Uppdatering om bokprojektet BA01

 photo 9529f92a-c8a2-4952-885a-e8aeb5548040_zps67ee3204.jpg

För exakt tjugo år sedan idag…

…lämnade jag Strängnäs för att vakta de tåg lastade med Stab- och trosskompaniets samt 10. Pansarskyttekompaniets utrustning som lämnade Åkers Styckebruk. Hela bataljonen lastades upp på totalt tre kilometer tåg vid tre orter för avtransport till Danmark och fortsatta övningar på Jylland.

Det skulle bli första gången någonsin svensk trupp samövade med NATO i större förband på utländsk mark.

Det går faktiskt rätt bra för mitt bokprojekt. Jag har skrivit en hel del, själva storyn är i princip klar, och jag måste nu bara arbeta med texten för att få den att hänga ihop. Vore jag barnlös, singel och heltidsförfattare skulle saken vara biff inom kort. Nu är det dock inte så, utan jag måste synkronisera mitt skrivande med åtskilliga andra åtaganden.

En komplicerande faktor är att jag skrivit om hela boken – något alla etablerade författare redan varnat mig för, men som jag i min naiva nybörjaranda trodde mig kunna undvika genom att återanvända gamla texter. Jag hade fel. Punkt.

Hela boken kommer att vara ny, subjektiv och betydligt mer nära mig som människa än jag är van i mitt skrivande. Jag börjar bli hemma i storyn och har klart för mig vad jag vill säga och varför.

Jag gör mitt allra bästa för att mitt alster skall nå en bredare publik än bara frälsta militärbok-läsare, eftersom jag tycker den historia vi BA01:or har att berätta förtjänar att nå fler än bara de närmast sörjande.

Chefen, Överste 1 Ulf Henricsson, har via Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek släppt sin bok När Balkan Brann – en fantastisk bok som beskriver hans bild av BA01, och som ger bakgrunden till hela insatsen. Med fler detaljer om spelet bakom Bosnieninsatsens tillblivelse än våra makthavare nog önskat. Läs den.

Min bok, å andra sidan, börjar arta sig till att bli en självbiografisk roman som beskriver samma resa ur grodperspektiv, och kommer att bli mer personlig än det material som publicerats på denna blogg – trots att den i mångt och mycket beskriver samma händelser.

Preliminärt hoppas jag få klart bokens råmanus ungefär till årsskiftet.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppdatering om bokprojektet BA01

  1. Marie C skriver:

    Hej,
    Skulle vilja ställa mig i kö för att köpa din bok, hur gör jag då..?🙂

    • Morgonsur skriver:

      Jag får återkomma i frågan. Intresset har varit ganska stort att förhandsboka, men jag har ingen kö-funktion i nuläget. Jag får se om det går att få till något när boken börjar bli klar.

  2. Fredrik skriver:

    Jag hade också den stora äran att förlja med från Åker Styckebruk till Oxböl som vakt på ett av tågsätten – kanske vi var på samma? Eken och Stenkan var med på ”mitt.” Jag tillhörde Sjv.plut. Jag kommer definitivt inhandla din bok – Henricssons bok var riktigt bra, jag försöker ”samla på mig” litteratur om internationella uppdrag – lyckats få ihop ett mindre bibliotek i ämnet – fler lär väl komma (hopps jag ;-))

Kommentera

