Bokprojektet BA01: Lägesrapport nr 3

Bokskrivandet hankar sig långsamt framåt. Sedan förra lägesrapporten har jag hunnit få oerhört nyttiga råd av en väletablerad författare, samt intervjuat en mycket god vän (som f ö råkar sitta omedelbart till höger om mig på bilden nedan och som kommer att ha en framträdande roll i boken). Båda mina kontakter har gett oerhört nyttiga inputs för det fortsatta arbetet.

Efter värdefull feedback i söndags kväll, då jag fick frågan ”vem skriver du för?” har jag ställt mig just den frågan, och som en konsekvens valt att bredda bokens upplägg något. Jag vill att den skall kunna läsas och förstås även av den som saknar militär bakgrund, och kommer att använda så få obegripliga fackuttryck och beteckningar som möjligt. Boken kommer dessutom att bli mer subjektiv och utlämnande, i syfte att försöka förmedla känslan från tid och plats.

Boken är ”klar” i huvudet, och innehållet kommer sannolikt inte att förändras mer än i detaljer från och med nu. Det mesta av texten finns på plats (den kommer antagligen att landa på 50 000-60 000 tecken), men texten behöver gås igenom, omarbetas och fyllas på med en del saker för vilka jag behöver ringa runt till en del gamla vänner och fylla på sakinnehållet.

Det är nu grovjobbet börjar, och det kommer att ta en stund.

Lyckligtvis har jag dock råkat ut för en stämbandsinflammation som gör att jag inte kan prata. Men eftersom man ändå inte kan vara trevlig under påskhelgen går det ju alltid att skriva bok istället. 

Första kapitlet gjorde jag helt klart i går, och det kan eventuellt hamna som exempel här på bloggen vad det lider, även om det finns en del frågetecken kring PUL då avsnittet innehåller en hel del namn.

Som en liten BA01-teaser för eventuellt försvarshistoriskt intresserade nostalgiker fyller jag på bakgrundsmaterialet med lite nytt sådant. Det återfinns också under fliken ”Bokprojektet BA01”:

De två första numren av bataljonstidningen, som under utbildningstiden i Strängnäs (S/T, 10.Pskkomp), Hässleholm (8. Pskkomp) och Skövde (9. Pskkomp) kallades för ”Swedbatt News”, eftersom bataljonen då ännu var helsvensk och inte nordisk, finns att läsa i länkarna nedan.

Ur Swedbatt News nummer 2 saxar jag nedanstående bild:

 photo NbN2_zps622537f9.jpg
En ung Morgonsur (tvåa från höger) med gruppkamrater  

lyssnar till dåvarande försvarsminister Anders Björck 

Tidningen skulle efter dessa två nummer aldrig mer komma att ges ut i tryckt form. Nummer tre hade bytt namn till ”Nordbat News”, och bestod av två A4-blad utgivna i ett fåtal kollektiv-exemplar på plats i missionsområdet.

Länkar för nostalgikern finns nedan:

Swedbatt News 1_93

Swedbatt News 2_93

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bokprojektet BA01: Lägesrapport nr 3

  1. Per L skriver:

    Angående namn: har du inte möjlighet att prata med de som du skriver om? Vad jag förstår så finns en uppdaterad pers.lista i org BA01 återträff.

  2. Mats skriver:

    Tack för Swedbatt news!! Det var länge sedan man läste dem, men kommer ihåg allt. Tack för all tid du lägger på detta!

  3. Ludde i Hedemora skriver:

    Bra jobbat! Ha en trevlig Påsk. Mvh Ludde

Kommentera

