Om sjöfylleri

Photobucket

Så var det då dags att sticka ut hakan och säga något riktigt obekvämt:

Jag anser att en 0,2-promillegräns på sjön är en kraftfull lösning på ett problem som inte finns.

Såvida det inte idag är ett gigantiskt problem med människor som åker runt på sjön med 0,4 promille och orsakar stora skador och dödsfall har man skapat en lag som är till för kontrollmaktens bekvämlighet och inte för att tillvarata allmänhetens intressen. Och det tycker jag någonstans är grundläggande och kapitalt fel.

Att köra på dyngfyllan och utsätta andra för fara är nämligen redan förbjudet. Att man inte lyckas förhindra denna brottslighet bättre beror på resurser och inget annat. Jag är i likhet med förre chefen sjöpolisen Sthlm (det är väl därför han inte är kvar) inte helt övertygad att de knappa resurserna kommer att räcka bättre om vi skapar ytterligare något tusental brottslingar varje dag – tusen ‘nya’ brottslingar som inte ens utgör ett samhällsproblem.

Ryggmärgsreflexen i Sverige idag börjar tyvärr bli densamma som under 70-talet; ‘om ett befintligt förbud inte fungerar förbjuder vi något annat, liknande, som inte är ett problem för att visa beslutsamhet och vår principiella inställning’.

Att använda tvingande lagstiftning som inskränker alla människors frihet för att ‘signalera’ något till ett fåtal som utgör problemet är något man bör göra synnerligen restriktivt. Särskilt eftersom det ofta visar sig att de man vill komma åt ofta struntar högaktningsfullt i ‘signalerna’ då de ju redan nu bryter mot lagen trots sannolikt fängelsestraff.

Men visst funkar det att ‘skicka signaler’ via förbud. Om cykling blir totalförbjudet kan heller ingen cykla omkull eller bli ihjälkörd på cykel – full eller inte.

Jag bor hela sommaren i en av Sveriges mer glesbefolkade skärgårdar och vet vad en omröstning – hos dem som faktiskt berörs – om att behålla dagens sjöfyllerilagstiftning eller införa 0,2 promille skulle ge. För att inte tala om det larviga förslaget om båtkörkort. ‘Betala 3500 spänn och femton lediga kvällar för att lära dig något du kunnat och gjort dagligen i trettio-fyrtio år’.

Man vet närmast ‘allt om alla’ i skärgården, och sjöfylleri är överhuvudtaget inget problem där jag vistas.

Däremot vet jag ingen, säger det igen; ingen som inte varje sommar flera gånger åker ut, grillar, delar på en flaska vin (ca 2,5 glas/person) till lunch och åker hem efter en heldag på en ö. Utan att ha investerat i en särskild ‘grillbåt’ som inte kan gå fortare än 15 knop (vilket i princip alla båtar utom kanoter kan) eller tvinga någon att sitta på en sten och dricka Ramlösa.

God mat och gott vin tillsammans med den man vill dela sitt liv med ute på en öde skärgårdsö är för mig frihet och livskvalitet i sin renaste form. Ni må tycka att jag är en moraliskt förtappad individ som inte frivilligt vill avstå det bästa jag vet. Som inte med ett leende förkastar min största frihet och glädje i livet och gör den olaglig för att onelinern ‘alkohol och sjön hör inte ihop’ ligger bra i munnen.

Någon lär få bevisa att det föreligger ett stort problem med folk som åker runt med 0,4 promille i kroppen och av denna anledning utsätter folk för livsfara. Min definition av frihet och livskvalitet är idag helt laglig – och det tycker jag är utmärkt. Jag är en laglydig medborgare, och så länge jag visar gott omdöme, gott sjömanskap och följer svensk lag har ingen med att göra hur jag tillbringar min tid på sjön. Sedan står det var och en fritt att tycka att gott sjömanskap endast kan utövas av absolutister.

