Gott Nytt 2017

Så lägger vi då året 2016 till handlingarna. För mig har det varit ett spännande år, då jag har lyckats sjösätta ett par stora projekt jag arbetat på under ganska lång tid.

Den 21 maj 2016 släppte jag min bok Ett halvt år, ett helt liv. Den har blivit oerhört väl mottagen, och bl a letat sig in i ledare i dagspressen. Mest stolt är jag över de lovord jag fått från vår bataljonchef, den legendariske överste Ulf Henricsson, samt flera gripande tack både från bosniaker och bosnienkroater som läst boken och tycker jag fångat en balanserad och rättvisande bild över hur det faktiskt var där och då. I den hemska tid 1993-94 när ett brutalt inbördeskrig rasade i Europa.

fullsizerender

Boken har sålt oförskämt bra för en glad amatör, och hamnade rentav på ”Årets topplista för kunskapstörstiga 2016” på Adlibris. Någonting säger mig att 2017 kommer att bli ett minst lika spännande år för berättelsen om tre soldaters väg genom  Bosnien med FN-bataljonen BA01. Jag återkommer i frågan.

Den 22 juni 2016 invigdes världens första elväg för tunga fordon på allmän väg.

Elvägen rullar nu för fullt, och den vanligaste frågan jag får är om det aldrig är någon som använder vägen. Det är det, men lastbilen (det finns f n bara en) ser ut ungefär som alla andra, och den är svår att lägga märke till bland alla andra lastbilar som rullar på E16. Om man möter den mitt under elvägen har man möjligen en chans att se den s k pantografen, d v s strömavtagaren uppe.

Många besök av dignitärer från Norge, Tyskland, Korea, Japan, Holland, Italien och Sverige – och fler länder jag just nu har glömt – har det i alla fall blivit. Alla har varit imponerat överraskade att vi i Sverige i den oerhört reglerade miljö som allmän väg utgör har lyckats få anläggningen på plats – dessutom helt utan dispenser. Medieintresset har varit enormt, och jag har lyckats bli citerad  i radio, tidningar och TV från alla möjliga håll och kanter.

Systemet fungerar alldeles utmärkt, och nu arbetar vi på nästa steg i utvecklingen av utsläppsfria tunga transporter: att öka konkurrensen med fler tänkbara leverantörer, samt att få till en utökad demonstration där hela värdekedjan och de ekonomiska modellerna för att driva elväg kan prövas på allvar.

2017 kommer att bli ett spännande år även för elvägsteknologin.

För mig har 2016 således varit ett alldeles fantastiskt år. Yrkesmässigt rentav det mest framgångsrika och egotrippade i mitt liv, och jag är oerhört tacksam för alla möten med fantastiska människor jag fått uppleva. Om 2017 landar ens i närheten av 2016 kommer det att bli ett mycket bra år. Men – om framtiden är det förstås svårt att sia. Särskilt i förväg.

Spekulera kan man ju alltid, förstås. Så vad tror jag om vår omvärld och de stora skeendena i världen utanför min privata bubbla under 2017? Hmm… tanken på den påstådda kinesiska förbannelsen må du leva i intressanta tidevarv är faktiskt något som slår mig…

Låt mig säga att jag tror det kommer att bli just ett synnerligen intressant år, med ny president i USA, val i Holland, Tyskland, Frankrike. När det gäller USA:s tillträdande president kan det bli både värre och bättre än omvärlden förväntat sig. Vi får helt enkelt se. Det enda jag generellt vågar sia om utgången i de europeiska valen – och det gäller dem alla – är att den antagligen kommer att bli polariserande. Många kommer att jubla, andra att bli rasande, oavsett utfall.

Det ser inte ut som om Europa under överskådlig tid kommer att enas i anden och sätta sig för att sjunga KumbaYa tillsammans.

EU som konstruktion kommer att svaja allt mer under 2017, i takt med att sin valhänta hantering av den egna existensen. Hanteringen av vapendirektivet är en tydlig indikator på den maktfullkomlighet, totala brist på lyhördhet och det demokratiska underskott som flödar i EU-korridorerna. Denna Sovjetliknande struktur är något EU måste komma tillrätta med om organisationen vill överleva. I sammanhanget är Brexit att se som en konsekvens – inte en orsak. Problemet för EU är att man när man med rätta kritiseras svarar med ännu mer av samma sak.

Om den globala islamismen finns så mycket att säga att jag låter det vänta till senare inlägg. Låt mig bara säga att jag tyvärr tror vi kommer att få se fler och större terrordåd under 2017. Kanske t o m i Sverige.

Världsekonomin då? Jag har tidigare trott att ekonomin skulle krisa och få politiken på fall. Idag tror jag fortfarande att vi på samma sätt står inför – eller kanske mitt i – slutet på en era, men jag har samtidigt ändrat mig och tror att orsakssambanden, de utlösande faktorerna, kommer att visa sig vara precis tvärtom; det kommer att vara politiken som krisar och drar med sig ekonomin. 

Så. Det var min nyårssummering. Ömsom vin, ömsom vatten, precis som livet självt. Och låt mig påminna att man – oavsett hur världen utvecklas – alltid själv väljer hur man förhåller sig till sin omvärld. Det kan ingen ta ifrån en.

Jag önskar er alla ett inte bara intressant, utan ett Gott Nytt 2017.

 –     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Det här inlägget postades i Samhällsekonomi. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gott Nytt 2017

  1. Senior skriver:

    Du sätter mina egna tankar på pränt i detta inlägg.

  2. maxhanemann skriver:

    Fick Din bok i julklapp och har just läst den. Imponerad – önskar jag kunde skriva lika bra själv! Men jag har ju litet andra utgångspunkter …

  3. Elof skriver:

    Trådbuss, beprövat och enkelt.

Kommentera

