Uppdatering om bokprojektet BA01

Efter en vecka i total isolering då jag kom igång riktigt bra med mitt skrivande har det inte hänt så mycket på ett tag. Jag har haft rätt fullt upp på jobbet, vilket har tagit en hel del energi. Men denna helg har jag faktiskt hunnit skriva en del, och stuva om en del i texten. Det har faktiskt varit rätt bra att låta boken ”ligga till sig” så att jag kunnat läsa den med kritiska ögon och ändra en del.

En hel del jag skrivit tidigare, och som blivit för detaljerat och stolpigt har jag plockat bort under helgens arbete för att göra boken tydligare och mer läsvärd. Ingenting slängs dock, utan spars i en särskild ”slaskfil” för att kunna stoppas tillbaka , eller möjligen återkomma som text i denna blogg eller annat.

Storyn kommer att följa ungefär samma mönster som de texter som tidigare publicerats på denna blogg. Jag har tänkt mig att ha mycket bilder och kartor, men det är förstås också en publiceringsteknisk fråga – och en prisfråga – hur bildrikt det hela kommer bli i slutändan. Texten måste dock kunna stå för sig själv även utan bilder.

En idé jag leker med är att ha en faktabilaga, där organisation, utrustning, uniformer och liknande kan presenteras för alla kalenderbitare där ute.

Tills vidare har jag fabricerat en ny sida under fliken ”Bokprojektet BA01” här på Morgonsur som presenterar lite bakgrundsmaterial m m. Jag kommer sannolikt att uppdatera den med mer material vartefter.

Jag försöker vinnlägga mig om att allt i boken skall vara fullständigt korrekt och med sanningen överensstämmande, om än målat i starka färger för att bli så intressant som möjligt.

got jag saknar i mitt material för att se till att jag håller mig till fakta är en bra krigsdagbok/sammanställning av rapporter och händelser från bataljonsstaben eller stab och trosskompaniet. Om någon råkar sitta på en sådan och vill dela med sig – kontakta mig på morgonsur@hotmail.com.

 photo akers2_zps5f9dce43.jpg

Morgonsur bevakar bataljonens tågsätt i Åkers Styckebruk

vid avfärd från Sverige 17 september 1993

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppdatering om bokprojektet BA01

  1. Roger Klang skriver:

    Ska du skriva en bok så råder jag dig att inte publicera den för snabbt. Du har väl inte tänkt dö än? Om det hinner gå en månad utan att du har gjort någon ändring eller något tillägg i boken – då kan du nog publicera den utan att du får ångra din otålighet! Därför att för varje ny ändring i en hyfsat färdig bok så tror man att – nu, nu är den redo. Det är bullshit! Ta det från en som har skrivit en bok.

    Mvh Roger Klang

    • Morgonsur skriver:

      Sorry, Roger, din kommentar fastnade av okänd anledning i spamfiltret.

      Tack för tipset! JAg tror du har helt rätt. De flesta texter har jag skrivit grunden till och legat på rätt länge. Flera har i rå-version publicerats här och på andra ställen för att pröva sig fram, få feedback och förhoppningsvis lite peppning. Det har funkat bra.

      Jag har låtit det jag satte ihop i januari legat till i helgen, när jag började om igen. Man hittar en hel del att peta i, precis som du säger.

      Och en hel del att skala bort. Man vill från början säga allt, men efter ett tag märker man att det blir en bättre historia om man sållar lite.

  2. Fänrik Henrik skriver:

    Idén om faktabilaga tycker jag att du ska jobba vidare med!!

Kommentera

