Om en flytvästlag

Photobucket

Sjötrafiken är ett av de områden där internationellt inflytande, standardiseringar och regleringar funnits som längst. Det har också gjort att lagstiftningen sedan mycket länge stötts, blötts och fått anpassas för att hantera komplexiteten som följer sjölivets villkor. I Sverige har man dessutom haft att hantera vår unika skärgårdsmiljö. Lagen har förutom de rent sjötrafikmässiga hänsyn andra länder har att hantera fått skrivas utifrån att människor lever ett liv bland öar och skär – både i båt och i enskilda stugor – på ett sätt som sannolikt är internationellt unikt.

Sjölivet är fullt av självklarheter – men det är också utifrån ovanstående en komplex miljö där det knappast finns någon enda självklarhet eller sanning som inte samtidigt har ett ”å andra sidan”. Ingen kan väl t ex invända mot att man inte bör vara full samt att man bör bära flytväst när man vistas på sjön. Men det betyder inte att det måste vara olagligt att ens lukta på alkohol i närheten av vatten eller att vi behöver en flytvästlag för att skydda oss från oss själva.

Sedan ett halvt decennium tillbaka tycks det tyvärr som om hela sjölagstiftningen utsätts för återkommande sabotage från populistiska landkrabbor som tycks oförmögna att förstå att land och sjö helt enkelt inte är samma sak.

Jag kan förstå att man vill väl, men regeln om att man inte bör laga det som inte är trasigt gäller, liksom det faktum att det ibland är bättre att hålla tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Jag blir alldeles matt när jag läser om flytvästföreskrifter för fritidsbåtar. det märkligaste är formuleringen i rubriken ”byråkrati hindrar livräddande lag”. Den s k livräddande lagen är ju byråkrati. Byråkrati där den inte hör hemma.  

Återigen tycks klåfingriga världsförbättrare sitta och fundera över hur man skall styra upp oss små människor utifrån en hypotetisk fantasi-situation över hur ”det går till ute till sjöss”. Totalt utan att förstå den mängd undantag en lagstiftning om flytvästar måste ta hänsyn till. Det är nämligen inte lika enkelt som en bilbälteslag.

Vad en bil är vet vi alla. Det är i minsta detalj reglerat i lag. Likaså vad den får användas till, var, på vilket sätt, hur fort, hur sakta och av vem. Bilen är ett rent transportmedel, med undantag från husbilar, möjligen. Och oavsett vilket; när den inte används på detta sätt står den still, avstängd på en bit mark. Där kan man lämna den tills man har lust att använda den igen. Oberoende av väder och vind. Man kan dessutom alltid lämna den till fots oavsett var den står.

Vad är en båt? Det kan vara allt från några hopsurrade stockar till ett hangarfartyg. Var går förresten gränsen mellan flytbrygga och båt? Oavsett vilket kan fenomenet ”båt” användas för att kliva på för att komma över ett dike, sola på, att sova i, att plaska och leka med vid stranden eller att leva ett helt liv i. Eller så får den möjliga båten helt enkelt ligga och guppa runt i oklart syfte utifrån en förankring av något slag.

Ett av problemen är också att den står på ett synnerligen nyckfullt och föränderligt underlag. Även när båten inte används kan den ”bit mark” den står på börja röra sig så pass att båten går under. När man skall lämna den är det dssutom tyvärr inte bara att kliva av och simma hem. Bor man i skärgården är båten rentav ett alternativ till ben. Det går inte att simma över till grannen och låna en motorsåg.

Det kanske vore på sin plats med en utbildning för vissa opinionsbildare om dessa för många av oss allt för självklara fakta.

När vi har fastställt att det inte alltid är självklart vad en båt är, och vi utifrån det har bestämt precis vilka typer av båtar lagstiftningen skall gälla måste vi sedan fastställa vad en flytväst är. Måste den vara anpassad i mått, vikt? CE-märkt? Räcker det med flytplagg? Får man väga mer än västen är godkänd för? Själv dyker jag och åker ofta båt i torrdräkt – utan flytväst. Är det okej? Måste jag ta med en ”vanlig” flytväst utöver den som finns i min dykutrustning? 

När vi sedan har fastställt själva flytvästen måste vi fastställa i vilka situationer den måste finnas, och när det är okej att vara utan. Eller skall vi använda sjöfyllerilagens regler om att det alltid måste finnas flytväst om båten inte är för ankar, förtöjd eller på grund? Då går det inte att ligga och sola drivande i en insjö utan flytvästar ombord.

Jag har personligen inte det minsta förtroende för att våra lagstiftare skall klara av att skriva en begriplig eller ens användbar flytvästlag. Efter totalfiaskot med den nya sjöfyllerilagen – en lag som i princip lämnat till godtycket vem som är sjöfyllerist av alla som råkar vistas ombord på en båt och har luktat på en öl den senaste veckan – kan man konstatera att kompetensen i politik är betydligt större än den i juridik när det kommer till lagstiftningsfrågor. En åsikt jag delar med sjörättsexperten Hugo Tiberg.

