Boktips: Gråzon av Chris Berg

 photo Krb_zps98847bcd.jpg

Jag har förmånen att då och då få mig tillsänt en bok att läsa och tycka till om. Den senaste jag hunnit med är Chris Bergs debutroman Gråzon. Boken handlar om en tidigare SSG-soldat, som tröttnat på sitt jobb, men som av olika anledningar hamnar i Irak 2004 som private contractor.

Det känns förmätet att recensera andra när man kämpar hårt med att få klart sin egen första bok, men det är samtidigt lärorikt att läsa andras böcker kritiskt för att få fokus på egna svagheter i författandet. Något jag upptäckt efter att först ha läst Lars Wilderängs råmanus till Stjärnklart, för att senare se det färdiga resultatet efter professionell redigering är hur stor skillnad det gör. Jag vet att min egen bok skulle må bra av det stödet, och hoppas jag kan få ett förlag med en bra redigerare att förbarma sig över den.

Chris Bergs bok är klart läsvärd utan – men skulle bli riktigt bra efter – professionell redigering. Jag kan för mitt liv inte begripa varför inget förlag lyckats fånga Chris Berg, för språket är medryckande (förutom några meningsbyggnadsmissar i bokens början som slunkit igenom korrekturen, vilket är vanligt vid självutgivning) och miljöbeskrivningarna makalösa . Jag har aldrig varit i Irak, men efter att ha läst boken tror jag nästan att jag varit där.

Storyn känns äkta – även om jag tycker huvudpersonens kollegor låter honom vara lite väl ”under isen” utan att sätta stopp i bokens början. Tempot varierar, och vissa delar kan kännas lite väl långa och hade avslöjats av en; professionell redigerare, medan andra delar går väldigt fort. Det är precis som det är i verkligheten, men kan vara hämmande för en roman. Chris Berg kommer ändå undan med det tack vare sina miljöbeskrivningar, som man kan ligga i badet och frossa kring i största allmänhet.

Jag hade inga större förväntningar när jag slog upp boken, men blev mycket positivt överraskad. Boken innehåller en tillräckligt intressant blandning av verklighet, fakta och fiktion för att vara klart läsvärd. . Det är en intelligent berättelse med flera bottnar, och jag gläds åt att Sverige fått ytterligare en kompetent författare i en genre jag älskar.

Om jag nästa sommar står vid bokbordet i bokhandeln i Söderhamn och väljer mina fem semesterböcker – skulle jag välja nästa bok i serien som en av dem?

Jodå, nog skulle jag det, allt. Definitivt.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Allmänt tyckande och märktes . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Boktips: Gråzon av Chris Berg

  1. Chris Berg skriver:

    Men jösses vilket beröm! Jag rodnade lite när jag läste det, tack så hemskt mycket!

Lämna en kommentar