Om livet efter boksläpp

 photo 797cfa7b-0ca7-4830-bdae-a20c4025b7ee_zpsqurdmret.jpg

Så här två veckor efter Ett halvt år, ett helt liv släpptes känns det som det är dags för en lägesrapport:

Låt mig sammanfatta så här – responsen har varit överväldigande.

Fredsbaskerförlaget hade åtskilliga förbeställningar redan innan  boken fanns i handeln. Vid släpp hamnade sedan Ett halvt år, ett helt liv på topplistorna hos alla nätbokhandlare, och har – till min stora glädje – hållit sig kvar på en popularitetsnivå som får en debutant att drabbas av en släng av hybris. Redan tre dagar efter boksläpp var vi tvungna att beställa nytryck då boken höll på att ta slut.

Idag, två veckor senare, ligger Ett halvt år, ett helt liv fortfarande på tionde plats bland biografierna hos AdLibris (edit – förlåt, femte plats) och tolvte plats hos Bokus.

På CDOn låg den som den fjärde mest sålda boken alla kategorier tills i förrgår- när den plötsligt försvann helt. Förklaringen visade sig vara att CDOn håller på att byta datasystem och har lyft bort alla böcker de inte har i liggande lager medan de lägger om hemsidan.

Under Sveriges Veterandag träffade jag nära nog alla karaktärer i boken – inklusive Chefen, överste Ulf Henricsson. Alla hade läst boken, och jag fick oerhört positiv återkoppling. Det var viktig feedback för mig, då jag fick bekräftat att jag faktiskt kommit så nära sanningen i både händelseförlopp och känsla som jag hela tiden strävat efter. 

Under veteranhelgen hann jag också bli intervjuad av Björn Wegner för hans podcast I krig och fred. Avsnittet kommer att läggas ut när det klippts färdigt.

Jag har hunnit få en del recensioner, t ex Lars WilderängJonathan Rieder Lundkvist, CynismerAftonkuriren och Norran.

Andreas Lenander har i BTJ-häftet nr 14, 2016, recenserat Ett halvt år, ett helt liv och inleder med att kalla den ”en dramatisk resa i högt tempo”. Recensionen avslutas till min glädje med att beskriva Ett halvt år, ett helt liv som en ”välskriven bok som även passar de generationer av unga vuxna som inte ens var födda när de jugoslaviska krigen ägde rum.”

Många har frågat om Ett halvt år, ett helt liv kommer ut som ljudbok. Jodå, det ser ut att bli så, men jag återkommer med besked när detaljerna börjar sortera ut sig.

För att summera har det varit två hektiska och omtumlande veckor sedan boksläpp, och just nu försöker jag bara njuta av den fantastiska egotripp det innebär att få så mycket uppmärksamhet.

På onsdag deltar jag i författarkväll hos Akademibokhandeln City i Stockholm tillsammans med Anne Liljeroth och Patrik Wincent. Läs mer och anmäl dig via länken ovan.

 –     –     –

 

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Rättssamhälle. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om livet efter boksläpp

  1. Johan L skriver:

    Fan vad kul! Bokbranschen är ju inte direkt lätt att slå sig in på.

  2. Anonym skriver:

    Härligt, alltid varit en stor fan av dina insiktsfulla, välskrivna och välgenomtänkta alster. Har inte hunnit läsa boken än. Men har just beställt den via SMB.

    Ser fram emot paketet🙂

  3. Manen skriver:

    Grattis!

  4. Stenkan skriver:

    Mycket bra skrivet. Saknar den tiden emellanåt. Tack!

  5. Savox skriver:

    Hej igen! Long time, no see! Jag vet inte hur man bäst tipsar dig om saker du borde ta upp, men här är ett fall från mina hemtrakter med en 17-åring som först vägrar uppge sitt namn och sen stoppar i sig ett okänt piller i cellen.

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/louiza-17-kl%C3%A4ddes-av-naken-och-h%C3%B6lls-fast-av-polisen-1.3472317

Kommentera