Om nu Sveriges befolkning anser att det finns ett stort samhällsproblem som enkelt löses av att jag offrar det allra bästa jag vet här i livet så rättar jag mig efter det. Men man bör ha starkare argument än ‘alkohol och sjön hör inte ihop’.

Säg förresten det som den offentliga debatten anser alkohol höra ihop med överhuvudtaget? Sex? Diskussioner?

Lagstiftning mot allt som är olämpligt, irriterande eller på annat sätt icke önskvärt må vara frestande – men det är en väg som förr eller senare går för långt. Visst får man tycka att det är olämpligt att köra båt efter ett glas rött – men det är lika tillåtet att tycka det är olämpligt att dricka alkohol överhuvudtaget. Om det är ett stort problem i Sthlms skärgård med 2 öl-i-kroppen-båtförare kanske det vore enklare att utlysa någon slags undantagstillstånd mellan Öregrund och Nynäshamn.

Själv tycker jag att samhället bör satsa på att hindra folk från att utsätta andra för fara – inte ställa hela skärgårdsbefolkningar inför valet att mot sin vilja hålla sig på land, bli nykterister eller bli brottslingar. Jag vet att detta är som att svära i kyrkan – och särskilt som f d polis skall man på något sätt tycka att världen alltid blir bättre om polisen får bestämma allt, överallt, alltid. Det tror inte jag. Polisen skall skydda, hjälpa och ställa tillrätta – inte curla människor eller styra deras privatliv. Även om det betyder att folk drattar på arslet ibland.

Jag vet dessutom att det är meningslöst att försöka hindra den pågående ivern att reglera allt, tills vi alla beter oss som politiskt pålästa, bildade, hänsynsfulla, omdömesgilla mönstermedborgare i varje detalj i livet – eller straffas som de brottslingar vi annars är.

Jag kommer att ge upp. Nästa sommar kommer de lagliga förutsättningarna att leva vårt liv som fria ansvarsfulla människor återigen att bli lite sämre. Jag vet att de flesta svenskar ser fram mot det med glädje och tycker världen blir en bättre plats. Jag tror på demokratin, så det kan jag ta, men jag hoppas verkligen det är värt det. Och jag förbehåller mig min demokratiska rätt att tycka vad jag vill.

Ett sista visdomsord till alla er goda och fina människor som besitter det omdöme ni anser jag och många med mig saknar:

Be careful what you wish for – it just might come true…

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Allmänt tyckande, Rättssamhälle och märktes , , . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Om sjöfylleri

  1. Gert skriver:

    Ett nyktert skrivet blogg inlägg.
    du har tagit orden ur munnen på mig.

    Mvh

    Gert från Tjörn

  2. Anders skriver:

    Utmärkt inlägg som borde publiceras av en enig riksdagmannakår. Speciellt med tanke på att nästa år är det valår…….

  3. Gert skriver:

    Men enligt förslaget som säher over 10m båtlängd eller kan köra över 15 knop.

    bra då innebär det att jag kan ta plast jullen med 9,9 Evinruden som gör 12 knop

    och ha 0,99 Promille och vara laglig så länge man kan framföra båten.
    Vilket jag kan eftersom jag är uppväxt vid kusten.

    Skål på er i dom stora snabba båtarna

  4. Göran skriver:

    Jag skall omedelbart mäta ”pråmen” och hoppas på att det blir under 10m. Det blir nog ingen fast badplattform som det verkar. Känslan är att det inte handlar om problem, utam svensk avundsjuka eller brist på mm-rättvisa.

    Göran

  5. Jonas skriver:

    Ett bra inlägg men jag har en fråga eftersom du är f.d. polis och har insikt i sjöpolisens arbete.

    Hur kommer det sig att Kustbevakningen fått ta på sig den polisära rollen i till havs. Jag tänker framförallt på det s.k. cobragrupperna som i baywatch-stil far runt i våra skärgårdar.

