Blåljus för dummies

Photobucket

Apropå fortkörning:

Trots att det snart är ett decennium sedan jag var polis brukar folk jag träffar här och där fortfarande fråga mig både det ena och det andra om polisens göranden och låtanden. En ständigt lika aktuell fråga är hur det kan komma sig att en polisbil kan passera i hög hastighet utan att använda blåljus.

Jag skall på ett högst vardagligt vis förklara vad som gäller för att svensk polis skall få överträda trafikregler, eftersom jag vet att det kan vara svårt att sätta sig in i alla detaljer för den som sitter hemma och förfasar sig över valfri kvällstidnings reportage om poliser som kört för fort utan blåljus.

Det finns i princip tre olika grader av ‘bråttom’ man kan ha – från ‘inte bråttom alls’ till ‘väldigt bråttom’. (Begreppet ”yrkesutövning” kan förvisso egentligen vara ett mellanting mellan tjänsteutövning = ‘inte bråttom alls’ och brådskande yrkesutövning = ‘bråttom’, men eftersom detta är mest av akademiskt intresse har jag bakat in detta under ‘tjänsteutövning’).

Nåväl, följande tre ‘bråttomgrader’ gäller:

– – –

1. Tjänsteutövning. =’Inte bråttom alls’. Inget särskilt har hänt, och konstapeln är mest ute och njuter av vårsolen i godan ro.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Det är tillåtet för konstapeln att köra på cykelbana, gågata och att parkera var konstapeln så önskar. Även där inte andra får. Har konstapeln någon anledning som inte ens behöver vara konkret (yrkesutövning) kan konstapeln backa på motorväg, köra mot enkelriktat, förbjuden infart, förbud mot motorfordonstrafik och i terräng plus en mängd andra märkligheter som för vanliga dödliga innebär lagbrott.

Konstapeln måste dock fortfarande hålla hastighetsbegränsningarna.

– – –

2. Brådskande yrkesutövning. =’bråttom’. Nu har konstapeln ett jobb som av någon anledning gör att det känns som det är ont om tid, och man behöver skynda sig lite. Anledningen bör vara någorlunda konkret.

Gäller oavsett om konstapeln åker civil, målad eller ens privat bil (förutsättningen är att konstapeln jobbar eller träder i tjänst genom att genomföra ett ingripande på fritiden).

Förutom det som redan är tillåtet i punkten 1 kan konstapeln nu köra så fort han vill. Märk väl att man inte behöver ha blåljus, eller ens köra en bil som är utrustad med sådana – för att avliva en oerhört seglivad myt.

– – –

3. Trängande fall. =’väldigt bråttom’. Något har hänt som gör att konstapeln bedömer det som att det nu är bråttom som attan. Livsfara eller stora materiella skador kan bli följden om man kommer för sent. Det kan röra sig om överfallslarm eller pågående brottslighet.

Gäller endast i utryckningsfordon (kan dock vara ett civilt sådant med blåljus och siren).

Alla trafikregler har upphört att gälla för konstapeln. Under iakttagande av särskild försiktighet får man i princip köra på två hjul mot körriktningen på motorväg i 300 km/h, om nu det är vad som krävs.

– – –

Siren och /eller blåljus är inte olika angelägenhetsgrader, utan är något som väljs beroende på behovet. Räcker det med blåljus är det bra så. Annars använder man sirenen om man känner behov av det. Har man sirenen på och trycker på bilens vanliga tuta ändrar sirenen ton för att markera att man närmar sig en korsning (det ‘andra’ ljudet är framtaget för att det lär höras bättre i stadsmiljö). Anordningarna är endast till för att påkalla fri väg och betyder helt enkelt att andra trafikanter är skyldiga att flytta sig.

Man kan ha blåljusen på utan siren, men inte sirenen på utan blåljus. Det är tekniskt omöjligt.

Vilket av dessa ovan nämnda tre grader av ‘bråttomlägen’ man väljer är upp till konstapeln själv. Man kan välja att släcka ljus och gå upp och ned i ‘graderna’ beroende på bedömning av läget eller ny info via radio.

Mig veterligen, efter nio år som polis, är missbruk av blåljusen så sällsynt att det gränsar till obefintlighet.

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Rättssamhälle och märktes . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Blåljus för dummies

  1. JonasE skriver:

    Mycket klargörande!
    Kan dock inte påstå att jag själv har irriterats på fortkörande poliser. Däremot tvärtom-fallet, när ”konstaplarna” ligger och kör i 75-80km/h på 90-väg, med ett par kilometer kö efter, med folk som inte törs köra om! Är övertygad om att det är på pin jävelskap!

  2. TaggtrådsHawaii skriver:

    Undrar om inte detta grava missförstånd grundar sig på datorspelet ”Police Quest”, där man kunde köra olika fort i just tre lägen:

    – utan sirener/blåljus: vanlig fart.
    – med blåljus: lite högre fart!
    – med sirener & blåljus: hög fart och får köra mot rött samt mot trafiken!!

    I övrigt håller jag med JonasE: varför varför varför ligger poliser ofta 10-30 km/t _under_ tillåten hastighet? Med följden att ingen vågar köra om och köer uppstår (inte ovanligt på ex E18).

    • Anonym skriver:

      För att slå regnr på de bilar som kör om, vanligt förekommande på E4:an i Östergötland

  3. Heckler skriver:

    Jag önskar göra ett litet tillägg i denna intressanta och nödvändiga blogginlägg. Dessa regler eller ska vi säga undrantag, gäller inte bara konstaplar, utan även räddningstjänst och ambulans, mao hela blåljusorganisationen.

    Jag själv jobbar som deltidsbrandman, och vi hade som del i övning förra veckan, att få en genomgång av vad som gäller för fordon i utryckningstjänst.
    I mitt fall som deltidsbrandman gäller att vid larm ta sig till brandstationen inom 5 minuter, var du än befinner dig. Där blir alltså mitt privatfordon automatiskt ett utryckningsfordon, som jag får bryta mot vissa trafikregler med, beroende på vad för slags larm det är.
    Det händer att irriterade människor hör av sig både till Polisen och Räddningstjänsten, då de sett oss brandmän komma i full fart in till stationen.

    Man bör påpeka att det ALLTID är föraren av fordonet som är fullt ansvarig, ifall en olycka uppstår. Det finns alltså inga som helst förmildrande omständigheter, trots att fri väg har påkallats med blåljus och sirener.

    • Mattias skriver:

      Bra inlägg för övrigt.

      Vill bara förtydliga att överträda hastigheten i brådskande yrkesutövning för deltidsbrandmän gäller endast om du får bilersättning av din arbetsgivare.

      Åkte dit på det när facket förhandlade bort det för oss.

      / Deltidsbrandman

  4. Alexander K skriver:

    Finns även visa förordningar som vägarbetsfordon får bryta mot också, till exempel kan de få köra på en cykel/gångbana och i vissa fall en del parkeringsregler. Detta är dock taget ur huvudet som jag kom ihåg det från kursen för 3 år sedan så ska inte tas som en sanning, Men det kanske Morgonsur kan klargöra vidare 😉

  5. Robert Mårtensson skriver:

    En bekant till mig och tillika polisman blev av med körkortet för fortkörning då han var på tjänsteärende och själv tyckte att han hade bråttom, så uppenbart är inte ”bråttom” upp till den enskilde polismannen att avgöra. Det var i o f s för åtskilliga år sedan, så kanske regelverket har ändrats.

Lämna en kommentar