Om HD:s prövning av Expressens vapenbrott

 photo Bild172.jpg

Idag inleddes Högsta Domstolens prövning av domen om Vapenbrott mot de tre Expressenjournalister, som för ett par år sedan köpte ett skjutvapen på svarta marknaden för att bevisa hur lätt det var. Det inköpta vapnet överlämnades till polisen snarast möjligt efter köpet.

Liksom Svenska Dagbladets juridiska kommentator Mårten Schultz väntar jag med intresse på att se huruvida HD fastställer Tingsrätts- och Hovrättsdomarna och fäller Expressens journalister för vapenbrott. Jag hoppas faktiskt så blir fallet. Varför jag är av den åsikten utvecklade jag i inlägget Om Expressens vapenbrott, den 18 april 2012. Min syn på ärendet eller mekanismerna runt ikring är de samma idag. Expressen förtjänar beröm för sin journalistiska och samhälleliga gärning, men trots det goda uppsåtet kan inte en presslegitimation ge hur mycket privilegier som helst som både medborgare och rättsväsende saknar.

Mitt gamla inlägg är långt, men läs det gärna om du vill ha en mer utvecklad förklaring till min ståndpunkt. Läs också Mårten Schultz artikel i SvD som finns i länken ovan. Vi är rätt överens i våra respektive resonemang.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