    Jag är inte genuin skärgårdsmänniska men seglar varje år i både stockholms och bohus skärgårdar och kustbevakningens närvaro är ofta påtaglig medan jag sällan ser polisen i våra vikar eller fjärdar. Instinktivt kan man tycka att det är bra att det blir fler uniformer på sjön som kan upprätthålla lag och ordning och detta är bra. Men KBV personal har (om jag inte är helt ute och cyklar) inte samma befogenheter att t.ex. inleda förundersökningar. Fick ju inte ens ta utandningsprov före sommaren 2009 om jag inte minns fel.

    Det var dock en händelse som jag tycker speglar problematiken. Efter en vecka ute i bohusskärgården angjorde vi Kungshamn och festade loss på smögenbryggan. På bryggan fanns det mycket folk men inga poliser. Dock två från KBV som stod en bit upp på en gata. En kvinna kommer fram och skriker att hennes kompis blivit nerslagen och de två KBV männen följer med henne. Hon fortsätter och säger att hon vet vem det var och tror att han är i närheten och vill att de följer med. En av KBV männen säger då ”Jag måste ringa LKC och kolla om dom har nån här i närheten”. Efter detta gick vi hem och jag har ingen aning om hur det slutade.

    Senare har jag funderat på händelsen och jag tycker att det finns mer och mer att fundera på kring händelsen. Om det hade varit två poliser hade det varit mycket enkelt men nu var det inte det. Om det nu finns pengar och resurser att låta några båtar av typen cobra patrullera våra farvatten med två personer ombord med allt vad detta innebär i form av löner, bränsle o.s.v. Värför tilldelas inte dessa pengar polismyndigheten som målar om KBV fartygen till polisfärger och sätter ner poliser i båtarna? Då får ju samhället ett fullt ”bestyckat” ekipage istället för det bakbundna KBV ekipaget. Om det nu ska vara boots on the ground ska kan man väll lika gärna ha folk med full befogenhet.

    I dagsläget får jag intrycket att KBV personalen agerar som skärgårdens skyddsvakter som kan ingripa men sen i allafall måste tillkalla polis med alla de friktioner som uppstår när myndigheter skall samverka på gräsrotsnivå. Jag fick intrycket att vi på sjön skapat ett system som i USA där olika myndigheter har till uppgift att upprätthålla ordningen inom samma område med olika jurisdiktion. (Var slutar kusten??, vid bryggan, vid kustkommunernas gräns??)

    Vissa jag pratat med försöker ibland dra Paralleller till väktare/ordningsvakt och polis men den liknelsen haltar då väktare finansieras privat medan polisen är en myndighet. I fallet KBV och polisen handlar det om två myndigheter som får anslag av staten, dock från två olika departement. KBV har utöver detta gjort allt för att få denna personal att likna poliser i form av utrustning vilket gör att det på avstånd är svårt att avgöra vilken myndiget det handlar om. Särskilt när det i fallet smögen handlade om KBV personal som patrullerade på gatorna i samhället.

    Jag ställer detta som en öppen fundering och är mycket intresserad av att höra en f.d. Polis uppfattning i frågan. Till saken hör kanske att jag är statsvetare och därför lätt hakar upp mig på denna typ av funderingar.

    • Morgonsur skriver:

      Som du säger känns KBV idag som en märklig hybrid. Fram till murens fall var man ‘Tullen’ till sjöss. Man var inte ens en egen myndighet, utan en enhet inom Tullverket.

      Under 90-talet, och framför allt med dagens öppna gränser försvann så det behovet. Man försökte då profilera sig som ‘miljömyndighet’ och ett slags ‘brandkår’ till sjöss.

      Efter millennieskiftet har man så mer och mer bestämt sig för att bli sjöpolis, och detta har också gradvis återspeglats i lagstiftning, uniformering och utrustning.

      KBV söker en identitet som myndighet, men det verkar som om man åtminstone just nu bestämt sig för att ersätta sjöpolisen. Huruvida det är bra eller dåligt skulle jag gärna utreda, om regeringen betalar mig för att göra det. Jag tror i alla fall att man behöver se över och förtydliga roller och ansvar till sjöss. Där samsas Sjöfartsverket, Kommunal räddningstjänst, Svenska Sjöräddningssällskapet, Försvarsmakten, Polisen, Kustbevakningen, Tullverket och en del andra myndigheter och organisationer jag glömt i skrivande stund. OFta trampar man kring om samma frågor.

