BA01 20 år och Veterandagen 2013

 photo hhea_zps0f2620bd.jpg

Under två dagar har jag hunnit besöka Ledningsregementet i Enköping för min gamla Bosnienbataljon BA01 återträff och begynnande 20-årsjubileum, samt att vi tillsammans bevistade Gärdet för att bese invigningen av det nya veteranmonumentet, ”Kotten”, förlåt, ”Restare”.

Bataljonens återträff var fantastiskt arrangerad av frivilliga krafter från bataljonen, vilka förtjänar en synnerligen stor eloge. Så även Försvarsmakten i allmänhet och Ledningsregementet i synnerhet. Väl genomfört och utan större skandaler. Både skrattkramp och allvar i en fantastisk blandning.

Glädjande är att bataljonchefen, Ulf Henricsson i dagarna blivit klar med sin bok om BA01 – När Balkan Brann. Jag har bläddrat i den och kommer säkerligen att sporras till mitt eget skrivande, som kommer att behandla samma insats från ”fabriksgolvet”. Chefen har lagt ned en del jobb på att uppvakta även politiken för att höra hur resonemangen gick inför bataljonen skickades till Bosnien. Det finns en hel del intressant att säga om detta, och som säkerligen kommer att ge värdefullt perspektiv även till min kommande gräsrotsupplevelse av samma tidsperiod.

Jag återkommer om Chefens bok i senare inlägg.

Veterandagen var en värdig tillställning där jag tycker försvarsmakten har lyckats med den svåra balansgången det innebär att anordna en sådan. Den var välarrangerad, det var rent och snyggt, förevisningarna av materiel och utrustning tilltalade målgruppen och vi veteraner bjöds på skaffning.

Att kung Carl XVI Gustaf bevistade tillställningen gav välbehövlig tyngd till arrangemanget. Jag brukar ofta hävda att svensken i gemen har svårt att skilja på sak och person, och i veteranfrågan är det mer tydligt än någonsin. Många tycks tro att enskilda soldater bär skulden för hur världen ser ut och inte. Liksom man inte lastar läkaren eller den enskilda undersköterskan för landstingsledningens prioriteringar borde man också klara av att skilja på enskilda soldater och tjänstemän och av Riksdagen förd politik. Veterandagen är ingen hyllningsdag för svensk utrikespolitik, insatsen i Afghanistan eller bristen på insats i Syrien. Den är ett värdigt tack till de soldater, tjänstemän och familjer som under stora uppoffringar och stark motvind burit en särskilt tung del av den svenska demokratins instrument på sina axlar. Ibland till ofattbart högt pris.

Veteranmonumentet Restare har fått utstå mycket kritik. Jag har själv liksom många andra haft svårt att se vad monumentet egentligen symboliserar och representerar. Väl på plats tycker jag det i sig är ett vackert monument, även om jag fortfarande har svårt att se kopplingen till utlandsveteranerna. Hur som helst har jag bestämt mig för att försöka göra mitt bästa för att ta till mig det och göra det till mitt. Men jag är inte riktigt där än.

Den nya veteranhymnen, skriven av Stefan Nilsson och framförd av Anna Stadling, Anders Ekborg, Poliskören och Arméns Musikkår var förvisso inte lättnynnad, men elöegant, väl framförd, tillräckligt pampig och förmedlade en bra, högstämd och välavvägt sentimental känsla. Precis som en hymn skall göra.

Det är inte ofta Försvarsmakten får beröm numera, men Veterandagen 2013 gjorde ni faktiskt riktigt bra.

Tack, Försvarsmakten!

–     –     –

P.S. Jag högtidlighåller Veterandagen med att åtminstone tillfälligt lyfta tillbaka en redogörelse för vad som kan ligga bakom utdelandet av medaljen Försvarsmaktens medalj för sårade i strid i detta inlägg om robotbeskjutning i Ribnica 1994. Berättelsen kan också nås via listen på sidans övre del. D.S.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till BA01 20 år och Veterandagen 2013

  1. Cynisk skriver:

    Jag tycks ha samma perspektiv på Veterandagen som du😉

  2. Patrick Sellman skriver:

    Väl skrivet som vanligt. Ser fram emot din bok från ”fabriksgolvet”. Kommer att läsa sheriffens bok också.🙂

    Tack!

    Dock ingen vän av svensk utrikespolitik.

  3. Ekenheim skriver:

    Jag är med.

