Om ett omnämnande

 photo MGSd_zps4cdd68aa.jpg

I senaste numret av Militär Historia rapporteras tacknämligt om min kommande bok. Mycket trevlig tidning, och mycket trevligt att bli uppmärksammad.

I intervjun nämner jag att mitt syfte med boken är att berätta vad vi uppnådde som bataljon, och att ingen faktiskt frågat om detta -vilket är sant. Det har skrivits mycket om detaljer, skeenden och enskilda händelser under BA01 – men hittills har ingen riktigt sytt ihop historien om hur Chefen, överste 1. Ulf Henricsson, satte upp ett antal mål som hängde ihop, och som bataljonen slet rätt hårt för att uppnå – trots att alla i vår omgivning ansåg det omöjligt. Eller rentav onödigt.

Chefens bok – När Balkan Brann – målar de stora penseldragen och ger bakgrund, kronologi och fakta till vår bataljons historia. Den rekommenderas starkt, och den som tänkt läsa min bok kommer att ha betydligt större utbyte av den om man läst Chefens bok först.

Min bok siktar in sig på att ge soldatens, manskapets, bild av bataljonens snåriga och ibland mödosamma väg framåt. Ofta dyker samma händelser som i Ulf Henricssons bok upp – men sedda ur ett helt annat perspektiv. Där Chefens bok fokuserar på fakta kommer jag att försöka förmedla känslan – även om jag inte kommer att tumma ett jota på autenticiteten. Boken kommer att skilja sig en hel del mot tidigare texter på denna blogg genom att vara mer subjektiva, känsloladdade och djuplodande. Dialoger kommer jag förstås inte alltid ihåg ordagrant så här tjugo år senare, så dem får jag rekonstruera utifrån ”andan” i dem.

Allt i min bok kommer hur som helst att vara autentiskt. Det kommer att komma en hel del nytt, en hel del oväntat, och jag hoppas få till en resa som kan ta med även den som aldrig upplevt en utlandsmission eller ens gjort lumpen på en resa tillbaka till lera, koldoft, kyla, dieselrök, vemod, glädje, flams, livsfara, obeskrivlig tur, sorg och hjältedåd för exakt tjugo år sedan.

Det största problemet har varit att välja bort personer och händelser för att historien inte ska bli för rörig och tappa den röda tråd som hittills faktiskt inte riktigt synliggjorts, och som jag alltid tyckt varit en oerhört bra story. Fördelen med ”kill your darlings”-strategin är att det nog finns material för minst en bok till i det jag hittills lagt åt sidan.

– – –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Säkerhetspolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Om ett omnämnande

  1. Fänrik Henrik skriver:

    Väntar med spänning på din bok!

  2. Patrik Rozijan skriver:

    Här kan vi se fram emot att få läsa boken! När räknar du med att den finns att köpa?

  3. Lars skriver:

    Vilket förlag? När? Bästa hälsning Lars

  4. Anders skriver:

    Kul att fler skriver, man kan ju stilla undra varför inte fler tar chansen😉
    Intressant att lära känna sig själv och sin historia i slow motion.
    Kanske förlagen är mer sugna idag än de var för tio år sedan…

    Lita på dig själv och lycka till🙂

    Alfa Sierra – Karlsson

    • Morgonsur skriver:

      Tackar tackar! Jag håller med, både om att tvingas stycka upp och strukturera skeendena samt att inte fler tar chansen. Jag har f ö givetvis din bok och tackar ödmjukast för läsupplevelsen!

  5. Ser verkligen fram emot att läsa boken! Stay on Target Ernström… / Thörnqvist

Kommentera