      Ställt mot en hel del andra resursfrågor tror jag det på sikt blir svårt att motivera förekomsten av Kustbevakning/sjöpolis utanför de tre, fyra största turistområdena under sommarmånaderna. Det är helt enkelt för dyrt med stora fullbemannade KBV-kryssare för att åka omkring och beslagta fisknät utan synligt telefonnummer, vilket om jag raljerar är i princip det ‘problem’ man idag har att hantera utanför ‘drängfulla-brats-i-60-knop-områdena’.

      Och tack och lov för att världen åtminstone i delar blivit så idyllisk.

      • Jonas skriver:

        Ja du bekräftade mina misstankar. Det du säger och det jag också menar är att KBV egentligen saknar uppgift och därmed bör läggas ner för att överföra deras utrustning till FM polisen och eventuellt Tullen. KBV saknar den funktion som den har i många andra länder som t.ex. Finland där myndigheten heter gränsbevakningen och även agerar på land. Det finurliga där är att myndigheten är militärt organiserad och övar som ett militärt förband. I händelse av krig kan myndigheten snabbt sätta in sina 3500 anställda och 10.000 krigsplacerade vpl i förband som kan agera mot en angripare med vapensystem som tillförs i krigförbanden. I sverige har kustbevakningen förklarat att dom vägrar att agera tillsammans med FM. Måhända är adenviken ett trendbrott.

        Jag tror personligen att Hafström är boven i dramat. Hon är en av de mest övertygande människor jag träffat och det var hon som ledde den nya inriktningen. Hon lyckades som myndighetschef att övertyga våra beslutsfattare om den nya inriktningen för KBV och gav myndigeheten ett nytt livsmål.

  6. PP skriver:

    Varför inte applicera samma resonemang på bilkörning och därmed tillåta att man kör bil med alkohol i kroppen?

    Är du för en ökning av promillegränsen för bilkörning.

    Personligen är jag det inte, och jag tycker att samma gräns bör gälla på sjön som på vägen.

    • Morgonsur skriver:

      Låt mig vända på frågan; är du för att man inför en promillegräns på 0,2 för cykel, som ju trots allt har betydligt större likheter med bilkörning än båttrafik har? I dag finns ingen som helst möjlighet att straffas för rattfylleri på cykel trots att kostnaderna för samhället vad gäller cykelskador troligen överstiger det mesta annat i trafikvärlden.

      Borde inte analogt samma promillegräns gälla för cykling som för bilkörning? Eller varför inte för den som åker slalom?

      Men eftersom du frågar; Ja, jag är för en höjning av promillegränsen för bilkörning till ungefär 0,4 – 0,5 promille.

      Detta så vi slipper belasta rättssystemet med Dagen Efter-‘rattfyllerister’ av modellen Karin Pilsäter, Rikard Palm, Jonas Leksell m fl. Dessa utgör ingen mätbar trafikfara, är kanske inte ens medvetna om att de begår brott och drabbas hårt av vad jag anser vara närmast drakoniska straff. Enligt min mening helt i onödan.

      Straffet utmäts av moraliska, principiella skäl och inte för att de utgjort en fara för vare sig andra eller sig själva.

      Jag respekterar din åsikt. Den är högst relevant och berättigad. Men jag delar den inte. Jag förväntar mig heller inget gehör för min åsikt – den kommer sannolikt inte under överskådlig tid att vinna någon majoritet.

      Och naturligtvis rättar jag mig också efter majoritetens beslut.

      • Conrad skriver:

        Jag kunde inte skrivit det bättre själv…den gamla promillegränsen på 0,5 är även något jag föredrar. Inte för att tycker man ska köra bil rund, men dock kunna ta sig till jobbet eller annat dag två.

