Fem år med Morgonsur

 photo femar_zps2b109d33.jpg

Jag upptäckte att Morgonsur just fyllt fem år. Det var den 9 augusti 2009 bloggens första inlägg såg dagens ljus. Sedan dess har det blivit 318 publicerade inlägg, bloggens sidor har lästs 887 046 gånger, och funderingar, farhågor, förslag och frustration har ventilerats i 4 301 kommentarer – av vilka jag med stolthet kan meddela att jag hittills inte raderat någon (förutom ren spam).

Jag brukar ofta säga att jag måhända inte har många läsare – men rätt läsare. Tonen är oftast god, kunskap och kvalitet i kommentarer är oftast höga, och åtskilliga läsare är namnkunniga experter och mediefolk som till min glädje anser bloggen hålla tillräcklig kvalitet för att de ska göra sig besväret att läsa, länka, och ibland kommentera på Morgonsur.

Jag har gott om kräsna läsare både från media och myndigheter, och Morgonsur-inlägg har hamnat såväl hos utrikesministern som hos dagstidningar och bloggar. Några inlägg har rentav blivit små bloggbävningar i miniatyr på Twitter och Facebook.

De mest populära inläggen listas nedan. Överst på listan finns det inlägg som fortfarande är mitt rekordinlägg, och som gav 24 559 visningar på ett enda dygn:

Om att granska Kalla Fakta 37 162
Polisiär vapenanvändning för dummies 25 870
Stupni Do, oktober 1993 20 015
Om vad TV4 egentligen borde ha frågat 15 201
Om varför Sverige saknade tiggare när du växte upp 14 926
Om bloggen 12 720
Robotbeskjutning i Ribnica, februari 1994 9 366
Framtidsspaning IV (V): Om rasande korthus 8 812
Ett osannolikt scenario… 7 672
Om att märka ord 7 016

Aktiviteten på bloggen från min sida har varit betydligt lägre än jag önskat. Ibland känns det som om jag redan sagt allt jag skulle säga, och förfaller till att upprepa mig genom att lyfta gamla inlägg igen. Rätt vad det är dyker det dock upp något som irriterar mig, eller väcker mitt intresse, och det ligger några inlägg och skvalpar. De kommer ut på denna sida vad det lider.

Jag känner fortfarande samma tillfredsställelse över förmånen att då och då kunna skriva här på Morgonsur – och nå så många –  och kan efter fem år inte se att jag någonsin skulle kunna släppa bloggandet. Jag är oerhört tacksam över att alla ni läsare troget besöker denna blogg, även om det under senare år blivit betydligt färre inlägg än jag skulle önska.

Jag ser nu med glädje fram emot ytterligare hundratals inlägg och tusentals utvecklande kommentarer innan Morgonsur fyller tio, år 2019.

 

/Magnus

 

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fem år med Morgonsur

  1. Tack för att du gör det.

  2. Rikard Djupman skriver:

    Grattis! Och god fortsättning.

  3. Roger Klang skriver:

    Gratulerar! Du behövs.

  4. Savox skriver:

    http://www.dn.se/debatt/karriarstyrda-officerare-skapar-inkompetent-forsvar/

    Väldigt intressant (och anledningen till att jag inte jobbar i den gröna firman…).

  5. Johan L skriver:

    Gratulerar! Alltid lika läsvärt när ett nytt inlägg dyker upp.

Kommentera