  4. EODTECH skriver:

    Som vanligt, väldigt bra skrivet! Jätte trevligt att ses igen efter så lång tid!!🙂

  5. Roger Klang skriver:

    Är det inte svårt att dra sig till minnes allt som hände för 20 år sedan för att nu sätta det på pränt? Dessutom så om jag förstår det rätt, så var din utkiksplats begränsad till dina egna ögon och öron, till skillnad från Ulf Henricssons. Får jag föreslå att du intervjuar dina soldatkamrater från den tiden för att vidga ditt perspektiv och bättra på ditt minne. Jag vill också föreslå att du vänder dig till någon, e.g. försvarsmakten, för att komma över kartor, som inte bara pekar ut den tidens regionindelning utan också den etniska indelningen och spridningen inom en specifik region eller stad. Jag tror att det kommer att bli nödvändigt att du har sådana kartbilder i boken om du nu ska skildra mer än bara robotbeskjutningen i Ribnica. Sådana kartor måste väl ändå finnas att tillgå för den som söker? Brist på demografiska kartbilder medför annars att boken blir mer svårförståelig.

    Roger Klang, författare

    • Morgonsur skriver:

      Tack för dina förslag, Roger!

      Tack vare att jag haft de tjäsnter jag haft, och en osedvanligt klåfingrig benägenhet att dokuemntera och spara saker behöver jag inte sätta mig och värka fram 20 år gamla luddiga minnen fullt ut. Det vore nog närmast omöjligt.

      Hela poängen med min bok är att den skall vara ur mina egna ögon och öron. den kommer att berätta historien från en helt annan utgångspunkt. Jag kommer att vinnlägga mig om att den följer sanningen så nära det nu går, men jag kommer inte att skriva ett historiskt dokument aspirerande att vara ”den heltäckande sanningen om BA01”.

      Mitt kommande alster kommer att vara en väldigt personlig och synnerligen subjektiv resa genom BA01 ur mitt eget perspektiv – Vakt och eskort samt MP. Däremot är det viktigt att i delar förklara bakgrund, vad vi visste och inte, samt hur vi på gräsrotsnivå i vissa fall faktiskt hade rätt bra koll på hur vi fyllde en roll i ett sammanhang och ibland inte. Samt hur denna vetskap/ovisshet ofta fällde avgörandet beträffande hur framgångsrik en viss insats blev eller ej.

      Jag har dokumenterat och sparat material sedan dess som jag har upptäckt är svårt att återfinna ens i Försvarsmaktens ägo. Till saken hör förstås att jag genom att ha de tjänster jag hade varit personligt närvarande vid rätt mycket av det som hände, samt att jag varit utredare för en del andra händelser. Råmaterial och dokumentation i stort och smått har jag nogsamt sparat i åratal.

      Jag har redan intervjuat en del soldater i min närhet, och kommer att fortsätta göra så tills boken är klar. Eventuellt kommer jag också att intervjua vissa i bataljonsledning eller annat om så krävs, men jag kommer att göra det med försiktighet, då boken inte har för avsikt att ”summera bataljonens gärningar” eller förmedla ledningens perspektiv. Det kommer att bli mitt perspektiv som gäller, soldatens perspektiv i andra hand, och ytterligare perspektiv därefter.

      De texter som lagts ut på denna blogg är inte helt representativa för hur boken kommer att bli – annat än i sakinnehåll. Det kommer att bli mer subjektivt, mer känslor och målat i starkare färger.

      De kartor jag dels äger själv, och dels har lånat ihop är sannolikt de bästa och mest aktuella som finns över området 1993-94, och jag har erbjudits fotomaterial och kompletterande uppgifter i mängder. Inget av det materialet har lagts ut på bloggen dock. Men jag kommer sannolikt att efterforska en del kompletterande handlingar hos FM eller krigsarkivet.

      Jag hoppas att boken skall bli tillräckligt begriplig utan kartor, men kommer att ha både bilder, kartor och annat om det blir som jag tänkt…

      • Patrick Sellman skriver:

        Jag ser fram emot att du gör precis som du tänkt. Vore det inte värdefullt att arkivera allt det sparade materialet när du är klar?

      • Morgonsur skriver:

        Jo, det vore nog en bra idé. Krigsarkivet hade en drive för några år sedan, men jag och materialet befann oss på olika orter och i högst osorterad form. Får se till att donera en del när det är klart.

  6. Märit Blomkvist skriver:

    Invidzonen hade satt ihop en annhörigkör som sjöng den nyskrivna sången ”Bortom bergen” som visar våra tankar o känslor inför våra soldaters insatser. Jonas Karlhager har tonsatt den och även övat med kören. Vi är stolta över vår kör OCH våra soldater.

  7. Anonym skriver:

    Hälsningar från Långtbortisthan!

    R

  8. Savox skriver:

    Jag är nog inte den ende som tycker att det där monumentet ser ut som en särskild typ av vuxenleksak…

  9. Anonym skriver:

    Glöm inte att framrutan alltid bör vara betydligt större än backspegeln.
    För övrigt så undrar jag vart är kriget mot drunkningsolyckorna?

Kommentera