        Men då Bror Duktig är av svensk härkomst, förmodar jag därför att det stannar vid en god tanke…samme Bror Duktig tycker för övrigt att man är alkoholist om man dricker att glas vin eller en öl under veckodagarna, speciellt om så skulle hända på dagtid.

        Bror Duktig själv, han väntar till efter 18.00 på fredag/lördag. Då drar han i sig Millenium-brickan han köpte på väg hem efter arbetsveckan. Sen gapar och skriker han på fru och barn hela helgen…rund.

      • P N skriver:

        Jag är inte för en promillegräns på cykel. Men å andra sidan anser jag att båtkörning liknar bilkörning betydligt mer än cykling. Exempelvis har man en motor till hjälp, vilket medför möjligheter till höga farter och större konsekvenser vid misstag + såklart större krav till att vara koncentrerad.

        Av ren nyfikenhet undrar jag vidare vad du tycker om bilbältestvånget. Borde detta också tas bort, eftersom var och en ju borde kunna avgöra om det behövs eller inte?

      • Morgonsur skriver:

        Bältestvånget är ingen avgörande ‘frihetsfråga’ eftersom det knappast påverkar vare sig ens livsstil eller möjligheten att använda fordonet, så det spelar mindre roll om det finns kvar.

        Men jag tycker att man åtminstone borde återinföra de tidigare reglerna som gjorde det möjligt att tillfälligt skjutsa fler människor än fordonet var registrerat för och det finns bilbälten till.

        Men fick jag bestämma kunde Sverige föregå med gott exempel och ta bort bältestvånget. Bilbälte är väl ungefär som flytväst; snart sagt alla skulle använda det oavsett vad lagen säger eftersom det faktiskt är rätt korkat att inte göra det. Och jag tror att vanan att använda bälte – till skillnad från när bälteslagen infördes – numera är så etablerad att det knappast skulle förändra något.

        Men som sagt, det spelar ingen större roll. Låt lagen vara kvar. Däremot kunde böterna gott sänkas. 1500 kronor är rätt dyrt för en så enkel sak. Och det är märkligt att man i Sverige är fullt på det klara med att det går utmärkt att skrämma och avskräcka människor till laglydnad genom hårda straff i just trafiken när samma kriminologer påstår att det överhuvudtaget inte fungerar med avskräckande straff för ‘riktig’ brottslighet…

        Om jag raljerar så har Sverige (och Norge) bland världens i särklass hårdaste straff för trafikbrott och bland världens i särklass lägsta för egendoms- och våldsbrott.

      • FJ skriver:

        Mycket bra skriver du bäste Morgonsur, men det här köper jag inte 🙂
        1500:- för att köra utan bälte är ett bra sätt för samhället att samhället att tala om att samhället inte uppskattar att ta hand om invalider och döda i onödan. Precis som 0,2 promille är ett sätt att tala om för folk att det är dumt att chansa efter en, två, eller kanske tre öl för att komma upp i 0,45. För jag kan ju köra med (exempelvis) 0,45. Eller…? Jag är lite trött efter festen inatt, men har inte så mycket alkohol i blodet utan att jag kan köra ungarna till träningen..eller?

        Parallellen med cykeln är inte dum, hur ser reglerna ut där? Att cykla från krogen efter 15 starköl, är det lagligt, och isåfall, är det sunt? Den största skillnaden torde vara att möjligheten att skada också andra är något mindre med cykel än med stora snabba motorfordon.

        Jag tror man får titta på syftet med lagarna utan att göra sig löjlig över dem. Jag tror du kan det, egentligen?

      • Morgonsur skriver:

        Du har rätt i att det är ett bra sätt att tala om att samhället inte uppskattar kostnaden för skador. Min poäng är dock att man i många andra fall accepterar betydligt dyrare och mer onödiga skador utan att det tillför någon nämnvärd samhällsnytta.

        Och ibland kan det vara uppfriskande att göra sig löjlig över lagstiftning. Särskilt om man innerst inne tycker den är löjlig, vilket jag anser en 0,2-promillegräns på sjön vara.

