Boktips: Stjärnklart

 photo IMG_1379_zpsff4550da.jpg

Jag har just läst ut min bokfavorit för året, och en kommande svensk klassiker. Lars Wilderängs undergångsroman Stjärnklart.

Då jag fick förmånen att provläsa bokens manus i ett tidigt stadium, och försöka hitta detaljer att gnälla på är jag något partisk. Men jag tänker ha åsikter om boken i alla fall: Jag hittade knappt något att gnälla på redan från början, Stjärnklart har mått bra av att redigeras någon vända, och jag har ivrigt gått och väntat på slutresultatet.

Stjärnklart är Lars Wilderängs bästa bok. Jag älskar den.

Det är många karaktärer att hålla isär i början, men när man väl kommit in i boken är man glad att de finns. De ger bredd åt själva storyn, och man vet – som alltid i Wilderängs böcker – aldrig hur många av dem som fortfarande har livet i behåll i slutet av boken.

Det är på många sätt en jobbig bok, eftersom den handlar om vårt samhälles totala kollaps. Mitt i sin fantasifulla story är den full av så välresearchade detaljer och trovärdiga ageranden att den fastnar i huvudet. Länge. Händelser och människor finns kvar i tanken länge, och den ger dessutom åtskilliga tankeställare över hur bräckligt vårt samhälle faktiskt är – hur fort det går för ett samhälle att inte längre vara en civilisation.

Jag har sett samhällen tappa fotfästet i Bosnien för tjugo år sedan, och jag får precis samma känsla när jag läser  den här boken. Blandningen av människor som gör kloka saker, dumma saker, som är aningslösa, omtänksamma, som är sig själva närmast, som gör allt för att hjälpa, och de som tar chansen att göra ont bara för att de kan – allt känns äkta.

Om inte annat väcker Stjärnklart onekligen tanken hur man själv skulle klara bara något så enkelt som ett vanligt strömavbrott tillsammans med familjen. I väntan på att någon ska inse vilket fullständigt fantastiskt filmmanus Stjärnklart utgör kan du alltid titta på Myndighetens för Samhällsskydd och Beredskap film nedan, och fundera över din egen beredskapsnivå.

Skulle du och din familj klara en vecka på den mat du har hemma? Utan el och vatten?

P.S. Som bekant för de flesta läsare av Morgonsur skriver jag också på en egen bok. Inom kort kommer en lägesrapport om hur projektet fortskrider. D.S.

 

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Boktips: Stjärnklart

  1. Anonym skriver:

    Om den kommer ut före jul köper jag några stycken och ger bort i julklapp (inklusive en till mig själv)

  2. Martin skriver:

    Två och en halv kväll så var den utläst.
    Helt ok, men lite för mycket si-fi för min smak med nanoköret.

    /M

  3. Hans Björnerhag skriver:

    Under vår bilresa från sverige till Alicante sträcklyssnade vi på denna bok. Man fick många tankeställare. Vi kommer definitivt att ta till oss detta.

  4. Savox skriver:

    Men om det inrättades ett svenskt Bad Sex in Fiction-award så skulle Cornucopia vara nominerad…

Kommentera

