Lägesrapport från bokskrivandet om BA01

 photo IMG_5170_zpse3fd7b39.jpg

Delar av Krigsarkivets material

Det var tänkt att min bok om BA01 skulle vara klar för ett halvår sedan. Den blev klar i våras såtillvida att struktur, allt innehåll i sak och ungefär 100 000 ord text fanns på plats. Jag har haft den ute på remiss hos några väl utvalda provläsare och har också provläst den själv i våras. Att skriva en bok är något helt annat än bloggtext, och hela projektet har varit en spännande ”learning by doing”-resa.

Som med all text finns alltid en hel del jobb med luckor man glömt, trådar att knyta samman och språk att utveckla. Vilket man upptäcker när man låtit texten ligga till sig någon vecka. Så även här, och jag bestämde mig redan i våras för att omarbeta boken i stora avsnitt för att få ytterligare nerv och känsla i den.

I min ursprungliga omarbetningsplan skulle jag nyttja regniga sommardagar till att slutföra boken. Men; sommaren bjöd inte på något regn, jag prioriterade om, och upplevde istället mitt livs vackraste sommar tillsammans med barnen. Det blev helt enkelt inte mycket skrivet alls under fem veckors tropisk sommar, där barnen och jag istället upptäckte helt nya och tidigare omöjliga nöjen – som att bada direkt från båten mitt ute på öppet Bottenhav. I 22-gradigt vatten.

Under hösten har jag satt ny fart. Jag vet precis hur jag vill att boken ska vara, och vad den ska säga, och den börjar allt mer likna min vision. Men det kommer att ha tagit två år istället för ett. Januari 2015 ska texten vara helt klar, är den reviderade planen. Och jag lovar att den förbättrade läsupplevelsen kommer att vara värd all extra väntan. 

Mina gamla BA01-kamrater har hela tiden hjälpt mig med redogörelser, dokument, böcker, filmtips råd och dåd som gör att jag nu rätat ut en del frågetecken och nu närmar mig en djupt subjektiv, känsloladdad berättelse med röd tråd – som är så nära verkligheten jag kan komma. Jag har gjort grundlig research i gamla originaldokument för att verifiera fakta så långt möjligt. Bland annat har jag nyligen gått igenom Krigsarkivets samlingar från BA01, vilket gav mer kött på benen till några viktiga händelser i boken. Det var också intressant att upptäcka att mitt eget lilla ”Krigsarkiv” är betydligt mer omfattande än Krigsarkivets samlingar när det gäller BA01.

Jag vet att många väntar intresserat på boken och kan inte annat än beklaga att det tar tid. Det är inte långt kvar – jag beräknar att jag inte skulle behöva mer än totalt ungefär en arbetsvecka, d v s fem dagar – men tyvärr är den tid jag har till förfogande ytterst begränsad på grund av omorganisation i mitt arbete och åtminstone någon timme tid med familjen. Håll ut… Jag tänker se till att det blir värt det.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Allmänt tyckande och märktes . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Lägesrapport från bokskrivandet om BA01

  1. Aktieingenjören skriver:

    Jag sitter lugnt i båten och väntar. Bra böcker är ingen färskvara så låt den lagra om det behövs.

  2. Patrick Sellman skriver:

    Ta den tid du behöver. Bokens kvalité är det viktigaste. Om jag får läsa boken i år eller om två år är inte hela världen. Ser fram emot det i vilket fall.
    Den som väntar ……….

  3. Ludde skriver:

    Den som väntar på nått gott………

  4. Per Lennartsson skriver:

    Bättre att ta tid på sig än att stressa fram resultatet!

  5. Andrs Axelsson skriver:

    Har du ett förlag?
    SMB. borde vara intresserade

  6. David skriver:

    Hur är statusen för boken idag?

    • Morgonsur skriver:

      Själva boken är klar, och har tillbringat våren valsandes runt hos olika förlag. Slutgiltigt beslut och besked från min sida beträffande utgivningsplan kan väntas inom ett par, tre veckor:-)

Lämna en kommentar