Den nya sjöfyllerilagen har t ex kriminaliserat den som sakta ror ut på fjärden för att hämta sina nät dagen efter en fest bara för att det råkar hänga en aktersnurra på hans lilla båt som gör att den har en hypotetisk toppfart över femton knop – om aktersnurran var nedfälld och igång, det vill säga. Exakt samma båt med mindre motor som är igång och körs på fullgas körs inte nödvändigtvis av en sjöfyllerist ens efter en hel panna vin om den hypotetisk toppfart under femton knop.

Återigen skall det bli intressant att se vad detta nya försök att mästra oss mynnar ut i. Jag förväntar mig inte att det skall bli mer logiskt än sjöfyllerilagen. Men jag förutsätter att en eventuell flytvästlag liksom den nya sjöfyllerilagen kommer att skrivas helt utifrån den tilltänkta kontrollmyndighetens bekvämlighet och inte utifrån behovet,  de kontrollerades situation, människors integritet eller huruvida de överhuvudtaget utgör vare sig ett problem eller en fara för vare sig andra eller sig själva.

Nej, en flytvästlag kommer säkerligen. Och när den är antagen väntar vi bara ivrigt på nästa intellektuella haveri till sjöss: Båtkörkortet!

Det är tydligt att lagstiftarna vill att sjöfolket skall vänja sig vid bordningar och ljudet av stöveltramp på sina båtar. Så den där förhatliga frihetskänslan som för många av oss är anledningen att vi söker oss ut i skärgården aldrig riktigt skall infinna sig. Storebror ser dig. Alltid. Överallt. I Jantelagens Sverige skall du inte tro att du är något, att du kan något eller att du kan använda ditt eget sunda förnuft på ditt eget ansvar.

Devisen i det politiska Sverige numera tycks vara att det sunda förnuft eller egna ansvar inte finns som inte övertrumfas av hot, kontroll och bestraffning.

Allt som är självklart behöver inte en egen lag. Och i det här fallet är inte problemet – i den mån det finns något problem för offentligheten att ”hantera” – att det inte finns någon flytvästlag – utan att ett ytterligt fåtal människor inte har flytväst. Och om de inte bryr sig om risken att dö drunkningsdöden lär de väl inte bry sig särskilt mycket om risken att få lite böter heller…

Tills vidare hoppas jag det är okej om både jag och familjen fortsätter ha flytväst tills vidare – även om vi inte har fått någon lag som föreskriver det ännu. I artikeln sägs essutom att det nya regelverket skrinlagts. En vädjan från mig; öppna aldrig det skrinet igen! Sänk det långt, långt ute till havs!

Långt ute i den frihet vi små människor får allt svårare att hitta i detta avlånga land…

–     –     –

P.S. Om någon läsare råkar ha en komplett Johnson eller Evinrude 70-hästare från sådär 89-97 med jämn kompression och provtryckt växelhus kan ni gärna maila med ett inte för fantasifullt prisförlag på morgonsur@hotmail.com. Jag lovar att både jag och familjen har flytväst när vi använder den sedan. Får jag ett bra pris kan jag rentav åta mig att utöver den självklara flytvästen samtidigt ha både hjälm, skottsäker väst och fotriktiga skor. För säkerhets skull. D.S.

Annonser

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om en flytvästlag

  1. Peter Hammarberg skriver:

    Och hur blir det då, undrar vän av formalia, om den hypotetiska 15-knoparen med uppfälld snurra lämnat bensintanken hemma i sjöboden…….: -)

    • Morgonsur skriver:

      Du lär nog få vänta på ett rättsfall, är jag rädd. Så lagom kul om man råkar vara det nuvarande eller framtida rättsfallet…

  2. Bosse S skriver:

    Du glömde säkerhetsbältet.

  3. Helgonförklara alliansregeringen skriver:

    Helgonförklara alliansregeringen.
    Alkoholen har nu stoppats i båtlivet. Vår regering har lyssnat på Guds heliga ord och statsministern Fredrik Reinfeldt och hans team har givit ”Guds verktyg” Kustbevakningen och Sjöpolisen möjlighet att spåra upp syndarna bland båtfolket son dricker alkohol. Man kan nu kontrollera alla och spåra upp sjöfylleristerna redan innan dessa orsakat svåra skador. Nästa krav blir att installera alkohollås i alla fritidsbåtar, med GPS och automatisk rapportering till nykterhetsnämnderna. Den kristliga omtanken om våra medborgare gör att kampen mot synden och alkoholen måste gå vidare.
    Det är syndigt att dricka alkohol. Gud säger att det är fel. Men den som har fastnat i missbruk och beroende är fast i synden. Jesus är en befriare och en räddare.
    Fritidsubåtsfolket måste nyktra till på allvar och inte synda mer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s