        Om vi skall vara en del av Europa tror jag att vi förr eller senare får böja oss för inställningen att alkohol är mat så länge den konsumeras i rimliga mängder. Vi är rätt ensamma (tillsammans med östblocket och Norge) om att anse att det är något som helst konstigt med att köra bil efter ett par glas vin eller ett par, tre öl. Eller att ta bilen ‘dagen efter’.

        Det är nämligen inte vi i Sverige som är normen i ett europeiskt perspektiv – utan vi är de facto avvikarna och ‘de annorlunda’ i denna fråga.

        Detta syns tydligt om man ser över promillegränserna i resten av EU (Källa:MHF):

        ‘Promillegränser i Europa

        0 promille (Nolltolerans)
        Östeuropa

        0,2 promille
        Sverige
        Norge
        Polen

        0,5 promille
        Belgien
        Tyskland
        Danmark
        Spanien
        Frankrike
        Holland
        Italien
        Finland
        Grekland

        0,8 promille
        Storbritannien
        Irland
        Luxemburg

        0,9 promille
        Cypern

        EU-kommissionen rekommenderar i sin vitbok om transportpolitik – som till stor del handlar om trafiksäkerhetspolitik – att en gräns på 0,5 promille införs. Men för yrkesförare och ungdom vill man att 0,2 promille ska gälla.’

        För att bli dömd för något när man cyklar på fyllan måste man göra något så grovt att det bedöms som vårdslöshet i trafik.

  7. Christer skriver:

    Jag tror du missuppfattat:

    Nästa sommar införs en *nedre* gräns på 0,2 promille alkohol i blodet för dem som kör stora och snabba båtar, enligt ett regeringsförslag som presenteras på torsdagen.

    (från svd.se))

    • Morgonsur skriver:

      Det ser vi fram emot. Jag korkar upp och förbereder mig på att göra vad som förväntas av mig som god medborgare.

      Kommer det samtidigt någon nedre gräns för hur stor båten måste bli, och hur snabbt man måste köra?

  8. M skriver:

    Underbart inlägg i debatten. Jag håller med om vartenda ord du skriver. Är också av åsikten att gränsen för att köra bil bör höjas, mycket på grund av de argument som du tagit upp (dagen efter), men också för att det ger mig frihet att själv ta beslut om jag kan köra efter två glas vin.

    Sverige håller verkligen på att regleras sönder.

    Jag tycker att du ska skicka in detta som insändare i DN eller liknade. Förhoppningsvis gör det att några tänker efter en gång till innan de skriker efter reglering, reglering, reglering!

  9. elina skriver:

    Jag har bara seglat en enda gång i mitt liv, från Stockholm till Helsingfors. Är sjösjuk. Men vi möttes av båtar där folk var utan flytväst med ölburk i handen, blev närapå påkörda flera gånger (inte så enkelt att väja med en stor stålseglare) av folk som var alltför glada, barn som hoppade på båten utan flytväst medan föräldrarna var osynliga. Inte vet jag vilka lagar kan bättra på korkat folk. Knappt en promillegräns som är svår att kolla.

  10. micko skriver:

    håller med dig Morgonsur

  11. Roger skriver:

    Det här var den absolut bästa insändare jag läst.
    Allt var klockrent ! Spot on !

    Som Sjökapten och aktivt sjöbefäl skulle jag gärna se någon forskning som visar på att man utgör en fara på sjön vid så liten berusningsgrad som 0,3 promille.
    Vad jag vet har ingen forskning någonsin gjorts ur ett sjöperspektiv.

  12. Jan.Olof Jägbring skriver:

    En skitbra insändare!

    Jag tror, som så många andra båtägare jag talat med, att det handlar om en kombination av avundsjuka och förmodad STATUS att överhuvud taget äga något som har med båt att göra. Bilar har ju de flesta och därför tror politiker att det skapar en tillfredsställelse hos gemene man att göra livet surt för kategorin båtägare.

