Wilhelm Agrell om sin bok

Photobucket

Jag fick ett tips av en god vän som visade sig vara ett litet guldkorn; en intervju med Wilhelm Agrell om hans bok ”Fredens Illusioner”.

Tyvärr kan jag inte länka in videon direkt i min blogg, då den inte finns på en av de sidor jag kan få att fungera i bloggtexten. Trots det hoppas jag att alla som liksom jag undrar vart Sveriges försvarsförmåga tog vägen – och hur det egentligen gick till när den försvann – tar sig tid att titta på klippet.

Agrell är förstås som vanligt oerhört påläst, analytisk och klok, och personligen kan jag skriva under på varje ord han yttrar i intervjun.

Jag skall f ö se till att beställa hans bok, läsa igenom den och kommentera den på denna blogg. Som det ser ut på jobbet just nu hoppas jag kunna göra detta någon gång under 2012, eller tidigt 2013.

Skämt med ett stänk av allvar åsido, videon finns HÄR.

Mycket nöje.

– – –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Säkerhetspolitik och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Wilhelm Agrell om sin bok

  1. op skriver:

    Såg faktisk programmet i vecka när jag zappade runt lite. Karln går faktisk från klarhet till klarhet i det han gör.

    Bra att du tar upp länken. Känner att jag vill läsa boken och få några svar…

    /op

  2. Apone skriver:

    Såg också av en händelse hans program tidigare, avser också köpa boken.
    Oerhört viktigt ämne som få verkar vilja peta i.

  3. Pingback: Wilhelm Agrell om avskaffandet av värnplikten. « Verkligheten

  4. fc1, 8 Coy skriver:

    Efter att ha sett programmet så tvivlar jag på att Agrell någonsin skulle få bli föreläsare på Officersprogrammet 😉

  5. Commander skriver:

    Det är en man som har alla hästarna hemma…

    Jag tror kanske inte han bör föreläsa på Officersprogrammet, men borde hans föreläsningar borde vara ett stående inslag på FHS HSU. Det är de individerna som inom tio år skall hantera resterna av Försvarsmakten och bygga upp en fungerande försvarsförmåga. De behöver ha en klar bild över varför det blivit som det blivit.

    Agrell pekar i inslaget på de två viktigaste orsakerna till FMs bristande förmåga att hantera den i mitt tycke nödvändiga förändringen. Det är dels den politiska nivåns ointresse för sakfrågan annat än som regional- och industripolitik, och kanske framförallt, bristen på struktur inom FM. Med funktionsindelningen av FM är det ingen som har det fulla ansvaret för någonting, utom möjligen ÖB – detta dock endast till namnet. Varken ÖB, eller någon annan, har den överblick som krävs för att kunna ta ansvaret för att leda förändringen till ett positivt resultat.

    Ett steg på vägen är att återskapa strukturen inom HKV, och därmed FM i stort, genom att återinföra försvarsgrensstaberna och -cheferna. Detta är naturligtvis inte det enda svaret på jungfruns bön, men bör ge bättre förutsättningar att styra förändringen till något ändamålsenligt resultat. För förbanden, och därmed för Sverige.

    / Commander

Lämna en kommentar