Morgonsur kommer ut!

Så har bloggen Morgonsur slutligen avanonymiserats. Jag förväntar mig inget löp på kvällstidningarna apropå denna världshändelse – men för mig personligen är det ett helt nytt steg, och inte ett helt okomplicerat sådant. Jag har alltid trivts utanför offentlighetens ljus. Men eftersom jag även om jag samtidigt som jag  gärna slipper synas alltid har haft ambitionen att märkas – att göra skillnad – är det nog dags att bita i det sura äpplet och ‘komma ut’ som Morgonsur. Det lär ju t ex inte bli lätt att ge ut en bok anonymt.

Sidan har i detta syfte fått en ny hemlagad layout, och en del nya funktioner. Flikarna längst upp på sidan har t ex fått underflikar som kan nås genom att hålla muspekaren över respektive flik.

Syftet med avanonymiseringen är som sagt i grund och botten att marknadsföra mitt bokprojekt. Bloggen kommer dock inte att ‘kommersialiseras’ på något annat sätt, t ex med reklamfinansiering och därmed vidhäftade krav på innehåll för att optimera antalet läsare. Jag kommer att fortsätta skriva som privatperson för mitt nöjes skull, och önskar mig ingen stress att hålla besökssiffrorna uppe.

Jag fortsätter skriva när tid finns och andan faller på, och de som hittar hit… hittar väl hit.

Trots min obefintliga marknadsföring är det trots allt en hel del människor som gör just det. Hittar hit, alltså. Jag brukar säga att Morgonsur måhända inte har många läsare – men rätt läsare. Ni som kommenterar är seriösa, pålästa och kunniga, och jag lär mig mycket genom den debatt som ofta uppstår – även om jag tyvärr inte alltid hinner delta själv i den omfattning jag skulle önska.

En hel del namnkunniga debattörer hittar också till min glädje då och då hit och deltar i debatten, vilket  ger bra tyngd i diskussionerna. Inlägg från Morgonsur har dessutom flera gånger citerats på morgontidningarnas ledarbloggar, vilket förstås är mycket hedrande. Ibland upptäcker man också att bloggen länkas från de mest oväntade ställen…

Photobucket

Det inlägg utrikesministern länkade är det näst mest lästa någonsin på Morgonsur med i skrivande stund 12 577 visningar, och ligger som en underrubrik till ”Bokprojektet BA01” längst upp på sidan för den som är nyfiken. Det mest lästa inlägget är min arga sågning av TV4:s Kalla Fakta efter deras märkliga program om polisens biljakter. Det hade 24 931 visningar redan första dygnet och har nu lästs 36 045 gånger.

Det är förstås inga svindlande besökssiffror, och är väl vad valfri modebloggare har i timmen –  men är väl ändå inte så illa pinkat av en hobbyblogg som vansköts genom att uppdateras näst intill slumpvis och alldeles för sällan.

Så var det med det. Hoppas ni kommer att tycka om nya Morgonsur.

–     –     –

Om Morgonsur

Morgonsur förmedlar Magnus Ernströms personliga tankar och åsikter kring i första hand säkerhetspolitik och rättssamhälle, och är oberoende från alla myndigheter, organisationer, politiska partier eller företag.
Detta inlägg publicerades i Allmänt tyckande och märktes , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Morgonsur kommer ut!

  1. Ekenheim skriver:

    Frågan är inte hur många du känner, utan vem du känner….;)

  2. Magnus Redin skriver:

    Välkommen ut i ljuset, här har jag alltid trivts med att lufta åsikter och funderingar.

  3. Johanne Hildebrandt skriver:

    Välkommen ut ur anonymitetsgarderoben!

  4. Kaj Karlsson skriver:

    Säger som de andra: Välkommen (fast vi har ju haft lite kontakt under bordet redan innan). Ser fram emot att läsa boken.

  5. Anonym skriver:

    Good luck
    mats Blom

  6. Mats Lind skriver:

    Där ser man, det är alltså Du! 🙂
    Hilsn/Mats Lind, numera huserande uti Mackmyra.

  7. Savox skriver:

    Hur ska du hantera alla hatattacker från både höger och vänster som du kommer att bombarderas med nu när du är en offentlig debattör i samhällsfrågor och inte bara en vanlig anonym hen?

    • Morgonsur skriver:

      Hjälm på och låga ställningar?:-)

    • Magnus Redin skriver:

      Mitt största bekymmer har varit en tant som under några år ringde periodiskt och fiskade efter om jag var på väg att bli sverigedemokrat, kanske hade jag sluppit henne om jag varit oartig? Risken för hatattacker är överdriven, lomhörda telefonsäljare och deras automatuppringare är det som irriterar mest.

  8. Kristian Jansson skriver:

    Jag har följt dig ganska länge.
    Jag har applåderat, irriterats och funderat. Sammantaget är det en av de mest initierade och välformulerade bloggarna för/om nivån enskild människas uppträdande jag läst, oavsett om det gällt polis, militär eller rent av vanligt ”folk”,som ju också avhandlats som fenomen.
    Din nuna har inte avskräckt mig, jag kommer fortsätta läsa! 😉

  9. Pingback: Bloggtips: Morgonsur har kommit ut « No size fits all

Lämna en kommentar