    Har själv en typisk familjebåt med 5 kojer, pentry och vattentoalett, byggd 1974. För att undvika ännu en avundsjukereaktion vill jag härmed meddela att det går minst 4 st sådana båtar på 1 st utedass efter Norrlandskusten, värdemässigt.

    ALBIN

  13. Ola skriver:

    Rolig läsning!
    detta diskuteras vilt på maringuiden, i särklass den största tråden.
    Mycket ilska och intressanta kommentarer.
    detta som Morgonsur skriver:
    God mat och gott vin tillsammans med den man vill dela sitt liv med ute på en öde skärgårdsö är för mig frihet och livskvalitet i sin renaste form. Ni må tycka att jag är en moraliskt förtappad individ som inte frivilligt vill avstå det bästa jag vet. Som inte med ett leende förkastar min största frihet och glädje i livet och gör den olaglig för att onelinern ‘alkohol och sjön hör inte ihop’ ligger bra i munnen.

    SÄGER ALLT! Bra skrivet alltihopa morgonsur, från gubbe snart 60 bast.

  14. Björn Molin skriver:

    Är det ok att använda vissa delar av ditt inlägg för att få till en artikel i ortspressen?

  15. Pingback: Nykterhets mot folkgrupp «

  16. Björn Molin skriver:

    Fantastiskt bra kommentar till Sjöfyllerilagen

  17. Björn Molin skriver:

    Bäste Morgonsur. Synd att du är anonym, jag skulle vilja ha kontakt med dig eftersom din klarsyn och ditt sätt att framställa dina tankar är så bra. Skicka gärna ett mail till mig eller ring när det passar. Björn Molin bjorn.molin@bahnhof.se 08 540 22 888

  18. Björn Molin skriver:

    Efter att ha tagit del av Folkpartiets synpunkter om sjöfyllerilagen framförda genom Birgitta Rydberg, Barbro Westerholm och Johan Linander under Brännpunkt i SvD kommer jag absolut inte att rösta på Fp i Riksdagsvalet, trots att jag bestämt mig att kryssa Jan Björklund i ett personval. Jans klokskap uppväger inte partikollegornas enfald.Citat från inlägget: ”Till sjöss är vatten alltid ett farligt element” Någon så enfaldig kommentar borde säga allt om kvaliteten på Folkpartiets politiker. Varför inte dra igång en utredning om ”Vattnets betydelse för sjöfarten”? Ytterligare ett intressant citat: ”Att skärgårdskrogarna inte skulle tjäna lika mycket pengar om de inte får berusa båtförare”, säger allt om kvaliteten på de pekfingeråekande folkpartisterna. Ingen har i debatten framfört att det skulle vara tillåtet att framföra en båt berusad, skillnaden mellan att dricka måttligt och bara full är något som nykterister inte kan förstå. Efter artikeln tycker jag att vi som kämpar för att få bort den orimliga lagen ska vara överens om att inte slösa bort våra röster på Folkpartiet och rekommendera alla vi känner att göra samma sak.

  19. Bra och relevant. Jag vet inte mycket om båtar så jag kan inte säga något närmare om det, men det rätar upp debatten en smula i alla fall.

    Har försökt mig på något liknande: http://hgrensman.blogspot.se/2012/08/formynderi-och-fylleri.html

  20. PP skriver:

    Kan man inte vara på sjön nykter ska man nog in på ”torken”
    Ingen har dött av att dricka ramlösa istället för vin – däremot har många dött av att dricka vin istället för ramlösa!

    • Morgonsur skriver:

      Var tycker du man ”ska in” om man debatterar genom att använda tramsiga insinuationer och personangrepp istället för logik och underbyggd argumentation?

      Jag tror f ö personligen på goda skäl inte dödligheten av att ”dricka vin istället för Ramlösa” är särskilt hög. Däremot är det inte tillrådligt att missbruka vin överhuvudtaget. Särskilt inte i samvband med vistelse på sjön eller i trafiken.

Lämna en kommentar