Om Ett halvt år, ett helt liv

 photo EHAringmin_zps9kp9adk4.jpg
Utkast till omslag – Ett halvt år, ett helt liv. Design: Niklas Lindblad.

I januari 2013 startade mitt projekt att skriva en bok om mina – och mina kamraters – upplevelser i Bosnien under FN-bataljonen BA01. Under en vecka isolerade jag mig i en stuga tillsammans med texter, dokument, rapporter, dagböcker och timmar av TV-inslag och filmer. Efter en intensiv dygnet runt-vecka hade jag skapat en tidslinje över det dryga halvår 1993-94 som rymde upplevelser nog att räcka en hel livstid. När jag ser tillbaka verkar det nästan osannolikt hur många händelser, känslor och upplevelser ett halvår kan bära med sig.

Under skrivarbetet har jag ringt, träffat, intervjuat, ställt frågor via sociala medier, besökt Krigsarkivet och samlat på mig ytterligare bakgrundsmaterial. Efter ett års arbete hade jag ett första utkast som var någorlunda läsbart. Men det tog ytterligare ett år – till januari 2015 – att koka ner materialet till något läsvärt. Ännu ett halvår senare hade jag också lyckats hitta ett förlag jag trivs bra med, som hjälpt mig lyfta mitt skrivande och min bok ytterligare åtskilliga snäpp. Jag har varit noggrann med att välja förlag, och bevakat vikten av en stark redaktör. Jag har genom åren faktagranskat flera författares verk, sett skillnaden före och efter redigering och insett att skrivande är ett lagarbete. Nå. Hela projektet börjar nu närma sig utgivning, efter drygt tre lärorika år.

I förra veckan fick jag äntligen tillbaka min bok Ett halvt år, ett helt liv från min redaktör. Det är ett alldeles särskilt tillfälle jag sett fram emot sedan jag började skriva. Conny Palmkvist vid Hoi Förlag fick i princip fria händer och har gjort ett fantastiskt jobb. Texten har lyft, och han lyckades med det trolleritrick en riktigt bra redaktör ska kunna: att göra boken tydligare, och mer innehållsrik. Han har förädlat min vision, och slipat bort de sista skavande ojämnheterna en hemmablind författare som levt med sin egen text för länge har svårt att få till.  Men nu är den levande; den känsla, den berättelse jag såg för mitt inre efter den där isolerade januariveckan 2013.

Nu ska min bok till korrekturläsning, det slutgiltiga omslaget spikas i slutet av februari och i påsk går allt till tryck. Utgivningsdatum blir 21 maj 2016.

Många har frågat om det går att förhandsboka Ett halvt år, ett helt liv. Svaret är ja; det går nu att lägga in en bevakning hos både BokusAdlibris och Fredsbaskerförlaget. Det är fortfarande det preliminära utkastet till omslag som syns, och ett preliminärt pris, men nu vet du i alla fall hur du håller koll på boken som kommer att bli nummer ett i hängmattan i sommar.

 photo PICT0026mb_zpswlqgmktf.jpg

En ung Magnus Ernström

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Om Ett halvt år, ett helt liv

  1. Ping: Kommande bok: Ett halvt år, ett helt liv | Svensk veteran

  2. Roger Klang skriver:

    Gratulerar till ditt avslut! En fråga bara; Är boken skriven i skönlitterär form, eftersom det står ”baserad på en sann historia”? Ska det inte stå ”baserat på en sann historia”? Den handlar väl om dig och dina kamrater och det som ni har upplevt?

    • Morgonsur skriver:

      Ja, den är skriven i skönlitterär form. Det har hela tiden varit min målsättning att texten ska stå för sig själv, utan foton, kartor eller illustrationer. Även om jag har en del intressanta bilder till varje kapitel. Såvitt jag kan bedöma efter intensivt och djuplodande arbete är boken så nära sanningen man kan komma.

  3. akelaslair skriver:

    Efter att ha följt din blogg en längre tid ser jag fram emot denna bok. Hur bär man sig åt för att få ett signerat exemplar?

    • Morgonsur skriver:

      Jag rör mig en hel del i jobbet och kommer att besöka olika orter även i samband med olika evenemang kring boken, så det ska vi väl kunna ordna. Jag lovar dock inte hur eller när just nu:-)

  4. Mats W skriver:

    Vad roligt att det nu inte är så lång tid kvar, ser fram emot att inhandla och läsa den!
    Jag har läst dina tidigare episodiska berättelser från den tiden flera gånger och även rekommenderat det som läsning till flera vänner! Min egen tid i BiH var mycket senare (& i a f på ytan mycket-mycket fredligare) men platserna är i många fall bekanta, om inte annat så från rapporteringen när det var som hetast.
    Därtill har jag också uppskattat dina inlägg i övriga dagsaktuella ämnen där din röda tråd och resonemang ofta sammanfallit med min, inte minst i de olika ämnen där politiker skall påvisa driftighet genom att lagstifta även om syftet redan upprätthålls av tidigare lagstiftning och/eller inte kan upprätthållas med därpå följande risk för minskat förtroende och ytterligare förflackning av laglydigheten i samhället.

    Jag önskar dig en lyckad lansering med välförtjänt uppmärksamhet som kanske ger bättre uppmärksamhet för dina andra inlägg som positiv bieffekt!

  5. GalärslavHKV skriver:

    Bokmässan i Göteborg i september i år?

  6. Johan J skriver:

    Bokat en på Bokus.

  7. Richard K skriver:

    Jag räknar med att du läser ett stycke ur boken för mig. En sorts ljudbok de lux🙂
    Nåväl, jag har bokat!
    Bra kämpat Magnus!
    Och jag är stolt över din insats.
    Richard K

  8. Henrik skriver:

    Kommer boken släppas som ljudbok? När?

Kommentera

