kompis tjänstgjorde i Bosnien samtidigt som jag – dock för Räddningsverkets räkning – och att vi hade gemensamma bekanta.

Världen är bra liten.

Hur som helst; anledningen att jag skriver detta inlägg är att jag vill göra reklam för det fantastiska ideella arbete vanliga människor gör för att hålla vår historia levande. Man lägger ner tid, pengar engagemang, samlar fantastisk kompetens och åstadkommer rena underverk för att hålla tekniken igång – helt utan annan ersättning än välbefinnande och känslan att göra någonting bra tillsammans. Det finns hopp för mänskligheten.

Det arbete som utförs i dessa föreningar är stort. Och bör belönas. Och även om man bor långt ifrån går det ju alltid att bli stödmedlem och bidra direkt och konkret till att bevara en del av vårt kulturarv…

P.S. Tack, Gunnar och Torbjörn, för fantastisk gästvänlighet och ett fantastiskt arbete med att bevara ett stycke levande militärhistoria. D.S.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Stöd en militärhistorisk förening – nu!

  1. Jonathan skriver:

    Det är allt en bra vacker båt. Det enda stöd jag kan ge för tillfället blir att fotografera den när den ombaseras på Lördag och sedan skicka in bilderna till dem 🙂

  2. Richard skriver:

    Minns hur du gillade vårt besök i hamnen på BERGA!

    • Morgonsur skriver:

      Ja, för att inte nämna Muskö, Kvarn och andra skumma platser vi vänt upp & ner på. Tyvärr krymper ju mängden faciliteter varje år i takt med nedläggningar och besparingar. Snart är det bara Lidingövägen 24 kvar, och där finns ju inte så mycket kul att göra…;-)

  3. Jonathan skriver:

    http://jrl5.blogspot.com/2011/05/hms-ystad.html

    Bilder på skönheten när de lämnar Djurgården till fagrare vatten 🙂

Kommentera

