Om tre debuter

 photo 577f7527-ccaa-460e-9b39-2e9206d59ac1_zps0ncvalk2.jpgFrån gårdagkvällens paddeltur, Söderhamns skärgård

För mig är 2016 de stora debuternas år.

Debut 1

Ingen som följer denna blogg lär ha missat att jag släppt min bok Ett halvt år, ett helt liv.

Det tog tre år innan jag blev tillräckligt nöjd med resultatet, men då en bok har en ungefärlig livslängd på 600 år vill man gärna vinnlägga sig om att man kan stå för innehållet. Mina barn – och förhoppningsvis kommande släkten – kommer att läsa den.

På Facebook har det sedan boksläppet 21 maj uppstått ett litet fenomen, som roar mig en hel del just nu; Ett halvt år, ett helt liv på coola platser. Mina två favoriter just nu är ”i luften mellan Helsingfors och Arlanda” och ”på fronten av Ragnarök”. Två vänner har nämligen botaniserat i fordonsförråden på Livgardet, Kungsängen, och letat upp den SISU-pansarbil jag åkte i Bosnien. Hon finns fortfarande kvar i Försvarsmaktens fordonspark (borde inte Sveriges kanske mest ärrade SISU stå på Sveriges Stridsfordonsmuseum Arsenalen?)
 photo IMG_4566 kopia_zpsl49b3e4z.jpg

 photo 13428418_10209706587607282_2326423166158814389_n_zpsrniks9rp.jpg

Men den starkaste upplevelsen kring boken -alla kategorier – var den vänförfrågan jag fick tre veckor före boksläpp. Läs mer om det här.

 

Debut 2.

Jag brukar av princip aldrig nämna mitt arbete som strateg vid Region Gävleborg här på bloggen, men idag gör jag ett undantag.

Sedan november 2013 har jag varit ansvarig för ett fantastiskt spännande projekt; att bygga världens första elektrifierade sträcka för tung fordonstrafik på allmän väg. I förrgår var det debut, och den första lastbilen började rulla längs E16 utanför Sandviken.

Det är ett stort projekt; Trafikverket, Energimyndigheten, VINNOVA, Region Gävleborg, Scania, Siemens och en mängd andra partners från näringsliv och forskning skapar det tillsammans. Den första utmaningen har varit att bevisa att det faktiskt går att bygga en vägsträcka inom befintliga regelverk.

Svaret levererade vi till nationen Sverige i förrgår.
 photo 28d6fbbf-755c-46da-bd88-0620525b2d8c_zpsjsbmlcu9.jpg

Nästa steg blir nu att utvärdera den nya tekniken och provtrycka den nya värdekedja av företag med transportbehov, speditörer, drift, underhåll, energileverantörer och andra som är grunden för ett nytt affärsekosystem för klimatsmart tung logistik. Om inte elvägstekniken klarar av att hitta rätt affärsmodeller och bära sin egen kostnad – vilket den ser ut att kunna göra – kommer det inte att bli möjligt att driva den i stor skala.

Det är aldrig lätt att få så många aktörer – med helt olika kultur och ”språk” – att göra något som aldrig har gjorts, på ett sätt som ingen riktigt vet hur det ska gå till, inom ramen för rutiner och regelverk som inte är anpassade för det. Den som har läst min bok vet att jag en gång snappade upp från den legendariske bataljonchefen överste Ulf Henricsson att man ”hellre ska vara lojal med sin uppgift, än att snöa in på regler och direktiv”. Och det är precis de visa orden vi använt som grund för att hantera vårt komplexa samarbetsprojekt. Visdom från ett utsatt militärt ledarskap i Bosnien för 1993-94 lade grunden till vad som kan bli en liten miljörevolution 2016.

 

Debut 3

Den tredje debuten jag vill tipsa om är inte min egen, men den har gjort mig så glad att jag bara måste få göra lite gratisreklam så här på midsommarafton:

Evelina Jonsson från Ljusne, som under våren släppte sitt debutalbum Hälsingland.

 photo 5846efbe-55ef-4cba-bfe9-c70f59d6a6d0_zpskylrq7a8.jpg
Jag är oerhört mallig över att ha varit där på den surströmmingsskiva förra sensommaren då hon startade sitt projekt, och jag har följt det med stort intresse sedan dess. Vi hade en fest med gott om sång och musik, men få människor som föds på denna jord välsignas med en röst som Evelinas. Det finns en handfull svenska sångerskor som klarar av att ge mig gåshud och rinnande tårar, och hon är en av dem.

Efter att ha sjungit ”Hälsingevisan” på den där surströmmingsskivan föddes idén att denna unga tjej borde ge ut en skiva med sina tolkningar av hälsingemusik tillsammans med olika artister från bygden. Som en musikalisk hyllning till vackra Hälsingland.

Det var ett utmanande projekt för en sjuttonåring, men envisa hälsingar ska man aldrig underskatta. Med sin fantastiska röst hade Evelina snart lyckats charma hela Hälsinglands artistelit att engagera sig i hennes skiva; Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Engmans kapell, Åsa Jinder, Östen (”med Resten”) Eriksson och Ellinore Holmer från Glada Hudik-teatern finns alla med på hennes debutalbum.

Man behöver inte vara hälsing för att uppskatta Evelina Jonssons starka debut ”Hälsingland”, men visst är det en extra bonus. Det är en perfekt midsommarskiva, och själv kommer jag att nöta den åtskilliga varv medan jag ser ut över de blånande bergen i fjärran från min plats här i Söderhamns vackra skärgård.



Det är ett privilegium att få följa processen när en ny stjärna formas och börjar ta plats i det offentliga rummet. Vi kommer att få höra åtskilligt mer av Evelina Jonsson från Ljusne. Kom ihåg var ni hörde det först.

Glad midsommar!

Magnus

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Allmänt tyckande. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Om tre debuter

  1. Lasse Lingman skriver:

    Tack för Din kommentar om Evelina och jag tror också att den här kvällen kommer att gå till
    historien när VI var där.
    Din debut som författare är också strålande och jag är mitt uppe i den nu och jag jag gillar ju
    och nu har jag precis träffat på en ny hjälte som verkar vara både orädd och går efter sitt eget huvud!

  2. Per skriver:

    Jag såg elmotorvägen häromveckan. Artikel i en spansk tidning om den:
    http://www.expansion.com/empresas/motor/2016/06/22/576a8510e5fdea64688b45f7.html?cid=SIN8901
    Grattis!

    Din bok vill jag läsa, men jag tar först Ulf Henricssons som jag har börjat på. Kul att Evelina Jonsson har kommit en bit på vägen med sången.

  3. Allan Widman skriver:

    Magnus,

    Har precis avslutat Din bok. Den är verkligen en gedigen redogörelse för BA01, ett standardverk som med sina väl tecknade sekvenser av insatsen bildar en, för utomstående, begriplig helhet. Den kommer, som Du själv påpekar, att läsas av generationer.

    Boken berör. Uppskattar att Du lyckats kombinera en saklig framställning med alla de känslor som krigets vardag och ytterligheter måste frambringa. Den känns äkta som bilden av alldeles vanliga, svenska hjältar. Att Ni alla fortfarande har en särskild gemenskap är lätt att förstå, liksom att Sverige aldrig nog kommer att kunna återgälda Er insats. Tack!

    Allan Widman

Kommentera

